Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er medlem i Venstre og ser ikke noen grunn til at jeg skulle stemme noe annet. Isåfall måtte det ha blitt AP eller Høyre. Men jeg føler meg godt hjemme i sosialliberalismen. Det er en ideologi og moral som står meg nært. Samtidig har Venstre et utrolig godt fokus på utdanning som er en av de viktigste sakene for meg.

 

Nrk's valgomat ga meg 44% høyre, 44 % venstre, 40% AP, 40% Frp, 40% krf. Kanskje ikke så veldig nøyaktig sak :p Men RV og SV på bunn og det stemmer jo.

 

testen på nettavisen er jo direkte underholdende:

Disse partiene bør du vurdere:

 

Høyre

69,6 %

RV

59,2 %

Ap

57,4 %

Frp

56,7 %

Venstre

53,7 %

KrF

53,3 %

SV

51 %

Disse partiene bør du styre unna:

Sp

32,1 %

Lenke til kommentar
ett spørsmål.

 

hvis du hører til på høyresiden (du skriver at du er medlem av V) hvorfor vurderer du venstresiden (AP) da ?

er det fordi forskjellen ikke er så stor som media ( og partiene selv ) skal ha det til ?

 

 

saken er nok at de fleste havner et sted mellom venstre- og høyre-siden.

Fordi Venstre og Arbeiderpartiet begge er moderate partier. Du gjør et valg, mer liberalisme i økonomien og det private, eller mer sosialisme i økonomien og det private. Men forskjellen er ikke monstrøs. Forskjellen mellom AP og SP er større i enkelte henseender.

 

I tillegg kommer det at vi som Førde sa alle er sosialdemokratar på godt og vondt. Det er også alle de større norske partiene, enten de heter SV eller FRP. Jeg kjenner ikke til så mange ikke-sosialdemokratiske partier, men det måtte bli DLF på høyresiden og Rødt og oldtidslevningen NKP på venstresiden.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

det er veldig mange som er ening i det FRP mener , enda fler i enkelt saker . Men når de skal ta et valg så vil de ikke likevel. det kan virke lit pussig at de er ening , men vil ikke la det partiet få en sjanse .

 

nå virker det likevel som om mange akter å stemme FRP til høsten likevel slik at man for engangs skyld få se hvordan de greier seg og at ikke fordommene tar overhand

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Det er som sagt, veldig mange som sikkert er enig i enkeltsaker hos FrP, men liker svært dårlig andre enkeltsaker og evt. deres helhetlige politikk.

 

elg-elg123, jeg vil anbefale at du tar deg litt tid til å lese over innleggene dine og rette "raske" skrivefeil og formulere deg litt mer forståelig.

Lenke til kommentar

jeg skulle så gjerne ha rette opp skrivefeile etter som jeg oppdager dem.

når jeg sliter med at reguleringsmulighetene ikke alltid fungerer så er det vanskelig.

det ser ut som det har funger i det siste når jeg bruker den en modusen på editoren

 

 

problemet ned FRP er at det er mange som er enige med dem om at ting må gjørs slik og slik , men likevel ikke godtar det. hvorfor er de da i det hele tatt enige med FRP da ?

 

alle vet jo at et parti ikke klare å gjennomføre alle saken sine. Her er det samarbeid mellom alle partiene som gjelder.

så hvis man er enig med et parti i de fleste sakene så stemmer man på det.

men man må også tenke på hvordan disse blokken er satt sammen og hvem som eventuelt kommer til å samerbeide .

 

jeg tviler sterkt for at H lar seg styre så mye av V. H bestemmer seg nok når alvoret kommer , - nor vi velgere har fått sagt vårt

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
hvordan henger det da samen at noen av sosialistene som SV liker svært lite at noe er privat ?

SV og FRP har enkelt saker der de også er enige men likevel så er enorm avstand.

 

ja. et parti heter Venstre men er likevel definer å høre til på høyre siden.

 

forrige kommentar var egenlig til Pivotal

Jeg vet den var rettet til Pivotal, men jeg svarte likevel. :)

 

Venstre er på høyresiden, det stemmer. Men det er fortsatt et sosialdemokratisk parti.

 

det er veldig mange som er ening i det FRP mener , enda fler i enkelt saker . Men når de skal ta et valg så vil de ikke likevel. det kan virke lit pussig at de er ening , men vil ikke la det partiet få en sjanse .

 

nå virker det likevel som om mange akter å stemme FRP til høsten likevel slik at man for engangs skyld få se hvordan de greier seg og at ikke fordommene tar overhand

Det er litt som med Alfa Romeo Sportwagon. På mange måter en spennende bil. Fin er den i alle fall, og individualistisk. Kjører bra, har et nydelig interiør og så videre.

 

Men når du faktisk skal legge penger på bordet kjøper du Passat som naboen. :)

 

"... if you go carryin' pictures of chairman mao; you ain't gonna make it with anyone anyhow [...]"

