Gå til innhold

Photozone har begynte å test med Fullformat.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville bare tipse alle om at Photozone (som er kjent for å ha veldig gode objektivtester) har begynt å teste på Canon 5D Mk II. Photozone.de

Jeg synes Photozones tester er litt merkelige jeg. Alt scorer jo omtrent det samme hele tiden, dyrt, billig, fast eller zoom. I Diwas tester er det veldig mye større utslag.

Eksempler:

PZ:

55-250 at 250/8 center: 1863

70-200 at 200/8 center: 1927

3,4% advantage for 70-200 over 55-250

Diwa:

55-250 at 250/5.6 center: 27.54

70-200 at 200/5.6 center: 10.09

173% advantage for 70-200 over 55-250.

Dette gjelder skarphet/oppløsning.

Så, litt reservert overfor deres tester.

Lenke til kommentar

Alle tester er preget av metodikken de bruker.

Photozone tester MTF, altså kun oppløsning. Så når man leser de bør man ta høyde for mikrokontrast hvis man er ute etter å bedømme skarphet.

DIWA sine tester har jeg ikke satt emg godt nok inn i til å ville utale meg om dem.

Lenke til kommentar

Det vil også være avhengig av hvilket kamerahus objektivene blir testet på. Hvis det er huset som er flaksehalsen så vil jo alle objektivene få ca samme MTF. Da er det jo en stor fordel med et hus som 5D mk II med 21 mp og FF, og for crop har PZ 50D.

Lenke til kommentar

SRD:

"Please note that the tests results are not comparable across the different systems. This does also apply for the new EOS tests based on the EOS 50D because of differences in the sensor system (e.g. AA-filter) as well as different RAW-converters."

Som du ser er det flere faktorer enn sensoren alene som spiller inn.

Simen1:

Jeg har ikke finlest om testmetodikken, men umiddelbart så stusser jeg på det du sier.

Min logikk tilsier at det kanskje er mulig å beregne høyere oppløsning enn det kameraet gir, men direkte målinger kan det strengt tatt ikke være snakk om?

Jeg vil videre anta at det knytter seg en del usikkerhet til disse beregningene.

---

Inntil noen utvikler den perfekte testmetodikk, er det nok lurest å ta alle tester med en klype eller tre med salt. Så vidt jeg kan skjønne er ingen av disse testoppsettene perfekte. Vi står vel fortsatt de hvor selv gode tester kun kan gi oss en pekepinne om optisk ytelse.

EDIT: Retta Simon1 til Simen1, beklager :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Inntil noen utvikler den perfekte testmetodikk, er det nok lurest å ta alle tester med en klype eller tre med salt. Så vidt jeg kan skjønne er ingen av disse testoppsettene perfekte. Vi står vel fortsatt de hvor selv gode tester kun kan gi oss en pekepinne om optisk ytelse.

Jeg synes jeg får mye bedre pekepinne på hvordan et objektiv er ved å se på felt-tester, slik som Bjørn, Tom og også Ken.

Det er jo for dumt om to objektiv får omtrent samme karakter hos f.eks photozone, mens de viser seg helt ulike i felten.

Det jubles stadig når det kommer et nytt objektiv, men i de fleste tilfeller finnes like bra/bedre objektiv fra før. De ny har dog VR/IS, fokusmotor etc, men ....

Endret av arela
Lenke til kommentar

Helt enig med deg arela. For photozone sin del skyldes dette bla. at deres målinger ikke tar hensyn til evne til å gjengi kontraster. Opplevd skarphet består av to komponenter, nemlig oppløsning og evne til å gjengi kontrast.

Når vi leser grafene der, bør vi og ha billedeksempler i bakhodet. Uten det blir testene nærmest verdiløse.

Men det er ingen ting som slår skikkelige brukererfaringer med billedeksempler.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

En annen ting er jo hvor gode farger objektivet gir. Det var det jeg merket størst forskjell på når jeg byttet fra 18-55mm til Tamron 17-50mm. Noe annet som jeg også har begynt å vurdere er hvordan objektivet er i bruk. Hvordan AF, Fokusring og zoomring oppfører seg varierer jo fra objektiv til objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...