Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg skal stemme.

Valget har lenge stått mellom KRF,FRP og Høyre.

 

Og testen i første post gjorde det ikke noe særlig enklere :hmm:

 

___________

Disse partiene bør du vurdere:

 

V 67,5 %

 

H 67,1 %

 

FRP 63 %

 

KRF 62,5 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

SP 38,7 %

 

AP 32,9 %

 

SV 22,6 %

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis høyre ønske ny regjering så må de også svelge kameler.

hvis FRP ønske ny regjering så må de også svelge kameler.

hvis Venstre ønske ny regjering så må de også svelge kameler.

 

alle disse er avhengig av stemmer fra de andre partiene for å kunne ta makten.

 

forige gang skulle de ha med FRP kun for stemmene , men denne gangen har FRP forlang å bli tatt på alvor .

Det går ikke an å forhåndsdømme partiene. he må alle vise respekt for hverandre.

 

 

 

staten er grådig i mange sammenhenger der pengen er tatt inn på andre grunnlag og argumenter en det de blir brukt til. i tillegg blir de brukt som prinsipp.

 

- alkoholavgiften blir brukt for begrense kjøpers kvanta. virker det egentlig ?

- drivstoffavgifta skal liksom hindre oss i kjøre for mye bil og bruke kollektivt i stedet ?

hvor for har da billettprisen på bussen økt de siste par årene ?

- nesten ingen av bilavgiften går til sikring av veier ( som forhindre de fleste og alvorlige ulykker )

 

trenger dere flere eksempler ?

Lenke til kommentar

følg med partiet dit i noen år for å faktisk se hva de står for.

det er også lurt å følge med de andre partiene for å luke ut eller finne alle de negative tingene.

 

hvis ikke noen har tenkt på det før så gir den saken der Venstre nekter FRP å være med sammen med høyre at mange av oss velgere lurer på om vi gidder å stemme siden vi da er sikker på at høyre eller FRP ikke får nok stemmer.

 

 

strengt ta så skulle man ha holdt på med politikk hele tiden for å vite hva man stemmer på , men det er det et mindre tall som har anledning til. det ville også ha godt ut over samfunnet hvis man er for opptatt til å jobbe en vanlig jobb.

hvem orker alt dette politiske styret hele dagen hele året ?

Lenke til kommentar
hvis ikke noen har tenkt på det før så gir den saken der Venstre nekter FRP å være med sammen med høyre at mange av oss velgere lurer på om vi gidder å stemme siden vi da er sikker på at høyre eller FRP ikke får nok stemmer.

 

Det virker som om FrP og partiets tilhengere ser på det som en selvskreven rett at de skal i regjering til høsten, og at resten av de "borgelige" partiene nærmest har plikt å sørge for dette. Hvis det er slik at FrP har som mål å mobilisere en borgelig regjering, så må det jo være bedre for FrP å støtte en midretallsregjering av Høyre, Venstre og KrF, enn at det blir en ny AP-dominert regjering. Men dette er selvsagt ikke målet til FrP, de ønsker kun å være i regjering, og da gjør jo FrP akkurat det samme som Venstre (tydeligvis) gjør; setter seg på rævva hvis de ikke får viljen sin. At FrP syter over Venstre syns jeg er urkomisk.

 

strengt ta så skulle man ha holdt på med politikk hele tiden for å vite hva man stemmer på , men det er det et mindre tall som har anledning til. det ville også ha godt ut over samfunnet hvis man er for opptatt til å jobbe en vanlig jobb.

hvem orker alt dette politiske styret hele dagen hele året ?

 

Er jo ikke verre enn å følge med i media. Leser du Aftenposten, Dagbladet eller VG sånn ca hver dag (faktisk holder det med nettavisene) så har du god greie på hva som skjer i det politiske spillet.

Lenke til kommentar
hvis ikke noen har tenkt på det før så gir den saken der Venstre nekter FRP å være med sammen med høyre at mange av oss velgere lurer på om vi gidder å stemme siden vi da er sikker på at høyre eller FRP ikke får nok stemmer.

 

Det virker som om FrP og partiets tilhengere ser på det som en selvskreven rett at de skal i regjering til høsten, og at resten av de "borgelige" partiene nærmest har plikt å sørge for dette. Hvis det er slik at FrP har som mål å mobilisere en borgelig regjering, så må det jo være bedre for FrP å støtte en midretallsregjering av Høyre, Venstre og KrF, enn at det blir en ny AP-dominert regjering. Men dette er selvsagt ikke målet til FrP, de ønsker kun å være i regjering, og da gjør jo FrP akkurat det samme som Venstre (tydeligvis) gjør; setter seg på rævva hvis de ikke får viljen sin. At FrP syter over Venstre syns jeg er urkomisk.

 

strengt ta så skulle man ha holdt på med politikk hele tiden for å vite hva man stemmer på , men det er det et mindre tall som har anledning til. det ville også ha godt ut over samfunnet hvis man er for opptatt til å jobbe en vanlig jobb.

hvem orker alt dette politiske styret hele dagen hele året ?

