Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

• Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

• Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har allerede stemt.

Ble på et av dagens regjeringspartier. Det spliite egentlig ingen rolle hvem jeg egentlig ønsket å stemme på. Da alternativ til dagens regjering er kaos. Så lenge de blå blokkerer hverandre, så er det ikke et altenativ.

Bedre med en halvdårlig regjering en usikkerhet og kaos.

Som næringsdrivende er man avhengig av forutsigbarhet og stabil økonomi.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe mer kaos på ikke-sosialistisk side enn på sosialistisk side, men kudos til deg for å ha gått på Stoltenbergs største bløff til dags dato. Det er langt mer åpenhet om hva du får på ikke-sosialistisk side enn det er på sosialistisk side, som nekter å snakke om annet enn sin urealistiske plan A.

Angående blokkering: Venstre og KrF går utelukkende for H, KrF og V, men foretrekker Ap fremfor FrP pga. politisk avstand, om det ikke skulle være mulig. FrP sier de ikke vil støtte en regjering de selv ikke er medlem av, men om de ikke kan danne en slik regjering står de med valget melllom en sentrum-høyre regjering, eller en Ap-regjering som ligger mye lenger unna deres politiske ståsted. Da må FrP, for sine velgeres skyld, ta det valget som gjør at mest FrP-politikk blir gjennomført, og det er ikke vanskelig å se hva det er. Worst case er at du ville fått den regjeringen du faktisk ga din stemme til, samtidig som FrP mister velgere fordi de ikke respekterer dem.

Lenke til kommentar

Å ta velgerne på alvor betyr ikke at partier trenger å samarbeide med et parti de føler står for langt fra deres politiske grunnsyn.

Jeg tror svært mange Venstre-velgere vil føle seg svært utilfreds dersom deres stemmer førte til FRP-innvandringspolitikk og FRP-miljøpolitikk. Det er noe enkelte FRPere må begynne å innse.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe mer kaos på ikke-sosialistisk side enn på sosialistisk side, men kudos til deg for å ha gått på Stoltenbergs største bløff til dags dato. Det er langt mer åpenhet om hva du får på ikke-sosialistisk side enn det er på sosialistisk side, som nekter å snakke om annet enn sin urealistiske plan A.

Angående blokkering: Venstre og KrF går utelukkende for H, KrF og V, men foretrekker Ap fremfor FrP pga. politisk avstand, om det ikke skulle være mulig. FrP sier de ikke vil støtte en regjering de selv ikke er medlem av, men om de ikke kan danne en slik regjering står de med valget melllom en sentrum-høyre regjering, eller en Ap-regjering som ligger mye lenger unna deres politiske ståsted. Da må FrP, for sine velgeres skyld, ta det valget som gjør at mest FrP-politikk blir gjennomført, og det er ikke vanskelig å se hva det er. Worst case er at du ville fått den regjeringen du faktisk ga din stemme til, samtidig som FrP mister velgere fordi de ikke respekterer dem.

Hm..

Hvis du tror at Stoltenberg har hatt noe som helst har hatt noen innvirkning på mitt valg, så er du nok noe på bærtur.

Min beslutning er ene og alene basert på en fliltrert versjon av den man til daglig hører fra partiene.

Mitt filter filterer bort allt valgflesk og alle påstander om motstanderne. Normalt kjøper jeg aldri noe hos noen som snakker stygt om konkurenten. Men i politikk gjør desverre alle det, så en har ikke noe valg.

Ja det han bli en borgelig regjering, men at den overlever lengere enn til første statsbudsjett tror jeg ikke noe på. Er iallefall ikke villig til å gamble på det. Høyre og "sutre Erna" tapte nok en stemme på det, men det får være så.

Jeg er helt enig med Siv i at en så stor andel av vegerne ikke kan plasseres på sidelinjen. Litt demokrati og respekt for folks mening må en kunne ha, selv om jeg på ingen måte kan støtte en del av den politiken FRP står for. Værst for meg er nok FRP's rævslikking av Israel. Men hvis 25% av Norges befolkning er uenig med meg, så må en ha respekt for det.

