bikubedronning Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Änglagård Medlemmer: Siste lineupen: Jonas Engdegård – Gitar Thomas Johnson – Keyboard (Mellotron, Hammond-orgel og Moogs) Anna Holmgren – Fløyte Johan Brand (født Högberg) – Bassgitar Mattias Olsson – Trommer og perkusjon Tidligere medlemmer: Tord Lindman – Gitar og vokalOm Änglagård: Änglagård er et (nå oppløst) svensk progressiv rock band, inspirert av Cathedral, King Crimson, Genesis, Trettioåriga Kriget, Schicke Führs Fröhling og Van der Graaf Generator. Bandet ble startet i 1991 av Tord Lindman og Johan Högberg, og oppløst i 1994. De kombinerte vintagelyd med en moderne klassisk tilnærming til komponering og arrangering. Hybris, den første CD-en, og etterfølgeren (Epilog), ble begge stemt på som årets album av mange progfans. Diskografi: 1992 - Hybris 1994 - Epilog 1996 - Buried Alive Hybris (1992) Innledning: Hybris er Änglagårds første album (hvis man ser bort i fra demokassettene som ble sendt til plateselskaper o.l.). Det ble utgitt i 1992 på Mellotronen. Det er 44 minutter i spilletid, og er ekstremt vanskelig å finne. Det er sett på som en "rarity" av progfolk. Til og med den gjenutgitte 200/2003-versjonen er umulig å finne. Tittelen kommer fra det greske "ὕβρις", som oversettes til "hubris" på engelsk. Konklusjon: Jeg synes dette er det beste progalbumet, ja, kanskje det beste albumet generelt, som noen gang er laget. Det er en orgie av syke riff, fine mellotronpartier og harmoniske akkordakkompagnementer. Jeg elsker bruken av obskure keyboard, 70talls gitar/bass-lyd, fløyte og ikke minst trommingen; Mattias (som nå har eget studio utenfor Stockholm - Roth-Handle), var 17 år da albumet ble spilt inn. Du får nesten høre for deg selv: (hvis du vil høre resten av sangen får du klikke deg inn på YouTube) Sporliste: Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor "Jordrök" – 11:10 "Vandringar i vilsenhet" – 11:56 "Ifrån klarhet till klarhet" – 8:08 "Kung Bore" – 13:04 "Gånglåt från Knapptibble" (bonus track) – 7:19 Sjanger: Progressiv rockHøydepunkt: Kung Bore og Jordök er de beste sangene, men alle sangene er fantastiske.Karakter: 10/10 Epilog (1994) Innledning:Epilog var Änglagårds andre, og det siste planlagte albumet (hvorav navnet). Det ble spilt inn sensommeren 1994, og er på 43 minutter. Dette albumet er også nærmest umulig å oppdrive, selv om det ble utgitt på nytt på Exergy i 2003. Det går litt vekk fra Hybris -> Änglagård ville lage noe helt unikt, enda mørkere og fjerne seg litt fra 70talls-lyden. Dette albumet er helt instrumentalt - ingen vokaler i det hele tatt. Konklusjon:Jeg begynte å høre på dette albumet en del etter at jeg var blitt vant med - og forelska i - Hybris. Når et band lager noe helt annerledes, så liker man det ikke alltid med en gang. Men dette albumet har bare vokst og vokst, og er helt oppe med Hybris for min del nå. Det er som sagt et mye mørkere album, ikke så lett å spore tilbake til 70talls-røttene. Fløyta og mellotronen er fortsatt med, men som oftest i de langstrakte, rolige partiene. Gitaren og orgelet kommer mer inn i de tyngre partiene, som for min del gjør Änglagård så unike. Ingen klarer å få lik lyd eller lage lignende musikk som Änglagård. På Epilog finnes mange godbiter av noen riff, men også et par dødpunkt som gjør at det får 9/10, og ikke 10/10. Her er yndlingssangen min fra Epilog, Sista somrar:Se filmen hos Youtube(hvis du vil høre resten av sangen får du få tak i den på ett eller annet vis) Sporliste:Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor "Prolog" – 2:00 "Höstsejd" – 15:32 "Rösten" – 0:14 "Skogsranden" – 10:48 "Sista somrar" – 13:10 "Saknadens fullhet" – 2:00 Sjanger: Progressiv rockHøydepunkt: Hele albumet i den rette stemningen.Karakter: 9/10 Buried Alive (1996) Innledning:Buried Alive (tittlen er for så vidt en spøk fra Mattias Olssons side: "the worst title for a live album must be ...Buried Alive") er et livealbum av Änglagård. Det ble også det siste de noen gang ville utgi. Det ble spilt inn under Progfest i Los Angeles. Dette var den aller siste konserten de spilte før de splitta lag (de spilte noen konserter i 2002/2003 