Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

• Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

• Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90

Anbefalte innlegg

FrP er et politisk parti, de ønsker makt som alle andre politiske partier, som alle andre politiske partier smører de kraftig på før valget, og i likhet med alle andre politiske partier kommer de ikke til å holde alle løftene, uansett om de skulle ønske, de kommer ikke til å ha muligheten.

That's politics.

Og sånn vil det alltid bli så lenge den gjennomsnittlige velger ikke engasjerer seg i politikk og har en IQ rundt 100.

Det beste argumentet mot demokrati er en 15 minutters samtale med gjennomsnittsvelgeren.

hva mener du ? at 30 % av velgerne ikke har noe å si ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrP er et politisk parti, de ønsker makt som alle andre politiske partier, som alle andre politiske partier smører de kraftig på før valget, og i likhet med alle andre politiske partier kommer de ikke til å holde alle løftene, uansett om de skulle ønske, de kommer ikke til å ha muligheten.

That's politics.

Og sånn vil det alltid bli så lenge den gjennomsnittlige velger ikke engasjerer seg i politikk og har en IQ rundt 100.

Det beste argumentet mot demokrati er en 15 minutters samtale med gjennomsnittsvelgeren.

hva mener du ? at 30 % av velgerne ikke har noe å si ?

At den gjennomsnittlige velger ikke er i stand til å se hva som er god og dårlig politikk i det moderne samfunn. Folk stemmer med magefølelsen. FrP er et parti som i særlig grad spiller på slike følelser.

Lenke til kommentar
Er usikker på om jeg skal stemme, føler at jeg ikke har nok peiling på politikk til å stemme. Eneste grunnen til at jeg føler jeg burde stemme er for å hindre at FRP, Høyre osv kommer til makta

Du har tydeligvis noen sterke meninger. Finner du et parti som du er enig med på alle punkter er det grunn til bekymring. Den viktigste grunnen til at folk stemmer på FRP er innvandringspolitikken deres, men det ser ikke ut til at de alltid tenker på det.

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar

alle partiene bruker følesene til folk på god og vondt.

om et parti lover noe så vet man ikke om det er lureri eller ikke.

når dagens regjering har vist at de har lurt velgerne på mange punkter skal de da få forsette i samme bane ?

i stedet for å undersøke selv hva et parti står for ( som bl.a. innebærer å følge med dem over tid ) så høre alt for mange på propagandaen fra de andre partiene i stedet .

f.eks når AP skjeller ut FRP Så er det Propaganda mot FRP mesteparten. hva AP ønsker å gjør i samme sak hører man lite til . og om de forsøker på noe, som ikke funger så forsetter de ofte i den samme duren

siden regjeringe også har kopier FRP I flere saker så er det jammen på tide at de også får prøv seg.

alt for mange høre bare på partiene i tiden før valget , da alle forsøker å lure hverandre.

andre igjen har ikke egne meninger og spør venner og kjent om hva de synst de skal stemme.

det er så få som er intreser i denne politikken selv om det er dit viktigste valg . antagelig fordi den er dritt kjedelig

Lenke til kommentar

Er ikke IQ-tallet definert slik at gjennomsnittet skal være 100? :p

Ellers så forstår jeg poenget ditt. Hva med å introdusere (noenlunde enkle) valgtester som må bestås for å få tilgang til å stemme? Det er selvfølgelig å tråkke på demokratiske prinsipper, men hvem har sagt at demokratiske prinsipper er alfa-omega? :)

Lenke til kommentar

Gjennomsnittet er vel gjerne mellom 95 og 105.

IQ-tester er ganske irrelevante fordi en ikke kan ta høyde for individets opplæring og erfaringer.

Et ganske godt eksempel var de IQ-testene man ga eskimoene. De viste bilder av folk som spilte tennis med balltrær, og eskimoene som ikke ante noe om tennis forsto ikke hva som manglet. Den typen oppgaver endte opp med å gi dem en IQ rundt 35 i gjennomsnitt eller noe slikt.

