Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Sony123 Fantastisk, du greide å poste et innlegg som ikke inneholdt noe med "snikislamisering".

 

FRP får prøve seg den dagen de har nok stemmer til å prøve seg. Politikk er ingen uskrevet lov på lekeplassen som sier at når Lisa har brukt sandkassen lenge nok så er det Ola sin tur.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

det spørs om ikke mange føler seg presset til å stemme?

man hører jo av og til at du bør stemme, eller hvis man ikke stemmer så lar man andre ta din avgjørelse.

 

selv om man har rett til å stemme så har man også rett til å la være hvis man ikke finner noen å stemme på.

 

jeg red for at noen har bestem seg for ett parti og når de da finner et annet parti så er de redd for å stemme på dette partiet.da lar de helle være å stemme.

Lenke til kommentar

Det finnes en mulighet for å stemme blankt, og i mine øyne er det å stemme som å betale skatt - noe man rett og slett må gjøre for å kunne få bo i landet.

 

Når det gjelder FrP så ser jeg ikke for meg at i disse trange økonomiske tidene så vil folk prioritere å bli kvitt skumle fremmede utlendinger. Det skal rimelig trygge tilstander til før man begynner å gamble, noe å stemme på FrP er - om ikke av andre grunner enn at de aldri har gjort det før.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt flau hver gang noen sier at det er på "tide at FRP får prøve seg" eller at "de har aldri vært i regjering, hvorfor ikke la de få en termin?".

 

Det blir helt feil argumenter, de skal ikke komme i regjering fordi det ikke har skjedd før eller fordi man er nyskjerrig på hva som vil skje. FRP skal i regjering fordi en majoritet i det norske folk stemmer på partiet ved et stortingsvalg. Med en stadig økende problematikk rundt invandrere og med avgifter som øker og øker samtidig som veistandard, helsevesen og eldreomsorg blir dårligere så er det argumenter som taler for FRPs politiske profil. Det er også skremmende hvor mange forslag som kommer fra FRP som andre partier "plutselig" finner på en tid senere og DA er det plutselig et godt forslag.

 

I meningsmålinger de siste årene har FRP flere ganger vært det desidert største partiet og dermed blir det mer stuerent å være en FRP-tilhenger. Argumenter som "Stemmer du FRP!? *himle med øynene*)", eller uttalelser som indikerer at FRP-tilhengere er mindre intelligente eller enklere mennesker enn de som stemmer på et parti på sosialistisk side forsvinner også når en stadig bredere andel av befolkningen viser sin støtte. Er nok endel som har vært enige i politikk frontet av FRP men som har latt være å velge de ved valget fordi det ikke har vært "akseptert".

 

 

Edit, svar på innlegget over:

 

Å stemme FRP er ikke risikabelt i trange økonomiske tider. Husk at alle de store partiene i Norge er sosialdemokratiske, det er ingen fare for å få "amerikanske tilstander" i Norge. FRPs alternative statsbudsjett har blitt testet av SSB og førte bla til lavere inflasjon. Deres forslag til oppdemming av finanskrisen baserte seg bla. på en storveis utbygging av infrastruktur og mange midler til oppussing og vedlikehold av offentlige bygg er helt i tråd med det som trengs og er anbefalt av flere eksperter på området.

 

Et trygt nett som fanger deg opp om du er ufør eller utsettes for en ulykke med videre er en av grunnstenene i det norske samfunn og det ville bli et større ramaskrik enn i Hijab-saken om man prøvde å endre på løsninger alle norske borgere tar for gitt.

 

Når det er sagt så er systemer som NAV både før og etter reformen en papirmølle uten sidestykke og en forenkling av regler for både trygd og annen støtte er nok helt på sin plass. For funksjonsfriske mennsker bør det absolutt være større incentiver på plass for å få flere ut i arbeid. Når kriminelle kommer til norge og ikke frykter fengsel fordi de da får bedre betalt og bedre boforhold enn i hjemlandet er det noe galt. Samme når innvandrere forteller om et land i NordEuropa som deler ut gratis penger! Systemet skal ikke bort, men det trenger justering.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

jeg kunne ikke ha vær mere ening med deg.

 

det er alt for mage som har vær redd for FRP for di de har hør en mase argumenteter om hvor dårlig det hadde blit hvis de skulle komme til makta. argumentene er det ingen som til dags har klar å bevise. nå virker det som om disse argumentene virker motsatt av det de skulle.

 

det er politikerne som styrer byråkratene som så styrer folket .

 

det som ofte skjer ved en regjeringsskifte er at mange av ordningen som er bra blir dårligere og de som er dårlige blir bedre .

hvorfor i all verden kan man ikke beholde flere av de gode ordningene som virker ?

Lenke til kommentar

Har selv ikke bestemt meg enda så jeg tok de testene det var linket til i første post. På to av dem har jeg fått 58% og 57% for FRP mens de fleste andre ligger under 50%.

 

Så for meg virker det egentlig som at jeg ikke er så veldig enig med noen av partiene der ute. Så antar jeg må tenke litt over hvilke saker som er viktigst for meg og se hva partiene sier om det nærmere valget.

