Gå til innhold

Ferske sjåfører kan få "P" på bilen


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde vært bedre med skikkelig opplæring på kjøreskolene i steden, spør du meg, de fleste som får lappen i dag, kan jo ikke kjøre bil....

 

For en teit påstand.

 

Som folk sier, man blir ikke vist spesielt mye hensyn til med L bakpå, heller tvert i mot, så hvorfor skulle P "hjelpe"?

Det er da ingen teit påstand. En promille av dem som tar lappen er kanskje det man kan kalle gode sjåfører. Ellers mangler samtlige masse erfaring for å bli en god sjåfør. Bilkjøring handler om veldig mye mer enn cluch, gass, brems og styring. Generelt sett blir man kalt en erfaren sjåfør etter 7 år med lappen - eller 100.000 km, om jeg ikke husker feil.

 

Det er en myte at folk ikke viser hensyn til biler med L på - de aller fleste gjør nettopp det. Noen klarer ikke å styre seg når de ser en L, men de hører til minoriteten. Ikke kom og fortell meg noe annet enn det! Selv om det er en del år siden, husker jeg godt tiden da jeg øvelseskjørte med mine foreldre. Denne P'en er jeg, som tidligere sagt, enig i at er et tåpelig påfunn.

 

Og hvordan får man erfaring? Skal man øvelseskjøre i 7 år før man får ta lappen (den ordentlige læringa begynner ikke før man kjører alene)? Å kunne kjøre og å være en god/erfaren sjåfør er to (tre) forskjellige ting mener nå jeg.

 

Mulig at flesteparten viste hensyn til deg, men det betyr ikke at alle andre opplevde (opplever) det sånn.

Lenke til kommentar

Mengdetrening får man hvis man kan lærekjøre med jevnaldrende komiser og/eller storebrødre.

Regelen om at man må være 25 år og ha lappen i 5 år setter en effektiv stopper for slikt.

De ferske sjåførene kjenner ingen som passer til kravene unntatt skikkelig gamle folk som ikke har tid.

Foreldre, onkler osv...

 

INGEN har råd til det nødvendige antall kjøretimer med skolen.

INGEN normale foreldre har tid til å gi ungen så mange kjøretimer.

 

Enten må de få lærekjøre alene, eller så må de få lærekjøre med storebror og/eller en kompis som allerede har lappen.

Kompiser er som regel jevnaldrende, og er ikke 25 år enda.

 

Dette er langt tryggere enn om samtlige som består oppkjøringa bare skal oppfylle minimumskravene.

Alle kan kjøre feilfritt i en time. Men det tar ikke lang tid før de kommer i en situasjon de ikke takler.

Lenke til kommentar
Kom over denne her jeg.. hadde vært spennende å høre hva folk synes om det ;)

 

Ferske sjåfører kan få "P" på bilen

 

Selv må jeg innrømme at jeg løftet et øyebryn når jeg så dette. Tanken er god, men jeg har ikke trua. At det er behov for å gjøre "noe" med det etter hvert litt store problemet "ferske sjåfører" burde vel være hevet over enhver tvil, men jeg har mere tro på tiltak rettet direkte mot sjåførene, som holdningskampanjer og lignende ..

 

Da burde også personer over 55 få et slikt "mekrke" også. Latterlig.

Lenke til kommentar

Haha. Dette blir aldri noe av. Mannen i Vegvesenet hørtes ikke særlig overbevist ut selv:

-Vi har sagt at det er noe det går an å vurdere.

...

-Det er ikke annet enn et forslag fra oss, politiet og Trygg Trafikk

LOL, han legger ikke akkurat sjelen sin i å selge inn denne fjåsete ideen. Og dessuten, hvordan i all verden kan en "P" bakpå bilen redusere antall trafikkulykker? Jeg skjønner virkelig ikke konseptet.

Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med skikkelig opplæring på kjøreskolene i steden, spør du meg, de fleste som får lappen i dag, kan jo ikke kjøre bil....

 

For en teit påstand.

 

Som folk sier, man blir ikke vist spesielt mye hensyn til med L bakpå, heller tvert i mot, så hvorfor skulle P "hjelpe"?

Det er da ingen teit påstand. En promille av dem som tar lappen er kanskje det man kan kalle gode sjåfører. Ellers mangler samtlige masse erfaring for å bli en god sjåfør. Bilkjøring handler om veldig mye mer enn cluch, gass, brems og styring. Generelt sett blir man kalt en erfaren sjåfør etter 7 år med lappen - eller 100.000 km, om jeg ikke husker feil.