også, men det er en annen historie). De headlina den første dagen på Progfest i november 1994, møttes igjen ett år etter for å mikse liveopptaket, og resultatet er Buried Alive. Konklusjon:De spiller kun sanger som er gitt ut før her, så hvis du vil se meningen min om disse får du lese over. Jeg har egentlig aldri hatt en ting for livealbum, men Änglagård hadde virkelig en god livelyd her, bedre enn den lyden de hadde på NEARfest i USA i 2002. However, du bør nok ikke starte med dette albumet om du skal prøve deg på Änglagård for første gang. Sporliste:Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor "Prolog" – 2:20 "Jordrök" – 11:46 "Höstsejd" – 14:03 "Ifrån klarhet till klarhet" – 9:03 "Vandringar i vilsenhet" – 13:07 "Sista somrar" – 9:21 "Kung Bore" – 12:34 Konklusjon og mer:Du bør sjekke ut Änglagård hvis du liker:70-tallet Eksperimentalisme Progressiv rock De er det beste neo-prog bandet som finnes, og bassisten har definitivt inspirert meg i min spillestil. De har mange enormt kule og lange sanger med ekstreme riff og nydelige, rolige partier. Vokalene på Hybris er for det meste fine og rolige. Slenger med noen videoer, live fra 1993: Jordrök: Ifrån klarhet till klarhet : Änglagård har ingen offisiell hjemmeside, men de har en veldig informativ fanside: http://www.anglagard.net/ Mattias Olsson, trommisen, har et eget studio: http://www.roth-handle.nu/ Hva de andre holder på med står på anglagard.net, håper du kommer til å elske dem. Mitt brukernavn på Last.fm er Tecfan Endret 9. februar 2009 av Tecfan Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Fin guide, og takk for påminnelsen! Jeg har faktisk alle de tre utgivelsene ventende på dataen (skaffet på tvilsomme måter, "selvfølgelig" med tanke på det du sier om tilgjengeligheten). "Du bør sjekke ut Änglagård hvis du liker: * 70-tallet * Eksperimentalisme * Progressiv rock" Dette er nok noe for meg, ja. Jeg kommer med tilbakemeldinger om en stund når jeg har hørt gjennom albumene. Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Denne hadde jeg glemt. Har hørt gjennom alle albumene flere ganger nå, og det er definitivt god musikk. Det virker som de klarer det de prøver på. Jeg har ikke så mye å tilføye, du har sagt det meste. Enig i at Jordrök og Kung Bore er de kanskje beste sangene, enig i at Hybris er litt bedre enn Epilog. Det eneste du ikke har sagt som jeg føler er at sangene kan bli litt forutsigbare etterhvert. Men det betyr ikke mye, for det høres så bra ut uansett. Jeg ville nok senka karakterene med 0,5 eller 1, uten at det forandrer faktumet at alle som liker progressiv rock bør høre dette. Endret 19. februar 2009 av TanTheMan Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Studioalbumene er bra, men live'n er vel så som så, tror en av bandmedlemmene sa at h*n visste ikke at et publikum kunne være så ironisk Endret 19. februar 2009 av Ba'al Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Ratingene er jo min mening da :_> Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ja, jeg har ikke sagt noe annet? Sa bare hva karakterene mine ville vært. Var ihvertfall det jeg mente. @Ba'al: Ja, jeg tenkte på studioalbumene da jeg skrev innlegget. Live-albumet har jeg bare hørt en eller to ganger. Mange av sangene var ganske like studioversjonen, bare mindre polert, sånn som jeg husker det. (For de som synes det hørtes bra ut er det ikke det i dette tilfellet) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Flott albumguide Er stort sett enig i beskrivelsene og karakterene, men for min del setter jeg faktisk Epilog over Hybris. Anbefaler alle som liker dette å sjekke ut Anekdoten. Det er et annet svensk prog-band med en stil som har mye til felles med Änglagård. Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Nå kan Hybris kjøpes på www.alvarsdotter.com Lenke til kommentar
Speik Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Takk, fant kun Buried Alive på iTunes, og vurderte å bruke mp3sparks.com Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Epilog er også ute på www.alvarsdotter.com nå, re-release med en liten bonus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå