Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skaffe venner av samme kjønn?

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ofte har lurt på.

En kjæreste er noe man går aktivt ut for å finne, og man lykkes forutsatt at den man kurtiserer er gjensidig interessert. Med andre ord, man kan så godt som planlegge å skaffe seg en ny kjæreste fordi markedet på sett og vis er ganske åpent, reglene er klare, og det er mange der av motsatt kjønn ute på leting etter det samme som deg.

(Ikke det at kompatibiliteten nødvendigvis vil være så jævlig høy.)

Det funker ikke helt på samme måte med venner av samme kjønn, så vidt jeg har forstått. De fleste mannlige venner en mann har er som regel bare noe som "skjedde". Man bare fant tonen liksom, gjennom skole, hobbyer, idrett, fester osv.

Det virker som jeg har et lite problem her. Jeg har drevet med mange ulike fritidsaktiviteter, deltatt på fester, gått på skole mesteparten av livet og likevel er min mannlige vennekrets svært liten. De kompisene jeg hadde på skolen flyttet til utlandet eller forsvant til obskure plasser i nordnorge, etter videregående, og jeg ser dem aldri.

Så hvordan går man egentlig frem for å skaffe seg guttevenner? Jeg husker en episode fra da jeg var 11. Jeg var i svømmehallen, og en yngre gutt på kanskje 8 kom padlende bort til meg. "Hei, skal vi være venner??" Gjentok han flere ganger mens han svømte etter meg, og jeg ble mer og mer ukomfortabel og visste ikke hva jeg skulle si. Jeg ble ganske sikker på at dette ikke er riktig fremgangsmåte.

Men at vennskap liksom bare "skjer" høres ut som noe veldig overnaturlig og magisk noe, og jeg vet ikke helt om jeg tror på den slags. Så å høre litt input fra andre ville vært fint.

**EDIT**

De fleste jentevenner jeg har er resultater av potensielle kjæresteforhold hvor vi bestemte oss for å være venner istedenfor.

Takk takk.

Endret av Camellia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett i at det kan være vannskeligere å få nye guttevenner, enn jentevenner. Blir på en måte mer flaut å spørre om nr til en gutt du nettopp har møtt, slik at dere muligens kan bli kompisser, vs det å spørre en jente om nr, uansett om det er for å bli venn eller ikke.

Det er vel hovedsakelig gjennom jobb, skole, fritidsaktiviteter og andre sammenhenger hvor man presses på andre at man skaper venner. Men jeg kan jo komme med noen tips.

F.eks. hvis du er på en fest så kan du snakke en del med de andre guttene der, bli litt kompis med dem. Gjerne med gode venner av dine venner, for hvis du finner tonen med noen av dem så kan du be vennen din invitere dem med på neste fest også. Slik treffer du de flere ganger gjennom fellesvennen deres, og til slutt blir dere såppas kjente at dere kan finne på ting utenom vennen din. +1 friend.

Hvis du får god kontakt med noen på jobben eller skolen så kan du jo også foreslå å finne på noe sammen med dem. F.eks. hvis begge er fotball fans så foreslår du å dra på en kamp eller no.

Du kan rett og slett dra ut på byen også å bare mingle rundt. Gjerne hvis du treffer på noen du har snakket med før så kan du bli invitert med på nach elns. En venn av meg bodde nede i byen en periode. Da dro han ofte ut med bare seg selv eller en annen for å drepe litt tid hvis ikke no annet skjedde den kvelden. Endte opp med at han fikk masse nye "fest venner".

(Merker at jeg føler litt homofilske vibber over noen av utsagnene her. "Finne tonen med guttene")

Lenke til kommentar

Mingling er tingen..

Vi er 3 gutter som har flyttet hit.. eller, 2 av dem bodde her fra før av, og jeg kom for en liten stund siden.. de hadde ikke mye annet enn segselv, og jeg ble lei av det, og fikk dem med ut på byen mer (han ene var riktignok ute 3 ganger i uka, uten at det ble noe sosial kontakt av det..)..

Nå møter jeg/vi folk rett somd et er.. ber dem med på nachspiel eller fest dagen etterpå.. slike ting.. for meg er det det samme om det er gutt eller jente, og er vel på denne måten jeg også fikk meg kjæreste.. jeg var ikke på jakt etter noe, bare ha det gøy, og inviterte på besøk til neste fest..

Easy peasy..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...