Gå til innhold

Bra program for å lage HDR?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har liten erfaring som fotograf, men ville prøve meg på HDR. Jeg har såvidt prøvd Photomatix Basic (altså gratisversonen). Føler at det blir en del rare farger i bildene, men vet desverre ikke hvordan jeg skal endre på dette. Noen som vet hvordan jeg gjør det, eller har forslag til andre (helst gratis) programmer?

Har forresten Photoshop Elements 3.0 :p men så ikke at det var mulig å lage HDR bilder i den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photomatix er et bra program, så det jeg anbefaler deg er å først og fremst sørge for at du tar "riktige" eksponeringer som er grunnlaget for at det i det hele tatt skal bli et bra resultat, samt at du lærer deg litt om tonemapping.

PS Elements har ingen "Merge to HDR"-funksjon. Må enten ha PS CS 3 eller 4.

Lenke til kommentar

Photomatix er det beste programmet, det du må gjøre er å leke deg med instillingene der til du får fram ønsket resultat.

Første bildet etter at du setter sammen bildene i photomatix har rare og blæsse farger, du må trykke på Tone Mapping for å få fram skikkelig fine HDR bilder.

Lenke til kommentar

Du kan lagre bildene i photomatix som .jpeg , .tiff , m.m...

Du må bare lete litt...

I photomatix 3 pro, (som en får gratis prøveversjon til) kan du gå igjennom en tutorial når du skal mekke hdr bilder. Den tutorialen funka for meg første gang jeg prøvde det programmet.

Endret av picatta
Lenke til kommentar
Takker for alle svar hittil :)

Jeg fant forresten ut at Photomatix lagrer filene som .hdr Er det ikke mulig å lagre dem som .jpg?

Det skal kunne gå å lagre det redigerte bilde fra photomatix i jpg. om filene du importerte for å lage HDR bildet også er i jpg.

Jeg har i allefall aldri hatt problemer med dette :)

Husk at bildene må stå på 8bits, ikke 16bits eller 32bits. Står de på 8bits skal det kunne gå å lagre som jpg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...