Gå til innhold

Hva slags komponent er dette?

Anbefalte innlegg

Hei..

Har en laptop som hovedkortet ikke er helt i form på...

Har funnet en komponent som er gåen på det, men vet ikke hva slags komponent dette er...

Trodde det var en slags motstand siden jeg måler ohmsk motstand parallellt over, men jeg får samme verdier om jeg måler diagonalt mellom de forskjellige "bena"..Mulig det kan være en slags transistor??

Iallefall, det er den som jeg har "ringa" inn til venstre som er gåen, den til høyre er en lik komponent, men ikke med samme verdier da den ikke har samme merking, vanskelig å se på den defekte hva som har stått på den...

Noen elektronikk eksperter som kan si meg hva slags komponent dette er..

På forhånd takk..

:)

post-666-1234191786_thumb.jpg

Endret av Heia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville gjettet på en motstandspakke. En motstandspakke på 220 ohm. Hvordan vet du at den er ødelagt hvis du ikke vet hva det er?

EDIT: Tittet på feil ring.

Stemmer den til venstre er den defekte, den måler jeg absolutt ingen forbindelse gjennom, og den er tydelig svidd/brent..

Jeg trodde kanskje det var noe som heter motstandsnett, men siden jeg måler forbindelse diagonalt så tror jeg ikke det...

Jeg er heller ikke sikker på merkingen på den andre, tror ikke det står 221, om du ser på merkingen på den rett over RN44, den som heter RN7 (472 er den merket, og jeg målte 47kohm over den), så er 2 tallet de bruker anderledes, mulig det er ZZ og ett tall, en bokstav til...

Har vært i kontakt med ELFA også, de kunne ikke si hva dette er..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Hva slags laptop er det?

Er ikke sikkert det er så lett å finner erstatning for den komponentene da produsenter gjerne bruker store kvanta deler som ikke alltid er så lett å få tak i som privatperson.

kanskje det går an å finne dokumentasjon hvor det står hva slags komponent det er, men er ikke alltid produsentene liker å oppgi sånne ting.

Selv har jeg ingen god anelse. Kan godt være en sammesatt komponent bestående av flere integrerte komponenter, f. eks. en operasjonsforsterker. Er min beste gjetning i alle fall :)

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
Jeg trodde kanskje det var noe som heter motstandsnett, men siden jeg måler forbindelse diagonalt så tror jeg ikke det...

Jeg jobber med komponenter på denne størrelsen hver eneste dag, og dette ser ut som en motstandspakke. At du måler litt rare ting her og der er ikke så rart. Den er jo ødelagt.

(472 er den merket, og jeg målte 47kohm over den)

Kan dette stemme da? Du burde jo målt 4,7K.

Lenke til kommentar

For meg ser dette også ut som en motstandtstandspakke. Ser også ut som alle bena på vestre side er koblet til samme plan (kanskje jord eller annen refferanse) og derfor vil man kunne måle diagonalt. Mål mellom bena på venstre side og se om de faktisk viser 0(null) ohm. Da er de koblet til samme plan. Måler du mellom dette planet og til de "friske" bena på høyre side kan du få en ide om motstanden. Motstanden du måler kan være lavere en faktisk verdi da det kan være andre komonenter som står i parallell i den kretsen du måler. Hvis du lodder av et eller flere av bena på høyre side og måler mostanden mellom avlodda ben og mostående ben, bør bu måle riktig motstand.

space

Lenke til kommentar

Jeg jobber med komponenter på denne størrelsen hver eneste dag, og dette ser ut som en motstandspakke. At du måler litt rare ting her og der er ikke så rart. Den er jo ødelagt.

(472 er den merket, og jeg målte 47kohm over den)

Kan dette stemme da? Du burde jo målt 4,7K.

Hovedkortet sitter i en ASUS M6Ne..

Legger inn ett bilde kun av den defekte...RN47...

Vanskelig og se merkingen hva det skal være..

Som dere ser så er den på venstre side koblet til samme plan, som er ground, jeg måler absolutt ingen forbindelse over denne..

Den andre jeg refererte til, det stemmer jo selvsagt det at 472 blir 4.7k..Min feil..

Fortsatt takk for all hjelp..

post-666-1234261951_thumb.jpg

Endret av Heia
Lenke til kommentar

På printkortet står det "RN47" ved siden av komponenten, og dette er vel en god indikasjon på at det er et "Resistor Network" det dreier seg om.

Og når man måler på en komponent som er montert (loddet) inn i en krets, så er det ikke bare egenskapene til komponenten man måler ...

Lenke til kommentar

Så visst på feil ring i går selv. Kan godt hende det er en motstandspakke og at den ene siden er koblet til felles referanse gir det inntrykket i alle fall.

Ellers kan jeg ikke være til mer hjelp enn du allerede har fått, men betegnelsen "resistor network" er det bare et annet ord for motstandspakke?

Jan Ingar.

Lenke til kommentar

RN47 er "Resistor Network" 47.

Det ser ut som R1 og R2 er svidd. Mulig R3 og R4 er OK. Lodd ut RN47 og mål verdi på R3 og bekreft med R4.

På merkingen så ser vi at første tallet er borte. Neste tall er 0 og siste tall er 5. Det stod sannsynligvis 105 på RN47. Det betyr 10*10^5 = 1M. To løsninger:

1)

Bestill enten et motstandsnett fra elfa.

Elfanummer: 60-409-76

2)

Bruk 4stk 1M 0603 overflatemonterte mostander og lodd inn på R1-R4. Pakken består av fire motstander R1-R4 og beina står på linje med hverandre og en på hver side av komponenten.

Lenke til kommentar
en motstandspakke blir ikke svidd av seg selv.. selv om du bytter den komponenten ligger sansynligvis feilen et annet sted..

Det er jeg absolutt enig med deg i..

RN47 er "Resistor Network" 47.

Det ser ut som R1 og R2 er svidd. Mulig R3 og R4 er OK. Lodd ut RN47 og mål verdi på R3 og bekreft med R4.

På merkingen så ser vi at første tallet er borte. Neste tall er 0 og siste tall er 5. Det stod sannsynligvis 105 på RN47. Det betyr 10*10^5 = 1M. To løsninger:

1)

Bestill enten et motstandsnett fra elfa.

Elfanummer: 60-409-76

2)

Bruk 4stk 1M 0603 overflatemonterte mostander og lodd inn på R1-R4. Pakken består av fire motstander R1-R4 og beina står på linje med hverandre og en på hver side av komponenten.

Ikke sikker på at 5 er siste tall i merkerekken, jeg tror heller 5 er det midterste, merkingen over 5 kan være 0 men også 8, om en studerer RN forstørret så ser en også litt rester av merking under 5..

Alle 4 er svidd av, måler ingen gjennomgang mellom noen av R1-R4..

Lenke til kommentar
Tviler på at det er 105 det har stått der. Skal man klare å svi en 105/1Mohm motstand snakker vi om ganske store spenninger (over 200V). Det er vel kun utgangen på inverteren til baklyset i skjermen som har slike spenninger.

space

Ja, jeg var nok litt for rask ute. Ser ut som det første tallet er 0. Hvis det hadde vært tallet 8 hadde det resultert komponentverdi "85" som ikke er en standard verdi. Det siste tallet kan være 1. Hvis i tilfellet ville komponentverdi til RN47 være 50R. Da kommer vi oss ned til lavere spenninger som er hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...