Gå til innhold

Dårlige resultater med negativskanning (Epson V200). Tips?

Anbefalte innlegg

Hei, når jeg skanner 35mm negativ med Epson V200 blir de blasse og livløse, og med manglende detaljer. Til og med å skanne en papirkopi av bildet blir bedre, men seff ikke så godt som det ser ut i virkeligheten. Har noen tips til hvordan jeg kan få bedre resultater? Ser det er mange som har Epson skannere, og selv om de er dyrere (V300, V500, V700) så er det kanskje noen felles tips å hente? Jeg forsøker alltid med "Profesjonell", men kommer ikke så veldig langt.

Eks på forskjell mellom negativ- og papirkopiskanning:

post-13972-1234207128_thumb.jpg

post-13972-1234207134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er 527*800 pixler det du har valgt som oppløsning? eller har du krympet bilde etterpå?

hmm det var dårlig bilder ja (ikke motivet da :) )..

Jeg fikk scanner til jul, Canon canoscan 8800F og jeg fikk også slike bilder i starten.. he he fordi jeg jeg trodde at om jeg satt DPI svært høyt, så ble bildene bra, men det ble de faktisk ikke.. fikk masse striper i bildene..

Men har ikke fått prøvet den så mye ennå for å være ærlig.. men jeg har prøvet på negativer og det ble svært bra, så lenge jeg valgte de ferdige innstillingene (de anbefalte).. det tok nemmelig litt tid før jeg til slutt slo opp i instruksjons manualen.. :blush:

Lenke til kommentar
er 527*800 pixler det du har valgt som oppløsning? eller har du krympet bilde etterpå?

hmm det var dårlig bilder ja (ikke motivet da :) )..

neida, det ene er scannet i 6Mpix oppløsning (tror det var 2000dpi på negativet). oppløsningen jeg skanner i har ikke noe å si for fargegjengivelsen, og det er samme om resultat om jeg skanner i 800dpi eller 4000dpi. for filstørrelsen har det derimot en del å si ;)

Jeg har jo fått gode resultater med Epson V200 da jeg brukte en halv dag på å skanne inn i høst, men så vidt jeg husker, fant jeg også da ut at resultatene ble mye bedre fra ferdig print enn fra negativ. Og nå husker jeg uansett ikke hvilke bilder som var skannet fra negativ og hvilke som er skannet fra kopier ...

Kanskje jeg skal bite i det sure eplet og kjøpe Vuescan?

Lenke til kommentar

Hei 8086,

Dette kommer nok av at maskinen til fotobutikken gjorde endel prosessering mellom scan og utskrift - det ser ut til at den har endret på kontrastkurve, fargemetning og skarphet. Alt dette lar det seg gjøre å fikse på for oss - enten i Epson Scan når vi scanner, eller i Photoshop/Lightroom i etterkant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette kommer nok av at maskinen til fotobutikken gjorde endel prosessering mellom scan og utskrift - det ser ut til at den har endret på kontrastkurve, fargemetning og skarphet. Alt dette lar det seg gjøre å fikse på for oss - enten i Epson Scan når vi scanner, eller i Photoshop/Lightroom i etterkant.

Beklager å svare så sent, men mener du at Japan Photo scanner den ferdigfremkalte filmen og printer den ut, i stedet for å lage "ekte" kopier?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er ganske sikker på at det går gjennom en scanner..

Jeg sitter og leker meg med gamle familienegativer fra første halvdel av 80tallet. Det er meg uten tenner..

post-90476-1235421033_thumb.jpgpost-90476-1235421048_thumb.jpg

Har lagt på en moderat kontrastkurve, og høynet generell fargemetning litt men samtidig senket rødmetningen for å unngå tomattryne. Dessuten har jeg lekt med "reduce noise"-filteret til Photoshop CS3.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er ganske sikker på at det går gjennom en scanner..

Jeg sitter og leker meg med gamle familienegativer fra første halvdel av 80tallet. Det er meg uten tenner..

post-90476-1235421033_thumb.jpgpost-90476-1235421048_thumb.jpg

Har lagt på en moderat kontrastkurve, og høynet generell fargemetning litt men samtidig senket rødmetningen for å unngå tomattryne. Dessuten har jeg lekt med "reduce noise"-filteret til Photoshop CS3.

Hei!

Disse bildene såg jo bra ut, har du scannet de selv? Hvilken scanner har du brukt?

Lenke til kommentar

Jeg scanna negativet selv, med en Epson Perfection V700. Har merka at forskjellige filmkamera har veldig forskjellig kvalitet - dette bildet tatt med den gamle Olympus'en til pappa.

Aner ikke om man trenger en V700, jeg bare slo til da jeg fant en brukt en - for jeg kan selge den videre når jeg er ferdig med scanningen, og da blir det mindre pristap når man har kjøpt brukt.. ;)

Lenke til kommentar

Har store planer om å kjøpe meg en scanner, og scanne inn en del hundre bilder/ (fra negativer) som er tatt i min barndom

Hadde kikket litt på canoscan 8800, men spørs om jeg får rykke opp litt, til en v700 slik at det blir bra når man først skal legge ned en innsats på dette.

Prøve å finne en brukt først for så å evt selge den etterpå.

Endret av Murphy1999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...