Forøvrig mener jeg at Stoltenberg er en av de svakere statsministre i den senere tid. Men man vet omentrent hva en får og akkutat nå er det viktigst for mitt valg.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Å ta velgerne på alvor betyr ikke at partier trenger å samarbeide med et parti de føler står for langt fra deres politiske grunnsyn.

Jeg tror svært mange Venstre-velgere vil føle seg svært utilfreds dersom deres stemmer førte til FRP-innvandringspolitikk og FRP-miljøpolitikk. Det er noe enkelte FRPere må begynne å innse.

det å se de på den en siden.

på den andre siden hva gjør de for å få i det minst noe av synet sitt gjennom.

det er en 3dje side også her. å unngå å blokkere for de sakene de faktisk er enige i

alle velger vet at partiet deres kan ikke få gjennomført absolutt alt de ønsker.

her er det samarbeidet som skal berge de saken de enige i

Lenke til kommentar
det med FRP ikke respekterte velgerne sine skjønte jeg ikke helt.

når de forlanger å få være med for fult så er det å ta velgerne på alvor.

Nei, det er å love noe man ikke kan holde. De andre partiene må også ta sine velgere på alvor, og mange vil stemme på Venstre nettopp fordi det er det eneste borgerlige partiet som garanterer at de ikke vil støtte FrP, samtidig som de er tydelige på hva konsekvensene vil være.

Knis, arPeiderpartiet.

Noen snakkte idag om ett parti som hetet noe ala Vedgrapartiet, usikker på hva det het, men det var litt sånn nasjonalistisk eller noe sånt. Noen som har en ide om hva jeg snakker om?

Vigrid, tenker jeg. Det er vel bortimot ingen som tar dem seriøst.

Lenke til kommentar
Men det er likevel respektløst å kreve at Venstres velgere skal tas til inntekt for en FRP-regjering dersom de ikke ønsker det. :)

Greit nok hvis de ikke ønsker det, da må de jo heller bytte side.

Politikk handler om å prøve å få mest mulig gjennomslag for sitt syn. Enkelte fra SV,V og KRF mener at det er bedre å sitte utenfor regjering enn å kunne ha innflytelse for sitt syn i en regjering.

Venstre har mulighet til å være med på å trekke en borgelig regjering inn mot midten. Og i en forhandlig kan det jo hende at FRP er villig til å legge bort noen av sine mest ekstreme synspunkt. Problemet er at Krf og V ikke en gang vil prøve å forhandle om et grunnlag for regjering. Det er rimelig håpløst etter min mening.

Lenke til kommentar
Knis, arPeiderpartiet.

Noen snakkte idag om ett parti som hetet noe ala Vedgrapartiet, usikker på hva det het, men det var litt sånn nasjonalistisk eller noe sånt. Noen som har en ide om hva jeg snakker om?

Vigrid, tenker jeg. Det er vel bortimot ingen som tar dem seriøst.

Ja, det var det. Takker :)

Lenke til kommentar
Hvis du tror at Stoltenberg har hatt noe som helst har hatt noen innvirkning på mitt valg, så er du nok noe på bærtur.

Min beslutning er ene og alene basert på en fliltrert versjon av den man til daglig hører fra partiene.

Mitt filter filterer bort allt valgflesk og alle påstander om motstanderne. Normalt kjøper jeg aldri noe hos noen som snakker stygt om konkurenten. Men i politikk gjør desverre alle det, så en har ikke noe valg.

Da har du nok filtrert litt skjevt. Jeg har gitt en kort og grei forklaring på hvorfor ditt resonnement er galt, gitt at du faktisk foretrekker en borgerlig regjering i det hele tatt. Om du ønsker at jeg skal utdype noe, gjør jeg gjerne det.

Ja det han bli en borgelig regjering, men at den overlever lengere enn til første statsbudsjett tror jeg ikke noe på. Er iallefall ikke villig til å gamble på det. Høyre og "sutre Erna" tapte nok en stemme på det, men det får være så.

Har du en litt mindre fingeren-i-været forklaring på hvorfor du mener det? Og hvorfor er du villig til å gamble på det på venstresiden? Lite tyder på at det vil bli en flertallsregjering uansett side.