 

Det er en myte at folk ikke viser hensyn til biler med L på - de aller fleste gjør nettopp det. Noen klarer ikke å styre seg når de ser en L, men de hører til minoriteten. Ikke kom og fortell meg noe annet enn det! Selv om det er en del år siden, husker jeg godt tiden da jeg øvelseskjørte med mine foreldre. Denne P'en er jeg, som tidligere sagt, enig i at er et tåpelig påfunn.

 

Og hvordan får man erfaring? Skal man øvelseskjøre i 7 år før man får ta lappen (den ordentlige læringa begynner ikke før man kjører alene)? Å kunne kjøre og å være en god/erfaren sjåfør er to (tre) forskjellige ting mener nå jeg.

 

Mulig at flesteparten viste hensyn til deg, men det betyr ikke at alle andre opplevde (opplever) det sånn.

Øh, hvordan relaterer du dette til mitt forrige innlegg..?

 

Uansett, man får erfaring ved å kjøre bil, enkelt og greit. Og ja, det er en VANVITTIG forskjell på å kunne kjøre bil, og å være en god sjåfør. Det er nettopp derfor jeg påstår at man ikke kan kalle en person som nettopp har tatt lappen en god sjåfør, fordi han ikke har nok erfaring.

 

Angående hensyn til personer med L på bilen, mener du virkelig at over 50% av de sjåførene du møter i trafikken IKKE tar hensyn til at du er under opplæring? Det har jeg vanskelig for å tro på.

Lenke til kommentar

Veldig mange har allergi mot å ligge bak en "L",

tall på dette er det nok desverre dårlig med,

men faktum er at mange "må" forbi disse..

Husker selv når jeg kjørte med "L" på bilen i forhold til når vi "glemte" den...

 

 

Edit: Syns faktisk veldig mange ferske gjør en god jobb bak

rattet da regler, ofte, sitter friskt i minne, dog har man noen "verdensmestre"

før lappen faktisk har landet i postkassa..

 

Fikk klar beskjed av sensor etter oppkjøringa mi:

"Gratulerer, nå skal du begynne å lære å kjøre bil!!"

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Fikk klar beskjed av sensor etter oppkjøringa mi:

"Gratulerer, nå skal du begynne å lære å kjøre bil!!"

Er akkurat dette jeg prater om. :)

 

Er klar over at mange "må" forbi biler med L på, og det skal de også få lov til når forholdene tillater det. Men må ikke sette likhetstegn mellom forbikjøringer og hensynsløs kjøring, selv om noen forbikjøringer er nettopp det. Og ja, det er klart at det finnes noen som ikke tar hensyn til biler med L på.

Lenke til kommentar

Jeg bare merket det på en strekning vi kjørte samme tid, hver dag en periode..

"L" på, bil på bil forbi, ingen "L", ingen biler forbi, selvom jeg kjørte tilnærmet likt.

 

Glemte å si at noen MÅ forbi, koste hva det koste vil :)

 

Har tilogmed hørt om en som blei tatt av politiet i en drøy forbikjøring i

altfor høy hastighet som forklarte seg med:

Jeg så "L"`en når jeg var på vei til å ta den igjen, så la meg ut å gassa på så jeg

skulle komme fort forbi siden det var over en bakketopp i enden av sletta.........

 

Dette kostet ham lappen naturlig nok..

Sto i en avis for noen år siden, tror det var lokalt, men finner den ikke på nett :(

Lenke til kommentar

Det sitter alt for mange nisser på diverse offentlige kontorer rundt om i landet som ikke har bedre ting å foreta seg enn å røyke sokkene sine for å kunne finne på slike syke forslag som dette.

 

Dette vil ikke medføre annet enn at de som kjører bak kan sitte og ergre seg over alle de ferske bilistene som Kjører for fort/sakte/akkurat passe.

Lenke til kommentar
Jeg bare merket det på en strekning vi kjørte samme tid, hver dag en periode..

"L" på, bil på bil forbi, ingen "L", ingen biler forbi, selvom jeg kjørte tilnærmet likt.

 

Glemte å si at noen MÅ forbi, koste hva det koste vil :)

 

Har tilogmed hørt om en som blei tatt av politiet i en drøy forbikjøring i

altfor høy hastighet som forklarte seg med:

Jeg så "L"`en når jeg var på vei til å ta den igjen, så la meg ut å gassa på så jeg

skulle komme fort forbi siden det var over en bakketopp i enden av sletta.........

 

Dette kostet ham lappen naturlig nok..

Sto i en avis for noen år siden, tror det var lokalt, men finner den ikke på nett :(

 

 

Testet det samme selv da jeg øvelseskjørte for noen år tilbake. L = ALLE _må_ forbi deg. Unasett om jeg lå i 80-90-100+, alle måtte forbi. Samme foretatt uten L = ingen, utennom de som alltid må først frem, kjørte forbi.

Skal dog sies att valget ble og kjøre uten L. Strider mot regelverket for øvelseskjøring: JA, øker sikkerheten i trafikken? Også: JA.

 

Merke sjåfører etter kvalitet og tid med lappen blir for idiotiskt.

Det er hvertfall tydelig att det er noen offentlige installeringer som enten har alt for lite og gjøre, eller prioriterer helt feil.

 

Tror ikke du blir ledd ut. Mulig de heller gratulerer deg.

 

Men jeg tror ikke det har noe for seg å merke ferskingene. Hva oppnår man?

 

Mulig de ikke hadde ledd, men tror nok de færreste ville gratulert deg.

 

Dette varierer nok også fra vennegjeng til vennegjeng, men hey... vennekretsen jeg går i hadde nok stusset litt på om noen av oss hadde kommet med P, ledd ville de nok ikke - men de hadde hvertfall ikke gratulert.

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Norge er det fjerde sikkreste landet i værden å kjøre bil i, å jeg trur det skyldes nettopp at vi er åpne for sånne "latterlige" forslag å vedtak, som L på bilen når man øvelseskjører, alt for lave fartsgrenser, prikkbelasting, "ALT" for mange obligatoriske kjøretimer osv, å ting som folk generelt ser ned på. Unge gutter er svært domminerende i ulykkesstatistikken her til lands, men jeg trur ikke en P på bilen vil være løsningen, da jeg ikke helt ser den praktiske funksjonen med den. Derimot trur jeg restrektsjoner på unge folk, av den typen man har i amerika, kan være en løsning feks de 2 første åra, slik at man åpner for fornuftig bruk av bil, men sperrer for uvettig råkjøring nattes-tid. Er ikke å komme bort fra at alt for mange prosent av dødsulykkene på norske veier, er ungdom som nettopp har fått lappen, bil, å har finni seg ei rett strekke uten trafikk midt på natta, for å se hva "kjærra" er god for. Når man misster kontrollen i 230 km/t å fyker inn i fjellveggen, trur jeg det har pent lite å si om man har en "P" eller ikke på bilen.

 

http://www.ba.no/nyheter/article3515636.ece

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/10/395529.html

 

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article914979.ece

 

Er ikke Veldig vansklig å finne eksempler på dødsulykker med ungdom nattestid....

Lenke til kommentar
Norge er det fjerde sikkreste landet i værden å kjøre bil i, å jeg trur det skyldes nettopp at vi er åpne for sånne "latterlige" forslag å vedtak, som L på bilen når man øvelseskjører, alt for lave fartsgrenser, prikkbelasting, "ALT" for mange obligatoriske kjøretimer osv, å ting som folk generelt ser ned på. Unge gutter er svært domminerende i ulykkesstatistikken her til lands, men jeg trur ikke en P på bilen vil være løsningen, da jeg ikke helt ser den praktiske funksjonen med den. Derimot trur jeg restrektsjoner på unge folk, av den typen man har i amerika, kan være en løsning feks de 2 første åra, slik at man åpner for fornuftig bruk av bil, men sperrer for uvettig råkjøring nattes-tid. Er ikke å komme bort fra at alt for mange prosent av dødsulykkene på norske veier, er ungdom som nettopp har fått lappen, bil, å har finni seg ei rett strekke uten trafikk midt på natta, for å se hva "kjærra" er god for. Når man misster kontrollen i 230 km/t å fyker inn i fjellveggen, trur jeg det har pent lite å si om man har en "P" eller ikke på bilen.

 

http://www.ba.no/nyheter/article3515636.ece

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/10/395529.html

 

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article914979.ece

 

Er ikke Veldig vansklig å finne eksempler på dødsulykker med ungdom nattestid....

 

Hør, hør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...