Gå til innhold

[Løst]Kjøpt 5.1 anlegg -> Ikke "ekte" surround lyd

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg endelig fått meg et 5.1 anlegg jeg også :) Det består av:

2 Proson Stratego top 10 fronter

2 Dali Concept 1 bakhøyttalere

1 CW CLS-6 senter

1 CW CLS-15SX sub

Sony STR-DE475 5.1 receiver.

Jeg bruker hovedsaklig PS3'en til avspilling

Jeg kjøpte brukt så fikk en glimrende pris :D Men jeg er veldig usikker på den receiveren, da den virker gammel. Jeg finner den ikke engang på Sony sine egne sider :hmm:

Problemet mitt er at jeg ikke får "ekte" surround lyd. Først brukte jeg en Scart (?), den ledninga som er rød, hvit og gul, fra PS3-->Receiver. Det ga lyd i alle kanaler, men bakhøyttalerne spilte kun samme lyd som frontene, slik at det ble lyd fra alle kanter, men egentlig ikke "ekte" surround.

Deretter fant jeg ut at den kabelen jeg brukte ikke støttet "ekte" surround. Derfor kjøpte jeg en optisk kabel. Nå får jeg ikke lyd i det hele tatt -.- Jeg har satt audio utdata på PS3 til optisk, men fortsatt er det ikke lyd. Jeg regner med at receiveren støtter optisk, da jeg tross alt fant et passende hull bak der :p

Jeg har også prøvd å bytte "input-mode" på receiveren, men jeg fant egentlig ikke optisk input i menyen. Det var kun valg mellom analog, kaoxial og "auto-in".

Hvor ligger problemet her? Klarer jeg rett og slett ikke å finne riktig innstilling i receiveren?

Etter 1 time til med eksprimentering fant jeg ut at hvis jeg har både optisk og analog kabel koblet mellom PS3 og Receiver, stilt inn PS3 til å sende lyd ut gjennom optisk, deretter sette receiveren til "auto-in" og sette volumet på fullt, så kommer det faktisk en utrolig lav lyd ut gjennom høyttalerne. Jeg vet ikke hva dette betyr, men jeg har funnet noen muligheter: Enten så er kabelen delvis ødelagt, eller så klarer ikke PS3 å sende signalet utelukkende gjennom optisk når jeg også har analog koblet til.

Jeg har planer om å kjøpe ny receiver som støtter HDMI og de fancy nye HD-formatene, men jeg vil ha denne til å funke også.

Beklager for kronglete formulering og lange setninger, men jeg tror jeg fikk fram poenget mitt.

Har du noen gode råd, setter jeg pris på om du svarer :)

Takk.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke HDMI port får du ikke den ultimate lyden, som er Dolby TrueHD. Har receiveren opptisk inngang, skal du fint få surround.

Sjekk kabelen, lyser det fint? PS3en sender fint lyd selv om du har komplett til analogkabelen. Regner med du mener compositt eller component, hvorfor bruker du det?

Lenke til kommentar
Har du ikke HDMI port får du ikke den ultimate lyden, som er Dolby TrueHD. Har receiveren opptisk inngang, skal du fint få surround.

Sjekk kabelen, lyser det fint? PS3en sender fint lyd selv om du har komplett til analogkabelen. Regner med du mener compositt eller component, hvorfor bruker du det?

Jeg er ikke på jakt etter Dolby TrueHD, jeg vil bare ha DTS 5.1 eller Dolby Digital 5.1. Skal den optiske kabelen lyse? På Ps3'en lyser det rødt der hvor jeg kobla den til, men på receiveren er det ganske svart....

Jeg bruker ikke compositt. Component er vel 5 kabler, er det ikke? Jeg bruker en sånn som fulgte med ps3'en. En gul for å overføre bilde, og rød+hvit for å få lyd. Aner egentlig ikke hva det heter.

Grunnen til at jeg bruker den kabelen (rød,hvit, gul) er selvfølgelig fordi den optiske ikke gir lyd fra seg :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke på jakt etter Dolby TrueHD, jeg vil bare ha DTS 5.1 eller Dolby Digital 5.1. Skal den optiske kabelen lyse? På Ps3'en lyser det rødt der hvor jeg kobla den til, men på receiveren er det ganske svart....

Sett den optiske kabelen i PS3en, så ser du i kabelen, lyser det rødt?

Jeg bruker ikke compositt. Component er vel 5 kabler, er det ikke? Jeg bruker en sånn som fulgte med ps3'en. En gul for å overføre bilde, og rød+hvit for å få lyd. Aner egentlig ikke hva det heter.

Jo, du bruker compositt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Sett den optiske kabelen i PS3en, så ser du i kabelen, lyser det rødt?

Jaggu lyste det ikke rødt i den andre enden gitt :yes:

Edit: Er det et godt tegn?

Var det "jaggu lyste det ikke rødt" som i "det lyste rødt" eller "det lyste ikke rødt" ? Hvis det ikke lyser rødt, så er det stor sannsynlighet for at den er defekt ja (hvis det ikke er en eller annen snodig patent)

edit: og du trenger ikke bekymre det for kvalitet på optiske kabler. Enten virker de, eller ikke. Ikke noe midt i mellom ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Trykk på "input mode" til den viser DIGITAL OPTICAL på receiveren

Og ja det skal lyse rødt i begge endene.

Woops ser at du ikke får det på menyen o_O

Har du prvød å sette den på TV/SAT og så trykke på input mode?

Endret av zokamoka
Lenke til kommentar
Trykk på "input mode" til den viser DIGITAL OPTICAL på receiveren

Og ja det skal lyse rødt i begge endene.

Woops ser at du ikke får det på menyen o_O

Har du prvød å sette den på TV/SAT og så trykke på input mode?

Takker så meget. Du reddet dagen min :D Jeg får opp TV/Sat på menyen, men jeg visste ikke at det var det samme som optisk. Takker. Ser Top Gun med lyd fra alle kanter nå. Jeg kan høre flyene bak meg :love:

Takk så meget, alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...