Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Statistikk oppg - forventet fortjeneste

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med en statisikk oppgave som jeg sliter litt med. Håpte noen kunne hjelpe meg :)

Her er oppgaven:

Nylige ble et Flax-lodd hvor kun to felter var skrapet frem og begge feltene viste 1 million solgt videre for 20 000,- samt en klausul om at selger skulle få 10% av gevinsten dersom loddet ga en gevinst på1 million. (På Flax-lodd står totalt ni tall og dersom man får tre like tall vinner man den aktuelle tallverdien.) Under visse antagelser vil det være en sannsynlighet på 1/70 for at det aktuelle loddet skulle gi en gevinst på 1 million (om disse antagelsen virkelig er oppfylte er uklart, men vi antar det i denne oppgaven). For enkelhets skyld ser vi også bort i fra eventuelle andre gevinster enn 1 million på det aktuelle loddet.

M.a.o. kjøperen betaler 20 000,- for loddet og har sannsynlighet 1/70 for å vinner 1 million minus 10%.

a) Hva er kjøperens forventet fortjeneste?

b) Hva måtte kjøpssummen være dersom den forventede fortjenesten til kjøperen skulle

være 0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Holder på med en statisikk oppgave som jeg sliter litt med. Håpte noen kunne hjelpe meg :)

Her er oppgaven:

Nylige ble et Flax-lodd hvor kun to felter var skrapet frem og begge feltene viste 1 million solgt videre for 20 000,- samt en klausul om at selger skulle få 10% av gevinsten dersom loddet ga en gevinst på1 million. (På Flax-lodd står totalt ni tall og dersom man får tre like tall vinner man den aktuelle tallverdien.) Under visse antagelser vil det være en sannsynlighet på 1/70 for at det aktuelle loddet skulle gi en gevinst på 1 million (om disse antagelsen virkelig er oppfylte er uklart, men vi antar det i denne oppgaven). For enkelhets skyld ser vi også bort i fra eventuelle andre gevinster enn 1 million på det aktuelle loddet.

M.a.o. kjøperen betaler 20 000,- for loddet og har sannsynlighet 1/70 for å vinner 1 million minus 10%.

a) Hva er kjøperens forventet fortjeneste?

b) Hva måtte kjøpssummen være dersom den forventede fortjenesten til kjøperen skulle

være 0?

Jeg håper du ikke regner med at vi skal løse oppgaven for deg? Jeg antar at du vil ha tips/et eksempel.

side 3 her: http://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonom...ikoaversjon.pdf hjelper deg kanskje?

Lenke til kommentar
Nei forventer ikke hele løsningen bare en hjelp på veien. Har jo selvfølgelig lest teorien i boka men får ikke til å bruke det på denne oppgaven :p

Eksempelet jeg kom med er vel et helt identisk problem, er bare å bytte ut verdiene med de i oppgaven du skal løse...

Hva er det du ikke forstår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...