Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Du bør stemme...

KRF

 

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

KRF

68,1 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

SP

49,3 %

 

V

42,9 %

 

H

42,5 %

 

AP

38,2 %

 

SV

33,3 %

 

FRP

29,6 %

 

 

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det blir venstre/sentrumsorientert fra meg.

 

Heller mot SV og AP, men de har kommet med en del tulleforslag i det siste. Hijab i politiet, løftebrudd angående bomring i Trondheim, gratis måltider i grunnskolen, nedleggelse av skoler...

 

Jeg vet mye av dette er på kommunal basis eller fylkesbasis, men det er nå fortsatt de samme partiene.

Lenke til kommentar

så er det venstre som lett kan komme til å blokkere for borgerlig flertall ved å nekte samarbeid med FRP.

 

 

her lokalt har AP valgt å innføre betaling alle ( 1300) parkeringsplassen i byen før busstilbudet er kommer på plass.

 

det eneste som man vet kommer til å skje med kollektivtilbudet er at alle bussene blir byttet ut med nye.

 

hvis en familie bor litt utenfor byen og og ungene må i barnehagen så risikere en at man kommer et par timer for sent på jobb hvis en bruker bussen

Lenke til kommentar
FRP er opptatt av det frie valget til folk.

Jeg minnes et ganske godt sitat om FRPs uttalte ønske om fritt valg av eldrehjem eller hva det var, fra en samfunnsøkonom eller noe i den duren.

 

«For mor Åse på 80 er det ikke så viktig om hun får ett glass med melk fra Q-meieriene eller Tine, men hvor mye melk hun får.»

 

For min del bør det tolkes slik at det heller er et spørsmål om å satse på de aktuelle tjenestene, ikke nødvendigvis konkurranseutsette dem.

 

Men, meg om det. :)

 

Både SP og Arbeiderpartiet har i mine øyne tapt seg med vinglete uttalelser og argumentasjon den siste tiden.

 

Tror dere dette vil felle de ved valget 2009?

Det er unektelig sant. Kanskje spesielt Senterpartiet. Arbeiderpartiet har hatt et par fillesaker og noen misforståelser, men som Hamsun sa i sin tid; «om hundre år er allting glemt». Innen vår massemediale verden kan hundre år komprimeres til et par måneder. :)

 

Det spørs i alle tilfeller. En normal tendens er at folk roper etter mer økonomisk frihet og en mer liberal økonomisk politikk i oppgangstider, og tenderer mer mot styrking av fellesskapsløsninger i nedgangstider.

 

Det kan gå begge veier, og som amerikanerne sier, it's too early to call.

 

:)

Lenke til kommentar

V 67,5 %

H 65,8 %

FRP 55,6 %

KRF 50 %

 

Disse partiene bør du styre unna:

AP 42,1 %

SV 33,3 %

SP 29,3 %

 

Er forsatt litt usikker på hva jeg skal stemme, fordi det er ingen partier jeg er helt enig i. Tenker at det kanskje blir Høyre, men jeg vil helst at de samarbeider med FRP, fordi jeg vil ha noe av politikken til FRP.

 

Morsomt at jeg stemte SV til forrige valg og at jeg var medlem av SU ifjor.

Lenke til kommentar
Særdeles interessant. Er du forsatt medlem? Ville ikke oppfattet dette utifra enkelte innlegg du har hatt.

 

Politikk er i så måte komplisert og komplekst.

Jeg var medlem og jeg var med på en sommerleir. Det var det samme året som jeg stemte på SV, men jeg kom ofte opp i diskusjoner om f.eks. Israel eller skolepolitikk. Nå har jeg blitt mer høyrevridd i skolepolitikken og jeg har sett at det er positive ting med lavere skatter også, og jeg har begynt å tenke litt mer på innvandring.

Jeg meldte meg ut av SU for ca 2 måneder siden med denne mailen.

 

Hei

 

Jeg har over årene beveget meg ganske langt fra SU, og jeg var ikke helt SU-er når jeg meldte meg inn heller. Jeg så artikkelen deres http://www.su.no/Artikler/3976.html hvor dere krevde at den israelske ambassadøren skal forlate Norge. Dette synes jeg er et utrolig useriøst forslag. Israel reagerer på flere uker med rakettangrep fra militante palestinere og Hamas. Dette er en tosidig konflikt der man så vel kan kristisere begge parter, og å hive ut en ambassadør er rett og slett unødvendig og barnslig, og altfor korttenkt. Dette er ikke Zimbabwe, vi kan ikke bare hive ut de vi føler for helt uten videre. Personlig er jeg nøytral i denne saken, og mener at dere har et altfor snevert syn på det som skjer der nede. En 60 år gammel konflikt som denne er ikke så svart-hvit at man kan peke seg ut "slemme" og "snille".

