Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

• Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

• Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90

Anbefalte innlegg

Skjønner meg ikke helt på folk som har bestemt seg et halvt år før valget, ganske mange debatter og standpunkt som skal taes før den tid. Som dere sikkert skjønner har jeg ikke bestemt meg enda, men det blir nok Venstre eller Høyre (muligens FrP). Det beste har igrunnen vært en regjering med Venstre, Høyre og FrP med Siv Jensen eller Lars Sponheim som statsminister men det er vel realtivt usannsynlig.

Var vel mest for Venstre for et par måneder siden, men jo flere idiotisk forslag venstrepartiene kommer med jo lenger til høyre beveger jeg meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner meg ikke helt på folk som har bestemt seg et halvt år før valget, ganske mange debatter og standpunkt som skal taes før den tid.

Må si meg enig i det, er lenge igjen til vi skal gå til valgurnene, jeg vil bruke den tiden til å følge med på debatter før jeg tar det endelige valget.

Er bare to tre partier det står imellom for meg riktignok.

Endret av Murto
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvilke stråmannargumenter det er du snakker om, men rent bortsett fra at 7 av 10 nordmenn ikke stemmer FRP, så er det en gang slik at vårt demokrati ikke går på rundgang. Det er ikke som i gymtimene på barneskolen, for å "få prøve seg" skal det litt mer til enn at man ikke har fått prøve seg før. Det er det jeg skal frem til.

"7 av 10 nordmenn stemmer ikke på FRP."

"75% av det norske folk vil ikke ha FRP i regjering"

Dette er argumenter du ofte ser på Dagbladet sine kommentarfelt og er like tåpelige argumenter her som på db.no. Med slik toskete tankegang kan man like gjerne si at 67% vil ikke ha AP, 92% vil ikke ha SV og hele 95% av det norske folk vil IKKE ha SP i regjering, likevel sitter de der og finner på det ene forslaget mer tåpelig enn det neste.

Hva med at man heller er realistisk å sier at AP og FRP er de partiene i norge med størst oppslutning og at det finnes regjeringsalternativer med de to på begge sider?

Nå var jo ikke det mitt hovedpoeng, om du tillater. Jeg må innrømme at jeg ironiserte litt over det, kun fordi FRP selv påstår å være "For folk flest". Folk flest kan defineres som mye rart, men i underkant av 30 % av det norske folk er ikke folk flest i norsk sammenheng.

Det jeg primært prøvde å forklare er at vi ikke kan basere oss på noe annet enn et parlamentarisk grunnlag når vi spør hvem som skal danne regjering. Og da blir det også litt mer relevant å påpeke at så og så mange ikke stemmer det og det.

Det eneste jeg skulle frem til er at bred folklig støtte ikke i seg selv er nok til at et parti av det som nærmest kan omtales som rettferdighetshensyn skal få regjeringsposisjon. Med mindre partiet har over 50 % av stemmene må det samarbeide med andre partier, og de siste meningsmålingene jeg har sett (bl.a. DB, lørdag) gir et rødgrønt flertall på Stortinget. Det vil si at et flertall av de spurte altså ikke ønsker en FRP-regjering, med mindre folk som forfekter at de vil stemme AP, SV, SP og Rødt likevel ønsker en regjering med FRP i en ledende stilling.

Meningsmålinger er forøvrig ikke alt, det er så. Men FRP er jo et parti som normalt gjør det en god del bedre på meningsmålinger enn de gjør til valg.

FRP er radikale sett mot resten av den politiske høyresiden, og nordmenn er for det meste moderate, enten de hører til høyre eller venstresiden. På venstresiden er utgjør senterpartiet og Arbeiderpartiet en større bolk enn SV og Rødt, mens Venstre, KrF og Høyre utgjør en noe større bolk en Fremskrittspartiet.

