Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Nå har jeg tatt testen (for 2007):

 

SV: 84,3 %

RV: 81,6 %

Sp: 77,4 %

Ap: 63,8 %

Venstre: 63,4 %

KrF: 55,6 %

Høyre: 28,3 %

Frp: 13,3 %

 

I mange saker synes jeg at Sp har bedre politikk enn Ap f.eks. EU medlemskap, og partiet kommer foran her. Tror noen at Sp er ofte til venstre av Ap?

Endret av Stuart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... men de har kommet med en del tulleforslag i det siste. Hijab i politiet, løftebrudd angående bomring i Trondheim, gratis måltider i grunnskolen, nedleggelse av skoler...

 

Jeg skal ikke nekte på dette nei og du glemte å nevne blasfemi-retretten.

 

Men likevel går de rødgrønne fram på meningsmålingene. Kan det skyldes at folk bryr seg langt mer om finanskrisen eller andre saker? Eller er det for tidlig for meningsmålingene å fange opp disse utspillene?

Lenke til kommentar
Det er vel derfor man skal holde seg unna start.no sine tester og heller ta de mer seriøse.

 

Camlon, det var en fin og velskrevet mail til SU hvor du fikk et useriøst svar tilbake. Jeg stusset litt over "Det er ingenting som heiter å vera nøytral i denne saka." Selvfølgelig kan man være nøytral i Midtøsten-konflikten. Alle må ikke på død og liv være engasjert i den saken.

Det er et ganske vanlig argument på norsk venstreside. Det er også et argument jeg har fått høre fra en del FN-soldater fra Bosnia og Libanon. Det er også det Mads Gilbert sikter til når han er motstander av Leger uten grensers holdning om å være nøytrale.

 

Det er et argument det egentlig ikke er vanskelig å forstå, dersom en er nøytral i en konflikt der en part okkuperer og en annen part ikke okkuperer, da tar en de facto stilling i saken. Jeg forstår argumentet, og mener ikke akkurat at det er det dummeste argumentet som bringes frem i sammenhengen, uansett konflikt, men jeg mener nok at det er litt mer nyansert selv.

 

:)

Lenke til kommentar
... men de har kommet med en del tulleforslag i det siste. Hijab i politiet, løftebrudd angående bomring i Trondheim, gratis måltider i grunnskolen, nedleggelse av skoler...

 

Jeg skal ikke nekte på dette nei og du glemte å nevne blasfemi-retretten.

 

Men likevel går de rødgrønne fram på meningsmålingene. Kan det skyldes at folk bryr seg langt mer om finanskrisen eller andre saker? Eller er det for tidlig for meningsmålingene å fange opp disse utspillene?

Ja, jeg glemte helt blasfemisaken! Den dagen jeg hørte om den saken mistet jeg helt mening om hva jeg skulle stemme :(

Lenke til kommentar

Kapitalisme er først og fremst No-No (etter min meining i alle fall), ingenting å utdype.

 

Ja, ein eldre test: Blei Krf, men det har eg ikkje tenkt å stemme. Er ingen homofob og har veldig lite til overs for religion. Hadde testen gått meir inn på dei to temaene hadde resultatet blitt heilt annleis :)

Lenke til kommentar
Så jeg antar at jeg er utmeldt.

Antar det :wee: Godt formulert Vegard. Viser at du innehar en (sunn) skepsis og er klar på hva du selv vil indentifisere deg med og ikke. Det er i så måte positivt. Unge Høyre har forresten også sommerleir.

Takk, og til alle de andre som har kommentert også :)

 

Jeg fant ikke den sommerleiren du snakker om. Det eneste jeg fant var en eller annen sommerleir de hadde for Akershus. Er det den du tenker på? Eler tenker du på leiren for konservative. Vil jo helst på en ungdomsleir da.

Lenke til kommentar

2007 Testen

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

Frp

70 %

 

Høyre

65,2 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

RV

40,8 %

 

Ap

38,3 %

 

KrF

37,8 %

 

SV

37,3 %

 

Venstre

36,6 %

 

Sp

35,8 %

 

40% på det partiet jeg misliker mest? Vel, jeg er en ganske liberal person, så de fikk nok ganske mange ufortjente poeng der.

 

__________________________________________

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke folk stoler på disse partitestene.

 

Understreker også at dette er en "pekepinn". Ikke at jeg har noen grunn til å fatte mistro til disse testene. Mange har fått det svaret de mener stemmer også. Dette fikk også undertegnede.

 

Jeg ville ikke latt meg styre av en slik test, man trenger vel ikke være professor for å skjønne det. Dette er kanskje et tilstrekkelig eksempel? Man finner flere artikler om andre tester som også var "ustabile". Testene kan i bestefall være nyttige som en veileder for å peke deg på rett spor dersom du er politisk uvitende eller har fullstendig mistet partiorienteringen, så man kan se hvor man kan lete videre på egen hånd for å finne et partiprogram man kanskje sympatiserer med. Men i så fall bør man for all del ta flere tester, og ikke bare én. Det er jo nevnt eksempler her i tråden også at enkelte f.eks. på høyresiden blir foreslått partier på venstresiden.

 

Noen har likegyldige meninger overfor gasskraftspørsmålet, andre er uengasjerte i spørsmålet om EØS, EU, kollektivtransport, skolemat eller eldreomsorg. Partitestene tar ikke høyde for slikt. Politikk kan være komplekst, og handler også om identitet og/eller samvittighet.

 

Alternativt kan man ta de for moro skyld, bare for å sjekke hvor misvisende de kan være.

 

Roberthe: det er fint om du i post #1 legger inn lenker til flere tester enn kun de som er laget av Nettavisen, og evt. gir råd om å teste flere dersom man er politisk usikker.

 

 

Altså: for all del, tenk selv. Ikke la en dårlig "automat" avgjøre for deg. (Jeg beklager om du ble fornærmet av min mistrohet.)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Som tidligere uttalt er kun dette en pekepinn. Mange får også resultater som tilsier det de faktisk stemmer. Har likevel tatt oppfordringen din og lenket til en tredje partitest (ikke nettavisen) i førstepost. Håper det gjør at noen kan føle seg tryggere om noen føler de ender opp med "feil" parti. De som skal stemme vet heldigvis som oftest hva de skal stemme uavhengig av partitestene.

 

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...