 

Dessuten hiver dere rundt om med ordene "rasistiske krigsforbrytere", noe jeg reagerer på. Det viser bare hvor lite gjennomtenkt sakene deres er. Alle i dette området er semitter. Altså samme rase. Hvordan kan dere anklage en rase for å utøve rasisme mot mennesker innen samme rase? Ser dere virkelig logikk i det? Det gjør ikke jeg.

 

Jeg er også uenig i andre saker, så denne saken minte meg på det jeg burde ha gjort for lenge siden. Jeg, Vegard Hamnes Aaberge, ønsker å melde meg ut av SU.

 

PS: Jeg planlegger ikke å starte noen debatt over mail. Hvis dere føler for å motargumentere meg, gå hit https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028867

 

 

Og de svarte

 

 

Hei Vegard!

 

Di utmelding er registrert.

 

Vil heller ikkje gå inn i ein lang debatt om årsakene til utmelding, men eg forstår skepsisen din i forhold til utspelet vårt, som kan virka litt aggressivt.

 

Berre tre faktaopplysningar.

1)Palestinarane er under okkupasjon (Berre sjekk cia factbook til dømes)

2)Over 800 palestinarar er drepne sidan 27. desember. Omlag 10 israelarar er drepne.

3)Staten Israel har fått ei avgjerd i den internasjonale domstolen i Haag mot seg, over 500 resolusjonar i Sikkerhetsrådet og Generalforsamlinga til FN mot seg.

 

Det er ingenting som heiter å vera nøytral i denne saka.

 

Mvh

Margrete Slettebø

kontorsjef

Sosialistisk Ungdom

21 93 33 50

[email protected]

 

www.su.no

 

 

Så jeg antar at jeg er utmeldt. Nå har jeg meldt meg inn i Unge Høyre, men jeg venter på å få brevet deres. Skulle ønske det var en slags sommerleir for unge høyre som jeg kunne besøke i sommer, men det er det tydligvis ikke. :(

Lenke til kommentar

når noen tar denne partitesten og ser hvilket parti som kom nærmest så er det nok mange som ikke kan godta resultatet.

da mener de at denne testen lar enkelte partier ha fordeler av den .

 

det var slike meninger om FRP under en slik test for noen år siden.

 

 

en annen sak er hvem som bestemmer valgene og hvordan svarene er satt opp mot partiene i en slik tester

Lenke til kommentar

Det er vel derfor man skal holde seg unna start.no sine tester og heller ta de mer seriøse.

 

Camlon, det var en fin og velskrevet mail til SU hvor du fikk et useriøst svar tilbake. Jeg stusset litt over "Det er ingenting som heiter å vera nøytral i denne saka." Selvfølgelig kan man være nøytral i Midtøsten-konflikten. Alle må ikke på død og liv være engasjert i den saken.

Lenke til kommentar
når noen tar denne partitesten og ser hvilket parti som kom nærmest så er det nok mange som ikke kan godta resultatet.

Undertegnede kan dessverre verken bekrefte eller avskrive dette. Tatt oppfordringen og oppdatert førstepost ved å linke til partitesten for stortingsvalget for 2007 om noen skulle føle skepsis.

 

:)

 

Det er vel derfor man skal holde seg unna start.no sine tester og heller ta de mer seriøse.

Disse er fra Nettavisen er er seriøse slik undertegnede ser det.

Lenke til kommentar

Tok partitesten fra 2007 og ble litt overrasket over svarene.

 

Se hvilket parti som har hoppet opp på femte plass:

 

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

KrF

77,8 %

 

Sp

66 %

 

Venstre

61 %

 

Høyre

58,7 %

 

RV

57,1 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

SV

49 %

 

Frp

46,7 %

 

Ap

40,4 %

 

Kanskje det bor en skikkelig sosialist i meg? Jeg ville heller stemt Ap enn både RV og FrP.

Lenke til kommentar

den testen "beviser" at du er enn plass mellom høyre og venstre siden.

nesten på borgerlig side. om du føler det slik blir dog en annen sak

 

det virker også som om SV,AP , FRP og KRF,SP, V, H , RV står likt i forhold til svarene

 

 

det var kanskje et bevis på det jeg kommenterte om seriøsiteten av slikke tester ?

du var i så fall heldig .

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...