Gå til innhold

Ferske sjåfører kan få "P" på bilen


jonlem

Anbefalte innlegg

Kom over denne her jeg.. hadde vært spennende å høre hva folk synes om det ;)

 

Ferske sjåfører kan få "P" på bilen

 

Selv må jeg innrømme at jeg løftet et øyebryn når jeg så dette. Tanken er god, men jeg har ikke trua. At det er behov for å gjøre "noe" med det etter hvert litt store problemet "ferske sjåfører" burde vel være hevet over enhver tvil, men jeg har mere tro på tiltak rettet direkte mot sjåførene, som holdningskampanjer og lignende ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer svarten ikke til å kjøre rundt med en fuckings rød P bak på bilen min bare så det er sagt..

 

Så.. om jeg forstår deg rett.. OM dette av en eller annen merkelig grunn skulle bli innført, og det blir obligatorisk, så gjør du deg heller til kriminell ved å la være? ;)

Lenke til kommentar
Kommer svarten ikke til å kjøre rundt med en fuckings rød P bak på bilen min bare så det er sagt..

 

Så.. om jeg forstår deg rett.. OM dette av en eller annen merkelig grunn skulle bli innført, og det blir obligatorisk, så gjør du deg heller til kriminell ved å la være? ;)

Spørs egentlig, har selv opplevd hvor mange farlige forbikjøringer det har blitt med L'n bakpå.

Lenke til kommentar

Jessda, kan ikke de som kommer med disse tullete forslagene prøve å sette en L bak på sin egen bil å se hvor mye hensyn du blir vist? -.- Farlige forbikjøringer og folk klint opp i rævva ble veldig forbedret etter jeg fikk lappen ihvertfall...

Lenke til kommentar
Tror egentlig ikke at noe sånt vil hjelpe. En idiot er en idiot med eller uten en merkelapp.

Enig med deg. Et tullete forslag.

 

- Vi har sagt at det er noe det går an å vurdere. Det gir jo andre trafikanter et signal om at dette er en uerfaren sjåfør du har foran deg - én som kanskje kan gjøre ting i trafikken som erfarne sjåfører ikke vil gjøre. Og kanskje de som har sånne "P"-er ville ta seg litt i akt og kjøre litt penere, sier Amundsen.

Jeg vil påstå at jeg kan identifisere en uerfaren sjåfør uten denne P'en, jeg har i alle fall ikke hatt problemer med det så langt. Og hvorfor skulle personer med en P på bilen kjøre penere? Ser ikke helt det argumentet.

 

For the record, det er lenge siden jeg hadde prøvetid.

Lenke til kommentar

Må bare få bemerke at det er stor forskjell på denne P'en og en L. En L skal ALLTID være montert under øvelseskjøring, det er viktig at andre førere får informasjon om at føreren av bilen er under opplæring!

 

Jeg gir alltid førere med L større plass og feilmargin enn andre. Dersom en bil ikke har L og f.eks. ligger under fartsgrensen, skal jeg love deg at irritasjonen kommer mye fortere enn dersom bilen hadde hatt en L på. Da er det helt greit, man kan ikke forvente at førere i opplæring takler alle forhold.

Lenke til kommentar

Å putte P på ferske på sjåfører er jo en fallitterklæring fra Statens Vegvsen. De sier jo rett ut at folka de sertifiserer for førerkort (klasse B, vil det vel i all hovedsak være snakk om) ikke er flinke nok.

 

Nei til P, ja til bedre opplæring og strengere krav!

Lenke til kommentar

Man kan ALDRI bli flink nok.

Ikke engang Sebastian Loeb er flink nok. Han er bare bedre enn de fleste.

 

Prøvetiden er definert som en toårsperiode etter at du får lappen.

I denne toårsperioden er du fortsatt "under opplæring", og derfor skal det mye mindre til for at du får lappen inndradd.

P'en skal markere dette.

 

Hvorfor ideen er idiotisk?

Jo, fordi ingen ønsker å kjøre bak en uerfaren sjåfør.

Man vil forbi, i tilfelle den uerfarne er uforutsigbar. Da er det best å komme seg vekk, med tanke på egen sikkerhet.

 

Alle biler med L og P på kommer til å bli forbikjørt hyppigere enn andre biler.

 

 

 

 

Det har vært foreslått mange ideer til restriksjoner for ferske sjåfører.

Slik som å nekte dem å kjøre på motorveien, nekte dem å ta med passasjerer, nekte dem å kjøre etter mørkets frembrudd, ikke kjøre i helgene osv...

 

I og for seg idiotiske forslag, siden mange unge jobber deltid på bensinstasjoner, og må kjøre hjem når det er mørkt. Vitsen med å ha bil, når du ikke kan kjøre den på jobb?

Unge jobber også mye helg, så de må nok slutte å jobbe på Shell hvis slike forbud trer i kraft.

Hvis de ikke får kjøre på motorvei før 2 år etter at de fikk lappen, så vil de ha glemt hvordan man gjør. Motorveien er ikke vanskeligere, bare annerledes.

 

 

Men selv om alle forslagene er idiotiske, kan man jo kombinere dem.

Ferske sjåfører får ikke ha med seg jevnaldrende passasjerer om kvelden, i helgene.

Innbiller meg nemlig at feststemte ungdommer er den største faren. Hvis han vil kjøre svin, er i hvert fall ikke halve årskullet med i bilen.

 

 

UANSETT:

Slike regler rammer bare dem som bryr seg, og det er ikke de lovlydige som er i faresonen for å skape ulykker.

De som kolliderer er de som ignorerer lover. Og den gruppen kommer til å ignorere denne loven også.

 

Resultat:

Du hiver ungen ut med badevannet, men blir allikavel ikke kvitt vannet. Kun ungen.

Tabbe.

 

 

Jeg vil heller ha en ordning der de som SNART skal ta oppkjøring, får lærekjøre alene. Fedre har jo aldri tid, så det blir skremmende lite mengdetrening. Ikke alle har råd til å ta et fornuftig antall kjøretimer, så alle som får lappen er ferske.

 

Hvilke restriksjoner kunne man innføre for unge folk som snart skal ta lappen, og som lærekjører alene?

Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med skikkelig opplæring på kjøreskolene i steden, spør du meg, de fleste som får lappen i dag, kan jo ikke kjøre bil....

 

For en teit påstand.

 

Som folk sier, man blir ikke vist spesielt mye hensyn til med L bakpå, heller tvert i mot, så hvorfor skulle P "hjelpe"?

Lenke til kommentar

Poenget er at andre bilister vil foreta forbikjøringer for å holde seg unna biler som er amatørmerket. Ingen ønsker å kjøre bak en bil som plutselig bråbremser, vingler eller glemmer lysbruk.

 

Det blir mye vanskeligere å holde en P- eller L-merket bil på veien, enn en umerket.

Skiltingen vil virke mot sin hensikt, bringe skam over føreren, og føre til flere farlige situasjoner enn om merkingen ikke var der.

 

 

Det burde absolutt legges opp til at man får mer trening før lappen utdeles.

Med dagens priser på 500 kroner/timen, er det uaktuellt for de flestes lommebok,

så de går opp til eksamen med bare minimal erfaring.

 

Finn på en måte som lar ungdommen lærekjøre mer.

Man kan la ungdommen lærekjøre alene under spesielle restriksjoner (men hvilke restriksjoner?).

Eller la dem kjøre i lag med kompiser som har lappen.

Dagens regler krever at denne kompisen er 25, og har hatt lappen sammenhengende de siste 5 årene.

Hvor mange 16-18-åringer kjenner noen som passer denne beskrivelsen?

 

Jeg har hatt lappen siden 2006, og skulle gjerne hjulpet min yngre bror mot lappen. Jeg er på alle måter klar for det. Men neida. Brutter'n må kjøre med pappa max en gang i måneden, og betale blodpris for å kjøre en Opel hos kjøreskolen på ugunstige tider.

 

Han kommer aldri til å bli en god sjåfør før han har kjørt mye utenfor skolen.

Den treningen han og andre elever trenger, ville kostet hundretusener om han skulle kjøpe det hos skolen.

Jeg kan gi ham det gratis. Men jeg er ikke 25.

 

Jeg har en liten forståelse for argumentet om at jeg ikke er moden nok til å være kjørelærer.

Allikavel tror jeg at en kompis valgt med omhu er mye mer forståelsesfull og pedagogisk enn en arbeidsnarkoman far som presser sønnens kjøretimer inn mellom forretningsmøtene.

 

Jeg tror det er langt tryggere for alle om jeg tilbringer ukevis på veien med broren min i fred og fordragelighet, enn at han skal få et minimum av opplæring for å såvidt bestå oppkjøringen, for så å kjøre alene uten rettledning.

 

Ja til gratis mengdetrening!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at mengdetrening må til, og jeg skal ærlig innrømme at jeg nok hadde for lite mengdetrening selv før jeg kjørte opp, enda jeg har vært så heldig å hatt to foreldre som har tatt seg tid til å kjøre med meg mer enn gjennomsnittlig. Dette må løses på en måte, men man kan ikke kutte alle restriksjoner heller. Personlig synes jeg at man burde kutte regelen om at den man øvelseskjører må være 25 år gammel, og heller la det gå på antall år vedkommende har hatt lappen sammenhengende.

 

En gjennomsnittlig 23-åring som tok lappen på attenårsdagen burde ikke være så langt unna en 25-åring som enten tok lappen på tjueårsdagen, eller har mista lappen som 18 eller 19-åring. 5 år sammenhengende med lappen burde være nok til å kunne være ledsager ved øvelseskjøring.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med skikkelig opplæring på kjøreskolene i steden, spør du meg, de fleste som får lappen i dag, kan jo ikke kjøre bil....

 

For en teit påstand.

 

Som folk sier, man blir ikke vist spesielt mye hensyn til med L bakpå, heller tvert i mot, så hvorfor skulle P "hjelpe"?

Det er da ingen teit påstand. En promille av dem som tar lappen er kanskje det man kan kalle gode sjåfører. Ellers mangler samtlige masse erfaring for å bli en god sjåfør. Bilkjøring handler om veldig mye mer enn cluch, gass, brems og styring. Generelt sett blir man kalt en erfaren sjåfør etter 7 år med lappen - eller 100.000 km, om jeg ikke husker feil.

 

Det er en myte at folk ikke viser hensyn til biler med L på - de aller fleste gjør nettopp det. Noen klarer ikke å styre seg når de ser en L, men de hører til minoriteten. Ikke kom og fortell meg noe annet enn det! Selv om det er en del år siden, husker jeg godt tiden da jeg øvelseskjørte med mine foreldre. Denne P'en er jeg, som tidligere sagt, enig i at er et tåpelig påfunn.

 

EDIT:

 

Å putte P på ferske på sjåfører er jo en fallitterklæring fra Statens Vegvsen. De sier jo rett ut at folka de sertifiserer for førerkort (klasse B, vil det vel i all hovedsak være snakk om) ikke er flinke nok.

 

Nei til P, ja til bedre opplæring og strengere krav!

Veldig enig med deg. De skyter seg selv i foten, ingen tvil om det. Bedre opplæring og strengere krav er et must dersom man skal kunne imøtekomme nullvisjonen som alle politikere vil at man skal oppnå.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med skikkelig opplæring på kjøreskolene i steden, spør du meg, de fleste som får lappen i dag, kan jo ikke kjøre bil....

 

For en teit påstand.

 

 

Det er vel en temmelig etablert sannhet, og ikke en teit påstand..?

 

Ellers må jeg si det kommer fram mye bra og konstruktivt her, hva med å si fra til disse sjefene som bestemmer slikt da? ;)

 

Jeg er nok også temmelig tvilende til denne ideen med merking av bilene, men noe må jo åpenbart gjøres!

67 drepte i trafikken i fjor, mellom 15 og 24 år. Det MÅ det jo gjøres NOE med, såpass kan vel alle være enige om ;)

Lenke til kommentar

Trur ikkje dei ungdommane som ikkje tar hensyn til trafikkreglane når dei kjøyrer er lovlydige nok til å sett på ein slik "P".

 

Skal eit slikt system med pålagt merking av nye sjåførar innførast så må det også gjerast ulovleg å ikkje vise hensyn. På den måten vil sjåfører med "P" på bilen kunne få seg ekstra fordelar, dette gjer at også pensjonistar og andre bilførarar som ikkje føler seg heilt trygge på seg sjølv vil kunne bruke denne merkinga.

 

Ting kokar ned kva slags opplæring nye sjåførar får. Slik som f.eks glattkjøyringa, kravet til oppkjøyring burde være at du kan kontrollere bilen på glatta ikkje berre at du har "prøvd" det.

 

Eg er også i utganspunktet skeptisk til slike reglar som kun gjeld ei spesifik gruppe. Sjølv om enkelte ungdommar ikkje er modne nok til å kjøyre bil under enkelte forhold så er det mange som er det. Slik som for ekspempel fest-kjøyring, er mange eksempel på at ein bil med fem ungdomar har smelt i fronten på ein lastebil natt til ein søndag, men samtidig så er det mange ungdomar som har lært seg å kjøyre i mørket nettopp ved å øve på det når dei kjøyrer venner til og fra fest. Dei aller fleste kjøyrer på ein trygg måte utan å kræsje, er det då rettferdig at alle skal straffast for at enkelte ikkje burde ha fått lappen?

 

Skal eit slikt merkesystem innførast så burde det være basert på ein ferdigheits test der alle som scorer for lavt må kjøyre med dette "P" merket. Litt på samme måte som at personar med redusert syn ikkje får lov å kjøyre bil utan briller.

 

Prøvetida på billappen burde være basert på faktisk kjøyring ikkje på tid. Sjølv så tok eg lappen då eg var 18, men på grunn av studier og slikt så kjøyrte eg lite bil dei fyrste åra. Men på papiret så hadde eg då "bevist" at eg var flink nok til å kjøyre skadefritt og utan å bryte trafikkreglane gjennom heile prøvetida. Ferske sjåførar burde bli oppfordra til å skaffe seg mengdetrening med ein gong dei tar lappen, ikkje vente slik at ferdigheitene rustar slik som mange no gjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...