furiousanimal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, jeg lurer på om det er folk som kan lage en plakat utifra ett bilde man har lyst å ha som plakat. Er dette mulig? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Helt pinadø kliss umulig. Universet vil rett og slett ikke tillate menneskeheten å bedrive slikt. (Ta deg en tur til et reklamebyrå eller en fotograf i nærheten, de har som regel store printere og tilgang på plakatpapir. ) Endret 9. februar 2009 av Speik Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Helt pinadø kliss umulig. Universet vil rett og slett ikke tillate menneskeheten å bedrive slikt. (Ta deg en tur til et reklamebyrå eller en fotograf i nærheten, de har som regel store printere og tilgang på plakatpapir. ) Okei, takk for tipset tror jeg skal gjøre det Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Fullt mulig, men bildet må være av ganske grei kvalitet hvis du vil ha en stor plakat. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Du kan bruke eit stilig program, Rasterbator som deler opp eit bilde for deg, og fordeler desse ut på mange ark. Det gir ein ganske kul effekt. Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 så det er mulig altså? Tøft Rasterbator? dette koster penger gjør det ikke? og btw, bruker man vanlige ark til å skrive ut de bildene? Lenke til kommentar
Joananas Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hei, ble interessert i programmet jeg også. Finner dessverre ikke noen download-sider som fungerer, sider jeg blir linket til fra Google er nede. Har du muligheten til å uploade programmet et sted, aspic? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Når du skal ta bilder med tanke på plakat, og hvis du har mulighet med kameraet ditt, bør du ta bilder i RAW-format. Jo bedre oppløsning, jo større kan bildet blåses opp uten å bli kornete. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) så det er mulig altså? Tøft Rasterbator? dette koster penger gjør det ikke? og btw, bruker man vanlige ark til å skrive ut de bildene? Nei, det kostar ikkje pengar Eg har berre brukt vanlege ark når eg har skrevet ut, og synes dette gir ein relativt god kvalitet i grunn. Sjølvsagt er det mogeleg å investere i fotopapir osv for den ekstra interesserte Hei, ble interessert i programmet jeg også. Finner dessverre ikke noen download-sider som fungerer, sider jeg blir linket til fra Google er nede. Har du muligheten til å uploade programmet et sted, aspic? Eg har ikkje lasta ned programmet sjølv, men brukte ein "online" versjon av programmet på nettsida deira. Og ja, det virkar som om nettsida er ganske nede for tida, men her skal du ha ein link som fungerer. Her ser dykk mitt forsøk på plakat med 4*4 A4-ark Edit: fiksa linky. Endret 16. februar 2009 av aspic Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Okei, eg skal teste ut dette. ser veldig flott ut på de bildene dine isåfall aspic Lenke til kommentar
Joananas Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Eg har ikkje lasta ned programmet sjølv, men brukte ein "online" versjon av programmet på nettsida deira. Og ja, det virkar som om nettsida er ganske nede for tida, men herskal du ha ein link som fungerer. Sweet, tusen takk! Dette skal prøves ut :-) Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Når du skal ta bilder med tanke på plakat, og hvis du har mulighet med kameraet ditt, bør du ta bilder i RAW-format. Jo bedre oppløsning, jo større kan bildet blåses opp uten å bli kornete. du sier at visst jeg har mulighet til å ta med kamera? Jo det har jeg forsovet, men er det ikke mulig å bruke dette programmet til bilder man har lagret og funnet på nettet også? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Når du skal ta bilder med tanke på plakat, og hvis du har mulighet med kameraet ditt, bør du ta bilder i RAW-format. Jo bedre oppløsning, jo større kan bildet blåses opp uten å bli kornete. du sier at visst jeg har mulighet til å ta med kamera? Jo det har jeg forsovet, men er det ikke mulig å bruke dette programmet til bilder man har lagret og funnet på nettet også? Jeg mener om du har mulighet til å ta bilder i RAW-format på ditt kamera? Det er ikke alle kameraer man kan gjøre det med, man må gjerne litt opp i pris, innen speilrefleks. Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 aha nå skjønner jeg, nei men har tenkt å kjøpe meg nytt kamera snart, så jeg får kjøpe et som har det formatet da Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du får gjøre det, så kan du slå på stortromma med oppløsningen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du får gjøre det, så kan du slå på stortromma med oppløsningen Om ein tek bilete i råformat eller JPEG har ingenting å seie for oppløysning/pikseltal. Råfiler inneheld meir informasjon enn JPEG-filer, so ein har meir å arbeide med under etterarbeid, det er sant, men ikkje i form av høgare oppløysning. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Å? Ok, my bad. Men det vel fortsatt bedre egnet for å blåse opp? Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Man kan likevel ha det som en god huskeregel å bruke råformatet så mye som mulig. Hvis man fikser og trikser mye med bildet(noe man gjerne gjør når man lager en plakat) så vil et jpeg-bilde miste kvalitet for hver eneste gang du lagrer det(jpeg kompimeres på nytt hver gang du lagrer det etter å gjøre endringer). Bruk råformatet så mye som mulig ellers vil du til slutt ende opp med et bilde som vil se totalt tullete ut. Eller kan et tips være å benytte seg av vektorgrafikk så mye som mulig, dette egner seg dårlig til foto, men vektorgrafikk vil se like bra ut uansett hvor mye du forstørrer det Mvh Håkon Endret 16. februar 2009 av SkoMedHull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå