Gå til innhold

BK: Klipp og lim Kråker

Anbefalte innlegg

Et bilde fra Hønefoss en dag disig dag med sprengkulde. Naturen og skogen blir svært fin ved slike anledninger, men jeg synes det er vanskelig å hente ut noe som gjør seg på på et bilde. Kom på at jeg hadde noen kråker i flukt "liggende" fra et annet prosjekt og klippet dem inn for å se resultatet. Jeg synes førsteinntrykket er ganske troverdig, men etter noen sekunder ser man at det er juks og bedrag. Forslag til forbedringer?

post-34764-1234193047_thumb.jpg

edit:

Her er en fort-og-gæli versjon av originalbildet. Litt kurver og fremheving av blåfage.

post-34764-1234202575_thumb.jpg

Endret av ImNotHere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint bilde, bra komposisjon som en annen påpeker. Hadde ikke klart å se at kråkene var manipulert inn uten at du hadde sagt det på forhånd, så en god jobb der. Men synes det kanskje ble litt for mange kråker, det hadde kanskje holdt med én eller to kråker? Siden de er manipulert inn ;)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene :)

Kankje jeg legger så tydelig merke til manipuleringen siden jeg har sett på bildet såpass mye.. greit å vite at det ikke er så tydelig da

Har lagt ut en versjon av originalbildet. Det blir litt kornete når jeg starter å dra litt i kurvene. Prøver ut et panasonic ultrazoom-kamera nå og støyegenskapene er ikke de aller beste akkurat.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke skjønt at det er juks om du ikke hadde skrevet det!

Men så har ikke jeg øye for å se slikt heller, tror jeg..

Veldig fint motiv, og kråkene passet fint inn der. Snøen i forgrunnen plager ikke meg veldig, blikket mitt glir rett forbi dèt, og la ikke merke til dèt heller før det ble påpekt :!:

Likte det iallefall!

Lenke til kommentar
Sett bortifra at kråke nr2 flyr feil vei, var bildet ganske tiltalende :)

ser for meg ut som den flyr rett vei. hadde det vært en gås hadde jeg vært enig:)

siden du nevner at di er manipulert inn så har jeg inntrykk av at di er litt feil plassert i forhold til treet(hvis det er der di skal rømme i fra?) kanskje flytte dem litt lengre i bakgrunnen

Lenke til kommentar
Sett bortifra at kråke nr2 flyr feil vei, var bildet ganske tiltalende :)

Alle kråkene er knipset i samme bilde og klippet rett ut og limt rett inn, så det er ingen som flyr feil vei, men det kan kanskje se slik ut med kråke nr 2 hvis man vrir og vender litt på det.

Har fundert litt på snøklatten i forgrunn, men tror jeg lar den være for nå. Den tiltrekker seg ikke oppmerksomhet og det vil ta en del tid å fjerne den på en overbevisende måte.

Ellers; takk for alle tilbakemeldingene!! :)

Lenke til kommentar

Det er noe med kråkene som gjør at de ser litt unaturlige ut, de virker veldig store, og det er liksom litt vanskelig å si hvor langt borte de er i forhold til grana. Egentlig gjorde dette bildet mer interessant, siden man får følelsen av at det "er ett eller annet med de der kråkene"...noe mystisk liksom. Størrelsen gjør at de ser mer ut som ravner, og de er jo mye skumlere. Jeg ser ingen konkrete tegn på at de er klippet inn, så det ville jeg ikke tenkt om du ikke sa det.

Uten kråkene blir det kjedelig. OK komp, men intetsigende.

si

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at den nedsnødde grana helt i front forstyrrer bittelitt. Forøvrig synes jeg at s/h-varianten absolutt fungerer best. Jeg ville beholdt bildet uten kråkene, denne typen manipulasjon er ikke noe jeg ville ønske å gjøre med mine egne bilder i alle fall.

Mulig man i så fall mister et dynamisk uttrykk, men bildet får heller leve på sin vinterlige tåkestemning.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg litt negativ til å manipulere bilder på denne måten, altså å legge til hovedelementer i et fotografi. Men det at du er åpen om det og ønsker kritikk på det, får meg til å akseptere det.

Jeg synes bildet blir litt ubalansert, alt skjer til venstre i bildet. Kråkene kunne ha blitt plassert lenger til høyre. Jeg synes også kråkene ser litt uekte ut, det er mulig der har noe med proporsjoner å gjøre. Det er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Artig at det kommer frem ulike syn på bildemanipulasjon. Det er sikkert skrevet en tråd eller ti om det fra før på forument, men dette er noe som engasjerer og går igjen ofte.

Hvor går grensa for manipulasjon? I bildet over er deg helt entydig manipulasjon å legge inn kråkene, men er det manipulasjon å justere levels/kurver/SH? Jeg synes ikke det. Er det manipulasjon at jeg har lekt litt med lyset og økt kontrastene og senket lysstyrken i himmelen og andre områder selektivt? Her er jeg litt i tvil, men poenget mitt er å underbygge en stemning i fotografiet, og ved bevisst bruk av photoshop kan dette gjøres på ulike nivåer. Avhengig av hvor langt man drar det beveger man seg over fra et fotografi til et digitalt maleri. Likefullt synes jeg det er kunst og bør bedømmes deretter.

Lenke til kommentar

Det er manipulasjon når bildet er i svart hvitt. Det er manipulasjon når du bøyer deg ned for at bygningen skal virke høyere. Det er manipulasjon når du med vilje velger et utsnitt som utelater høyblokka ved siden av den stille skogen.

Å manipulere betyr vel å påvirke eller noe sånt, og man er vel en dårlig fotograf om man ikke prøver å påvirke bilderesultatet sitt på en eller annen måte. Om det er juks eller ikke er en annen sak. Hvis du skal jukse med manipulasjon foruitsetter det at du later som om du ikke har manipulert. Man kan jukse med "ikke manipulerte" bilder også, f eks ved å presentere dem i misvisende kontekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...