En IQ-test er ikke en kunnskapstest. En IQ-test er en test av intelligensen. Og om en har en IQ-test som er beregnet for en viss gruppe kan en ikke garantere at testen inneholder elementer enkelte ikke har kjennskap til.

For ordens skyld, min IQ er et sted mellom 87 og 123. Det er bunn og topp på de tre 'ekte' testene jeg har tatt. :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var egentlig bare det at i det moderne samfunn så er den "smarte" fyren styggelig outnumbered av den gjennomsnittlige fyren.

se bare på hvordan iquen er fordelt på befolkningen:Grade

Range Percent

Genius 144 0.13%

Gifted 130-144 2.14%

Above average 115-129 13.59%

Higher average 100-114 34.13%

Lower average 85-99 34.13%

Below average 70-84 13.59%

Borderline low 55-69 2.14%

Low <55 0.13%

95,5% av befolkningen ligger mellom 70 og 129 i iq. Om man da bare gir stemmerett til den øverste prosenten vil man luke ut alle dummingene. Det er en svakhet med demokratiet at de dumme menneskene overstyrer de smarte.

Jeg er faktisk for at man må bestå en form for kvalifisering for å få stemmerett, å kunne stemme burde ikke være en rett, men et privilegium. Jeg bryr meg ikke i om det innebærer at jeg også mister stemmeretten. Jeg vet at det finnes folk der ute som ser sammenhengene bedre enn meg.

For øvrig mener jeg også at alle på stortinget burde måtte kvalifisere seg. Det er folk der som ikke har fullført videregående engang. Hvorfor kan ikke for eksempel finansministeren være en professor fra NHH, utenriksministeren være en professor i statsvitenskap osv?

Men la oss gå on-topic, jeg tror jeg skal stemme AP :)

Lenke til kommentar

det klages jo stadig at det er for lav deltagelse på valgene.

hvis alle måtte kvalifisere seg så blir det ikke mange som stemmer .

kanskje ned mot 25 % av befolkningen .

tanke med at representantene måtte kvalifiser seg liker jeg .

kanskje det da blir slutt på alt lureriet og beskyldningene. Og de klarer å gjøre dobbelt så mye på den samme tiden.

Lenke til kommentar

det gjorde det ikke enklere . flere av valgene må man velge mellom ja eller nei når man ikke er sikker.

derfor blir denne testen for unøyaktig for min del.

opdate:

min overbevisning er i år FRP.

de valgtestene jeg har tatt har det variert veldig.

og grunnene er flere av valgene i testene hadde ikke alternativet. "vet ikke "

da blir man presset til å velge ja eller nei , noe som kan være avgjørende for det ene eller det andre partiet.

jeg stiller også spørsmålsteng i hvor stor grad valgtesten tar hensyn til at i noen spørsmål er partiene enige

å prøve ut de valgene jeg er usikker på ( for å se utslaget) gir alt for mange kombinasjoner

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

her er VG sin politiske parti test..

http://velgerguiden.vg.no/09/

tilfeldig at så mange, inkludert meg fikk FRP? lolwut

den lista kan umulig være korrekt. Rødt var ikke engang på lista lol.

og hvordan kan jeg ha fått FRP npr jeg var imot EU og Afganistan opperasjoner.

FPR tørr ikke engang å si at de er for EU siden da vil deres innvandrings politikk som de spiller mye på bli ruinert siden de må da forholde seg til EU's regler... et feigt globalist parti spørr du meg.

Endret av Evilfish
Lenke til kommentar

Jeg fikk riktig nok ikke FrP som det mest aktuelle, men prosentandelen var langt høyere enn den har vært på andre partitester ...

Hvis man trykker på "Se statistikk for hele landet" ser man at FrP har høyere andel enn på de fleste meningsmålinger og AP har mye lavere.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...