Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

• Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

• Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da stemmer du på AP. Et sterkt AP er eneste mulighet for en AP mindretallsregjering. Om AP blir større enn V+KRF+H og større enn FRP, samtidig som SV+AP+SP får under 50% av mandatene så har du en AP mindretallsregjering. Noe som jeg anser som ett av to mulige utfall av høstens valg.

Lenke til kommentar

et tanke kors for de som ønsker V og AP er at selv om V vil samarbeide med AP så virker det som AP har lite til overs for V.

hvis AP får makten så er man nærmeste garantert (ingen til er dog 100% sikkert, men mest sannsynlig) at sV og SP kommer i ny regjering."det fungerte jo så fint sist".

til sammenligning så mener jeg å huske da Krf,V og H dannet regjering så var et av disse partiene lavt på valgresultatet ( mulig at det lå på sperre grensen)

siste så vant AP på at de hadde så stort framgang et eller annet sted. det tror jeg ikke er mulig i dag . der er det andre partier som har større sjanse.

men kanskje de andrer reglene igjen ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Det var ikke det jeg spurte om.

:)

Det er ikke hjernedødt å hjelpe mennesker i Norge, det sa jeg aldri, selv om du sikkert vil vri det den veien... Selve tiltaket er hjernedødt og totalt ugjennomførbart på lang sikt. Skal man hjelpe er ikke det måten å gjøre det på. Håper du skjønte hva jeg mente nå...

Lenke til kommentar

Aha. Så måten å hjelpe fattige mennesker i Norge på er ikke å gi de mere penger? Jeg synes uføretrygdede og de som har rettmessig krav på denne type ytelser hadde fortjent noen tusen ekstra i året, uføretygdede har mellom 130.000 - 170.000 tusen kroner i året, dette gir et snitt på mellom 12.000 - 15.000 kroner i måneden alt etter som. Dette er ikke mye penger med dagens høye leve kostnader og bolig priser (også leie). Og hevet dette til feks. 200.000 hadde vært en smal sak og det blir ikke inflasjon i Norge om vi faktisk også hjelper våre egne før vi sender alle pengene til Afrika der de går i hendene på diktatorer ol. Jeg synes vi snart kan prioritere Norge. Men Jens er dessverre altfor opptatt av å sole seg i glansen fra våre naboland.

Lenke til kommentar
Uføretygdede har mellom 130.000 - 170.000 tusen kroner i året, dette gir et snitt på mellom 12.000 - 15.000 kroner i måneden alt etter som. Dette er ikke mye penger med dagens høye leve kostnader og bolig priser (også leie). Og hevet dette til feks. 200.000 hadde vært en smal sak og det blir ikke inflasjon i Norge om vi faktisk også hjelper våre egne

Det er ganske stor forskjell mellom å øke fra 150' til 200' og å øke fra 150' til 250-300'..

Lenke til kommentar

150 000-200 000,stor eller liten avstand ? det spiller ingen rolle . vi har råd til det.

men det er tydeligvis billigere å sende milliarder ut av landet en å gi de med laveste inntekt noen tusen-lapper ekstra i året .

tendenser nesten bestandig slik at hvis noen fattige skal ha noen få kr mere i inntekt så øker lønna til de rike men mage tusen ( andre får en økning et sted mellom) . det fører til at regjeringen mener at de aller fleste er råd til litt mer i avgifter. og de som har dårlig råd få bare økte avgifter .

er det de vi ønsker ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Det er faktisk forsket på dette (var et interessant program på TV for ikke lenge siden om akkurat dette), det viser seg at den prosentandelen som velger å ikke "gidde å jobbe", er svært liten om man har valget mellom en eventuell trygdeordning og en godt betalt jobb på samme lønnsnivå. Det er veldig få som ikke vil ha denne verdigheten eget arbeid gir om da dette er en mulighet, mange er faktisk uføre og har rett til diverse ordninger (det er lett å glemme de). Når det er sagt finnes det også selvsagt utfordringer, men de må ikke gå på bekostning av de fattige. De trenger penger.

Lenke til kommentar

Begrepet "de fattige" er for meg veldig diffust. Det går ikke an å behandle "de fattige" som en homogen gruppe. Er man fattig fordi man er rusmisbruker? Uføretrygdet? Lat? Feilskolert? Uheldig med arbeidssituasjonen? Osv. Disse gruppene bør ikke behandles likt. Og alle gruppene bør det stilles strenge krav til. Både til delaktighet etter evne, og at vedkommende ikke blir isolert fra resten av samfunnet.

Lenke til kommentar

Eg skal stemma på Venstre ved Stortingsvalet. Enkelt og greitt for at det er det partiet eg ser mest potensiale i. Dei har noregs mest progressive klimapolitikk (av partia på Stortinget), dei har ein skulepolitikk som verkelig heng på greip og deira syn på småbedrifter er eg stor fan av.

Og kva desse utsegna omkring ei mogeleg Venstre-AP-regjering gjeld, så må eg berre si at eg trur det er høgst usannsynleg at Venstre er interessert i noko samarbeide med AP. Sponheim vil nok heller ha Jens enn Jensen, men han er nok ikkje villeg til å gå i nokon regjering med AP av den grunn.

Lenke til kommentar

Nå er det så mange asylsøkere som hoper seg opp at de må inn med floteller:

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...6854/1220/NYHET

Galskap. Så 10. august oppsøker jeg forhåndsstemmelokalet og gir min stemme til Frp for første gang.

Har alltid endt opp med noe annet - ofte Høyre. Men de er jo ingenting lenger, eller de prøver å være alt. Glemmer ikke så lett cricket-stuntet på Ekeberg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...