 

Når det kommer til FRP så tror jeg de kommer til å få en del stemmer i år bare på grunn av deres syn på innvandring. Om det er positivt eller negativt gjenstår vel å se.

Lenke til kommentar
Et annet parti som aldri har fått prøve seg i regjering er NKP.

 

Kanskje på tide med litt stalinisme?

Kanskje det er på tide med litt færre stråmann argumenter?

Jeg ser ikke helt hvilke stråmannargumenter det er du snakker om, men rent bortsett fra at 7 av 10 nordmenn ikke stemmer FRP, så er det en gang slik at vårt demokrati ikke går på rundgang. Det er ikke som i gymtimene på barneskolen, for å "få prøve seg" skal det litt mer til enn at man ikke har fått prøve seg før. Det er det jeg skal frem til.

 

Et annet parti som aldri har fått prøve seg i regjering er NKP.

 

Kanskje på tide med litt stalinisme?

 

 

Mhm, betryggende å vite at din ultimate våte drøm, kommer til å forbli nettopp det;)

Skulle jeg være NKPer?

 

Hahahahahahahaha.

 

Morsomt, svært morsomt. Og hva er så TWFA? DLFer? :p

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvilke stråmannargumenter det er du snakker om, men rent bortsett fra at 7 av 10 nordmenn ikke stemmer FRP, så er det en gang slik at vårt demokrati ikke går på rundgang. Det er ikke som i gymtimene på barneskolen, for å "få prøve seg" skal det litt mer til enn at man ikke har fått prøve seg før. Det er det jeg skal frem til.

 

"7 av 10 nordmenn stemmer ikke på FRP."

"75% av det norske folk vil ikke ha FRP i regjering"

 

 

Dette er argumenter du ofte ser på Dagbladet sine kommentarfelt og er like tåpelige argumenter her som på db.no. Med slik toskete tankegang kan man like gjerne si at 67% vil ikke ha AP, 92% vil ikke ha SV og hele 95% av det norske folk vil IKKE ha SP i regjering, likevel sitter de der og finner på det ene forslaget mer tåpelig enn det neste.

 

Hva med at man heller er realistisk å sier at AP og FRP er de partiene i norge med størst oppslutning og at det finnes regjeringsalternativer med de to på begge sider?

Lenke til kommentar

det folk flest ønsker i regjering er FRP og AP ( meningsmålingene tyder på det ) . problemet er at disse to partiene hater hverandre så intenst at de nesten ikke vil samarbeide. i enkelte saker har de likevel samarbeidet.

 

så er det noe utbrytere så ønsker at SV ,SP, V og KRF skal danne regjering.

 

mange sier at SV har fått for stor innflytelse i dagens regjering og ødelegger en del for AP.

har ikke AP bein i nesa å kan styre selv ?

Lenke til kommentar

Teoretisk er en ting, men hvis Høyre og Venstre sier at de ikke kommer til å samarbeide med FrP eller ikke har vist noen interesse i å samarbeide med FrP så er jo det noe man burde ha i tankene.

 

Rett gjerne tallene mine, men nå er det slik at 33%+8%+5%=46% av Norges befolkning fikk det partiet de stemte på inn i regjeringen? Det må vel et lignende samarbeid til fra FrP sin side for å kunne komme i regjering, men jeg har ikke fått inntrykk (igjen, rett meg hvis jeg tar feil) av at noen partier er særlig interessert i et sånt samarbeid.

Lenke til kommentar
det folk flest ønsker i regjering er FRP og AP ( meningsmålingene tyder på det ) . problemet er at disse to partiene hater hverandre så intenst at de nesten ikke vil samarbeide. i enkelte saker har de likevel samarbeidet

Kilde takk!

 

 

Enhver meningsmåling de siste månedene.

 

 

Høyre har vinglet litt fram og tilbake ang. FRP. Ikke godt å si om det kan bli noe av det.

Lenke til kommentar
det folk flest ønsker i regjering er FRP og AP ( meningsmålingene tyder på det ) . problemet er at disse to partiene hater hverandre så intenst at de nesten ikke vil samarbeide. i enkelte saker har de likevel samarbeidet

Kilde takk!

hvilke andre kilde en meningsmålingene trenger du egentlig ? det er i hvertfall min kilde.

 

når AP ( resten av regjeringen ) tar mange av forslagene til FRP til etterretning ( selv om det da var AP sitt forslag) så må det være et snev av grunnlag for samarbeid

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt at Høyre burde være klare på at det er en mulighet hvis det er det. Hvis det viser seg at FrP og H gjør det sterkt nok til at de sammen kan danne regjering så vil jeg som potensiell H-velger vite dette før jeg stemmer. Jeg stemmer på Høyre fordi jeg vil ha Høyre i regjeringen slik vi så før, gjerne med Venstre og til nød KrF med på laget. Jeg er ikke interessert i at Høyre skal bli lillebroren i en regjering sammen med FrP, og stemmer ikke Høyre hvis det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...