Gå til innhold

Spørsmål ang 23/5 regelen

Jasoo

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål rundt 23/5 regelen. Jeg har hittil gått Gk, Vk1 + 2 år som lærling, pluss ett år for å få dekket fagkravene. Problemet mitt er at jeg aldri besto fagprøven, men jeg har et papir på at jeg har fullført min 2 år læretid.

Har jeg oppfylt det som trengs for generell studiekompetanse? Eller for å formulere det på en annen måte, teller mine 2 år som lærling, som 2 år i arbeid, selvom jeg ikke bestod fagprøven?

Endret av Jasoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er over 23 år. Og har arbeidserfaring på 5 år dekker du kravene for å ta "kun" de 6 fagene. Dersom du skulle vært under 23 år må du ta de 6 fagene, pluss 2*5 timers studiespesialerendes fag og gym. Og ja, læringsårene skal telle. Jeg fikk iallefall kompentansebevis for det. Men dersom du tar opp fagprøven din er du jo sikret. Hvorfor ikke gjøre dette? Ble kanskje litt rotete svar. Men var rotete forklaring fra din side. Hvor gammel er du?? Når har du tenkt og ta studiekompentansen?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fylt 23, fagprøven uteblir p.g.a komplikasjoner på forrige arbeidsplass og det viser seg at jeg må finne meg en plass for å ta fagprøven på egenhånd. Noe som er uaktuelt. Har heller ikke interesse for den tidligere utdanningen jeg har tatt. Så veien jeg har gått for kompetansen min er slik:

1 år med GK.

1 år med Vk1.

2 år med lærling.

1 år med studiepåbyggende fag. Dvs 20 timerskurs uten gym og valgfag.

Dette utgjør jo 5 år totalt, med utdanning og praksis, så da skal det vel bare være å søke den utdanningen jeg ønsker, som krever generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...