Jeg er helt enig med Siv i at en så stor andel av vegerne ikke kan plasseres på sidelinjen. Litt demokrati og respekt for folks mening må en kunne ha, selv om jeg på ingen måte kan støtte en del av den politiken FRP står for. Værst for meg er nok FRP's rævslikking av Israel. Men hvis 25% av Norges befolkning er uenig med meg, så må en ha respekt for det.

25% vil kanskje stemme på FrP, men det er fortsatt 75% som ikke gjør det, og de har vel ikke noe mer på sidelinjen å gjøre? Det er like mange, om ikke fler, som misliker FrP sterkt og virkerlig ikke ønsker dem i regjering. Husk også at en regjering ikke har absolutt makt, og da spesielt ikke en mindretallsregjering som det ser ut til å bli. FrP har med sine 25% stor anledning til å få igjennnom sin politikk uten å sitte i regjering, ved sin sterke posisjon på stortinget.

Forøvrig mener jeg at Stoltenberg er en av de svakere statsministre i den senere tid. Men man vet omentrent hva en får og akkutat nå er det viktigst for mitt valg.

Man vet omtrent hva man får uansett. Det er lite som skiller stortingspartiene, og uten FrP i regjering vil garantert ikke dommedag komme i løpet av en fireårs periode.

Lenke til kommentar
Venstre mener at de vil få gjennom mer vesentlige deler av sin politikk ved å samarbeide med de rødgrønne enn ved å samarbeide med FRP.

Så enkelt er det. :)

Når har Venstre sagt at de heller vi sammarbeide med SV enn FrP? De har vel sagt at de heller vil ha en ren AP regjering enn en regjering der FrP inngår. Når man snakker om "de rødgrønne" snakker man vel derimot om tre partier; AP, SV og SP. Kan ikke huske å ha sett Sponheim ville støtte SV fremfor FrP. Begge disse partiene er jo fløypartier, så om han da støtter SV går han jo i samme fella som han gjør om han støtter FrP? Noe jeg ikke har fått med meg her? :)

Lenke til kommentar
Enkelte fra SV,V og KRF mener at det er bedre å sitte utenfor regjering enn å kunne ha innflytelse for sitt syn i en regjering.

Man trenger ikke å sitte i regjering for å ha innflytelse, og spesielt ikke om det er en minretallsregjering.

Venstre har mulighet til å være med på å trekke en borgelig regjering inn mot midten. Og i en forhandlig kan det jo hende at FRP er villig til å legge bort noen av sine mest ekstreme synspunkt. Problemet er at Krf og V ikke en gang vil prøve å forhandle om et grunnlag for regjering. Det er rimelig håpløst etter min mening.

Problemet med å sitte i regjering, i motsetning til å forhandle på stortinget, er at en regjering må fremstå som samlet. Når det er så mye som skiller Frp og sentrumspartiene, er det ikke sjans i havet for at det kan bli enighet nok til at Sponheim og Høybråten kan sitte og nikke og si seg enige med Frps spinnville lovnader. Da er det langt bedre å prøve å vinne velgere på å markere motstand mot Frp, siden det som sagt er minst like mange som misliker Frp sterkt. Frp kan så velge å samarbeide med denne regjeringen fra sak til sak om de ønsker å få igjennom sin politikk, eller gi fra seg ballen til Ap. Venstre og KrF er de eneste borgerlige partiene man med sikkerhet kan stemme på om man ønsker en borgerlig regjering uten Frp, og det kan de vinne mye på om de får det frem tydelig nok. Dessverre legges det mye energi ned i tåkelegging fra de rødgrønne og Frp for å forhindre det.

FrP har lovet noe de ikke kan holde, og har dermed malt seg selv inn i et hjørne. Så enkelt er det, og det hjelper ikke å skylde på andre.

Lenke til kommentar

dette beviser bare en ting : at grensen mellom de borgerlig og sosialistiske partiene er skjev.

små partier må være mer eller mindre dumme når de tror at de kan vinne frem i saker som bare mindre tallet støtter.

for venstre virker det som om det er viktige å få vekk FRP en å få gjennomslag for noen av sakene sine.

samme med KRF

de risikerer jo at de vlir H og FRP som danner regjering som de ikke være med i.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...