Du ser samme tendens i valg av bil. Nordmenn kjøper det naboen har, selv om de kanskje lurer på om en sort Alfa Romeo ikke hadde vært spennende å prøve. FRP lider under samme problem. De er spennende, akkurat som Alfaen. Men når man kjøper bil har man ikke råd til å eksperimentere, da må man kjøpe noe man har god erfaring med. Og da kjøper de enten Passat eller Avensis.

Det er litt det jeg prøver å komme frem til.

:)

Lenke til kommentar
Må si meg enig i det, er lenge igjen til vi skal gå til valgurnene, jeg vil bruke den tiden til å følge med på debatter før jeg tar det endelige valget. Er bare to partier det står imellom for meg riktignok.

De siste fadeser på tinget har i så måte ikke gjort det vanskeligere å velge!?

Lenke til kommentar

Vil du da med dette da si at du kunne gi Arbeiderpartiet og Senterpartiet (les blasfemiparagrafen fra SP og politihijab saken fra AP) nye sjanser? For min del skal det skje ganske radikale forandringer frem mot valget om jeg ikke skal stemme FrP.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært tankegangen hvis man så på alternativene på som alternativ, men det er altså ikke tilfellet for mange. FrP er for svært mange et uforståelig og dumt valg som de ikke vurderer selv, uansett hvor dårlig regjeringen nå gjør det. Tanken er at AP kan feile, og det vil være trist, men det vil være mye verre hvis FrP gjør en god jobb og får gjennom sakene sine.

Lenke til kommentar

SP er ikke aktuelt uansett, AP synes jeg er et bra parti som har mye bra for seg så derfor kan jeg gi de en ny sjanse når det gjelder ting som hijab saken. Men jeg håper ikke de går inn for 4 nye år med dagens rød-grønne samarbeid da blir det nok et annet parti som får min stemme.

Lenke til kommentar
Verre for hvem? FrP vil hevde våre interesser på en god måte. Det er min hypotese.

Jeg er rimelig sikker på at vi to har forskjellige interesser, med tanke på at vi ikke stemmer samme parti. De fleste partiene tror jo gjerne at de gjør det beste for folket, evt visse grupper av befolkningen - det er svært få partier som har som program å ødelegge.

Lenke til kommentar

Håper at det ikke blir 4 nye år med flere partier i samme regjering. Det har ingen hensikt, egentlig. En samarbeidsregjering skulle egentlig ikke vært tillatt. Det blir bare krangling og elendighet av det. Når man kun kan stemme på et parti hvert fjerde år, så er jo det partiet som har fått flest stemmer som skal styre landet og ikke dra med seg andre partier med seg. Det synes jeg blir litt dumt.

Lenke til kommentar

de siste valgene har ingen partier fått nok stemmer til at de vill eller kan regjere alene.

AP,SP og SV virker å være "forelsket" i hverandre selv om de krangler en del.

mange av partiene har låst seg selv til enten høyre eller venstre siden . da kan F.eks ikke AP og H danne regjering i lag

Lenke til kommentar
Verre for hvem? FrP vil hevde våre interesser på en god måte. Det er min hypotese.

Hvis du med "våre" mener "oss", som i alle, så vil jeg påstå det stikk motsatte.

Hvis du med "våre" mener "dere", som i overklassen, så er jeg enig.

Samme med sosialismen som jeg støtter, den vil jeg påstå er best for alle utenom overklassen (som selvfølgelig vil tjene på et kapitalistisk system).

Lenke til kommentar

De eneste som har noe å frykte er vel de som hever trygd mens de egentlig bare trenger et dytt bak for å komme seg tilbake i arbeid. At FRP vil legge ned velferdsstaten er bare tull, da må dere lese partiprogrammet en gang til. Endel i offentlig sektor må også finne seg en annen jobb, men det er essensielt for å drive AS Norge billigere. Det er rimelig sinnykt at vi har et byråkrati på størrelse med Sverige samtidig som vi har halvparten av innbyggerene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...