 

Er jo ikke verre enn å følge med i media. Leser du Aftenposten, Dagbladet eller VG sånn ca hver dag (faktisk holder det med nettavisene) så har du god greie på hva som skjer i det politiske spillet.

 

media viser bare det som er populært. så det er nok ikke all som blir fremhevet der .

mange avise sorter og så ut det politiske .

 

alle partiene ønsker å komme i regjering.

 

det virker også som om ikke alle tar hensyn til at Høyre neppe får flere stemmer alene til å slå AP,SV og Sp.

jeg er ganske sikker på at KRF,V og H ikke får nok stemmer til Å slå AP,SV og ,Sp.

 

For å dempe FRP politikken lit så er det vel bedre at H samarbeider med dem en å skulle bli skviset bort ( hvis FRP skulle klare å bli så store ).

 

Hvis de er så like ( alle partiene ) hvorfor er det da så stor avstand mellom enkelte av dem ?

jeg tror ikke avstanden er så stor , de er mer snakk om hysteriske reaksjoner fra enkelte av partiene

Lenke til kommentar
Tror det er uklokt av Høye og gi FrP en kald skulder. Som de allerede har gjort?

Absolutt, og Erna blir ufrivillig morsom når hun står og sier at det er selvsagt at Høyre skal ha statsministerposten. All den tid de ikke er det største partiet på høyre side (selv om Erna absolutt er stor nok) så burde de kanskje la være å uttale seg så bombastisk. Her synes jeg FRP har vært flinke i sine uttalelser, de åpner for et bredt borgerlig samarbeid og utelukker ingen. Videre har de den senere tid virket svært faste i sine standpunkt, blant annet med et nokså upopulært standpunkt i Gaza-saken. Her er det AP/SV/SP har feilet, de har vinglet fra side til side (blasfemi- og hijabsakene med mer) og ministre har flydd ut av kontorene sine i et rasende tempo.

 

Synet på innvandring kan få mye å si for oppslutningen rundt FRP: Personlig er jeg dritt lei av å lese saker med krigstyper i overskiften: "Ung jente (15) gruppevoldtatt av 5 menn". Leser man videre kommer punchlinen, vanligvis i andre avsnitt: "Mennene, som er av utenlandsk opprinnelse". En utrolig trist og alvorlig sak men samtidig får det eneste partiet som har en realistisk mulighet til å gjøre noe med problemet en haug med stemmer. Så får vi se hvor mange voldtekter, ran og saker med overdreven voldsbruk som kommer i media fram til september...

 

I tillegg fører den styrkede norske krona og en sviktende svensk til økt "svenskehandel". Dermed kommer FRPs stadige higen etter lavere avgifter tilbake i søkelyset, som også kan bli et bidrag til valgkampen. Men for nå ser det ut til at det holder for FRP å kommentere hver gang regjeringen tabber seg ut, som er ofte nå om dagen...

 

Blir spennende å se hvordan det spiller seg ut i men jeg tror FRP får nok et rekordvalg og at flere muligheter ligger åpne for en ny regjering både med og uten dem.

Lenke til kommentar

Stortingsvalget 2009 blir både intens og et spennende valg.

Men nå er det på tide at FRP får prøve seg. Et parti som aldri har vært i regjering og som har kjempegode forslag til både det ene og det andre.

Hijab-debatten har vist seg hvor dårlig regjeringen har håndtert denne saken.

Etter at Siv Jensen advarte mot snik-islamisering i Norge idag viser det bare mer skepsis til de rødgrønne.

 

Ikke misforstå, men jeg respekterer de minoritetene vi har her i Norge, det er helt greit at vi tar i mot innvandrere, men med respekt, de kan ikke komme inn til landet vårt å kreve både det ene og det andre, få i pose og sekk og forlange særbehandling, slik som Siv Jensen sier. Innvandrere skal TILPASSE seg det NORSKE SAMFUNN, ikke motsatt, og det bør folk flest prøve å forstå. Dette er virkeligheten, ikke en drøm.

 

Når det gjelder bruk av hijab i politi og andre offentligheter, mener jeg at dette bør være religionsnøytralt.

 

Sjekk ut hva Siv Jensen sa under denne talen. Alt som blir sagt her, er jeg 100% enig i.

 

For de som ikke vet hvem de skal stemme på valget i år, tenk på hva som er viktigst for deg og dine og for alle andre. Tenk på konsekvensene hvis du stemmer på feil parti. Ikke stem bare for å stemme, uten at du vet hva og hvorfor du stemmer, det bør være mening i det også. Tenk litt på det.

 

Men, for en gangs skyld, jeg håper at FRP kan komme i regjering denne perioden, la de i det minste få prøve seg. De tenker langsiktig, spesielt når det gjelder innvandringspolitikken.

Endret av RevelleR
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...