Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et loggføringssystem, og lurer på et par ting.

Jeg holder på å lage en mulighet for å endre poster. Det enkleste ville jo være å benytte DoCmd.GoToRecord. Men dette går ikke, da jeg ikke vet hvilken side posten er på (siden det også går an å slette poster så kan jeg ikke bruke IDen jeg har i tabellen)

 

Finnes det noen intern ID på tabelldataene? Som oppdaterer seg hele tiden?

 

Eller burde jeg gjøre det selv med mine ID?

 

Eller burde jeg tenke på en helt annen måte?

 

Eller skal jeg lage et Skjema som henter inn de dataene jeg skal endre fra tabellen, og sette de inn igjen. Da ved å bruke IDen jeg selv har satt. Men hvordan skal jeg hente inn dataene inn i tekstboksene?

 

 

 

Og så lurte jeg på hvordan jeg skal lage spørringer.

Den sier syntax feil til dette:

[Loggførte Alarmer]![dato] >=(Date() - WeekDay(Date()) + 1)

 

 

 

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SÅ vidt jeg kan skjønne er svarene "det kommer an på hvordan databasen er laget". Om det er id-numre som vedlikeholder seg selv, hvordan du retter records, hvordan en spørring skal skrives. Spørsmålene er i seg selv helt ubegripelige.

Med forbehold om at det er Excel jeg har greie på, ikke Access. Men ingen andre svarer heller ...

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hvordan oppdaterer seg selv mener du?

 

Altså sånn som det er nå, øker feltet ID med 1 for hver nye post.

Hvis det var det du mente, så er det ikke det jeg trenger.

 

Siden jeg har mange poster, og en midt inni kan bli slettet, vil det lage et tomrom hvor det burde vært en post. Jeg trodde du mente med oppdaterte seg selv, at posten som kom etter den som ble slettet, fikk iden til den som ble slettet osvosv.

Og dermed kunne jeg bruke DoCmd.GoToRecord for å endre riktig post.

 

 

Ellers så er spørsmålet mitt så enkelt: Hvordan endrer jeg en post i Access? (og med en post mener jeg en tabell-linje)

Lenke til kommentar

Prøve å forklare litt bedre:

 

Jeg brukte veiviseren til å lage et skjema som viser hver linje i tabellen med tekstbokser.

 

 

Så er det navigasjonsknapper nederst i vinduet, som jeg kan gå gjennom hele tabellen med.

 

Der kan jeg endre og alt mulig, og alt er flott. Hvis vi sier jeg har 3 linjer i databasen. Er 1. linje ID 1, og har 1 som post nummer (det som står i navigasjonsboksen nederst i skjemaet)

 

 

 

Så, i et annet skjema, har jeg en liste med utdrag av tabelllinjene. Når jeg klikker på 1 av linjene, skal jeg gå inn i det første skjemaet og hente fram den linjen for endring.

 

Nå bruker jeg IDen, som er den samme som post nummeret, så jeg kan bruke DoCmd.GoToRecord -> ID_hentet_fra_listen

 

Men dette går ikke når jeg sletter en post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...