 

:)

Lenke til kommentar

elg-elg: Simon svarte vel rimelig godt for meg :) AP er et moderat parti og er noe jeg kunne ha funnet på å stemt om det ikke var bedre alternativer. Jeg synes de har en helt "ok" og moderat politikk. Og nei, forskjellene er ikke like store som media ofte skal ha det til. Jada, AP er på Venstresiden men relativt nært sentrum og de er et moderat parti. Ikke er de overveldende autoritære heller.

 

 

jeg tviler sterkt for at H lar seg styre så mye av V. H bestemmer seg nok når alvoret kommer , - nor vi velgere har fått sagt vårt

 

Hvorfor skulle de det? Nå har høyre og venstre mange likheter og mange lignende hjertesaker. Er vel bare mer prioriteten og ideologien som er de største forskjellene. I tilegg kommer det jo ann på hvordan man ser på personene i partiet.

Lenke til kommentar
elg-elg: Simon svarte vel rimelig godt for meg :) AP er et moderat parti og er noe jeg kunne ha funnet på å stemt om det ikke var bedre alternativer. Jeg synes de har en helt "ok" og moderat politikk. Og nei, forskjellene er ikke like store som media ofte skal ha det til. Jada, AP er på Venstresiden men relativt nært sentrum og de er et moderat parti. Ikke er de overveldende autoritære heller.

 

 

jeg tviler sterkt for at H lar seg styre så mye av V. H bestemmer seg nok når alvoret kommer , - nor vi velgere har fått sagt vårt

 

Hvorfor skulle de det? Nå har høyre og venstre mange likheter og mange lignende hjertesaker. Er vel bare mer prioriteten og ideologien som er de største forskjellene. I tilegg kommer det jo ann på hvordan man ser på personene i partiet.

poenget var at hvis Høyre virkelig ønsker å ta makten så er de avhengig av stemmen fra de partiene som har flest stemmer sammen med dem . da kan de ikke la seg styre fra de minste partiene ( som i realiteten kan hindre at høyre kommer til makten ). det blir nok også slik at FRP er avhengig av høyre for å få flertall hvis man skal være realistisk.

 

 

nå kom det også frem en sak i kveld som har svekket regjeringen. jeg tenker på nav og dette tulle med at det skal gå sånn ekstrem lang tid før de får pengene sine. det er rart åt noe slikt faktisk skjer her i landet.

det er kanskje fordi staten er langt grådigere en den fremstilles som ?

Lenke til kommentar
poenget var at hvis Høyre virkelig ønsker å ta makten så er de avhengig av stemmen fra de partiene som har flest stemmer sammen med dem . da kan de ikke la seg styre fra de minste partiene ( som i realiteten kan hindre at høyre kommer til makten ). det blir nok også slik at FRP er avhengig av høyre for å få flertall hvis man skal være realistisk.

 

Du må jo også se at spørsmålet for Høyre ligget i hvilken politikk de vil vedkjenne seg ved å å være med å kjøre i en regjering. Og jeg tror at selv en ren Venstre politikk vil være mer spiselig for Høyre enn at de må ta over en SV-rolle hvor de må støtte en del ufyselige frp-forslag. Å få sitte i regjering er viktig for partiene, men det er ikke det eneste som teller.

 

nå kom det også frem en sak i kveld som har svekket regjeringen. jeg tenker på nav og dette tulle med at det skal gå sånn ekstrem lang tid før de får pengene sine. det er rart åt noe slikt faktisk skjer her i landet.

det er kanskje fordi staten er langt grådigere en den fremstilles som ?

 

Nav er absolutt en gjeng med inkompetente fjols bare for å være sterkt generaliserende. Det er helt klart at Nav trenger en reform med betydelig mye bedre planlegging, bedre opplæring av de ansatte og noe friere tøyler.

Lenke til kommentar
nå kom det også frem en sak i kveld som har svekket regjeringen. jeg tenker på nav og dette tulle med at det skal gå sånn ekstrem lang tid før de får pengene sine. det er rart åt noe slikt faktisk skjer her i landet.

det er kanskje fordi staten er langt grådigere en den fremstilles som ?

 

Jeg tror ikke denne saken vil svekke regjeringen. NAV-reformen ble vedtatt av et samlet Storting, så der må alle partier ta på seg skylden. Videre er både kommuner og stat involvert i denne ordningen. Oslo er drevet av Høyre og FrP, så mulig at her må disse ta sitt ansvar også.

 

Og hva er den greia med at staten er grådig? Alle penger som blir krevet inn i skatt og avgifter blir brukt på befolkningen. Det er ikke sånn at staten samler inn masse penger bare for å ha en stor pengebinge som politikerne kan bade i. Vi har riktignok oljefondet, men dette stiller seg litt andreledes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...