Gå til innhold

Debian nettverksinstallasjon NForce2

Anbefalte innlegg

Hei

Har litt problemer med å få innstalert Debian på mit Abit Nf7-S(Nforce2) baserte system. Jeg har ingen brenner, så må innstalere over nettverket. Jeg har lastet ned rescue disk, root disk og de 4 driver diskene. Alle er av typen bf2.4, som vist er basert på kernel 2.4. Prøvde først med den vanlige, som vist er basert på kernel 2.2, men den ville ikke boote ordentlig da jeg har USB, som den vist ikke støtter. Problemet er nå at den ikke finner nettverkskortet mitt, og har vist ikke støtte for den i kernelen(?). Vet at Nvidia har lagt ut drivere, men det hjelper vel meg lite når jeg endå ikke har innstalert Linux. Noen som vet om det går an å bruke noen av de andre driverene, i en slags "sikkerhetsmodus" så den klarer å laste ned, men ikke er opptimal liksom? Akkurat som når du ikke har drivere til skjermkortet så bruker den en standard VGA driver. Slik at jeg får innstalert Debian, så kan jeg oppdatere med ny driver etterpå. Eller om det finnes en annen måte? Kansje en anne oppstartsdisk med støtte for Nforce2 nettverkskortet?

Er ikke et alternativ å innstalere full debian med X, KDE osv med Disketter.

Takker på forhånd for hjelpen,

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.../driver-#.bin

Device driver disk images, containing kernel modules you can

load for hardware for which there is not a driver built into the

kernel.  For instance, you can use this to install a driver for

your network adapter; once you have installed that driver, you

can install the rest of the system over the network.  Other

modules include PPP, parallel support, etc.  Not required unless

are you are installing from floppies.

Hentet fra ftp://ftp.no.debian.org/linux/debian/dist...5-21/README.txt

Last ned driver, kompiler ny kjerne med driver, legg over på bootdisk.

Funker som en drøm hos meg.

-KJ

Lenke til kommentar

Beklager min n00bishet, men fikk egentlig ikke så mye nytt utfra det der. Burde kasnje nevnt det bedre over, men jeg har selvfølgelig brukt de 4 driver diskettene de ber om under innstalasjonen. På siden deres er det linket til 5, men under innstalasjonen ber den bare om 4, og på siden deres er den siste "ikke tilgjengelig på serveren". Mener du at man kan innstallere driverene til nettverket nå, hvordan gjør jeg så det? Igjen beklaer n00bisheten, men om du kunne linket til filen jeg trenger ville det vært fint. Har lastet ned driverene fra Nvidia men ser liksom ikke hel hva jeg skal med de. Det er en Tar.gz fil og en rpm(source) fil, går det ann å legge de på en disk å innstalere driveren slik? Du sa det funket fint for deg, har du Nforce2, og hvilken driver disket brukte du da, og hvilken "flavour". Jeg tok som sagt bf2.4 da normal ikke funket.

Lenke til kommentar
Du kan jo se om du kan få kjørt på en VESA driver...

Er dette en slags generell Nettverks driver? Nå fant jeg ikke den i listen over mulige nettverkdrivere, er det slik at jeg må laste ned og brenne den ut på en diskett? Fant forresten ikke noen VESA linux network driver på google. Fant ikke mye om dette på google, noe som jo er litt rart da Nforce 2 er et poppulert hovedkort. Mange som har problemer med nettverksdrivere, men de bare innstalerer den nye kernel patchen fra Nvidia.

Er det kansje slik at eneste måte er å patche den kernelen jeg innstalerer med kernel patchen? I så fall høres det fryktelig komplisert og vasnkelig ut.

Lenke til kommentar
Du kan jo se om du kan få kjørt på en VESA driver...

Er dette en slags generell Nettverks driver? Nå fant jeg ikke den i listen over mulige nettverkdrivere, er det slik at jeg må laste ned og brenne den ut på en diskett? Fant forresten ikke noen VESA linux network driver på google. Fant ikke mye om dette på google, noe som jo er litt rart da Nforce 2 er et poppulert hovedkort. Mange som har problemer med nettverksdrivere, men de bare innstalerer den nye kernel patchen fra Nvidia.

Er det kansje slik at eneste måte er å patche den kernelen jeg innstalerer med kernel patchen? I så fall høres det fryktelig komplisert og vasnkelig ut.

Oi..

Beklager, trudde det var skjermdriver du var ute etter. Leste ikke skikkelig igjennom, oppfatta "Nvidia", og "Finner ikke driver"

Beklager!

Lenke til kommentar

Nvidia driver kan fikses veldig enkelt.

Følg manualen på nvidia.com

og vips UNREAL/Quake killing online er ON :)

NIC driver ...hm same story...hva slags NIC vi snakker om ?

PCI, onboard, USB. Moduler til NIC er installer/valgt ved default

installasjon? Hvis ikke kjør modconf og velg riktig module og driver.

Finner du ikke riktig driver til NIC velg dummy driver.

Lenke til kommentar

1) Nope jevel, jeg kan egentlig ingenting om linux. Jeg har selvfølgelig lest innstalasjonguiden og en del sider genrelt om linux, og innstalert mandrake før, men kan ikke komplimere. Kan "nokk" generelt om data, men lite spesifikt om linux, inkludert å komplimere kjernen. Takk for tillbudet, selv om jeg ikke helt forstod alle detaljene(av overnevnte grunner)

Men ga litt opp å innstalre debian, da den ødela win2k innstalasjonen min. Måtte fikse den først, så nå er jeg litt nervøs ved å innstalere Debian. (kommer sikekrt til å prøve igjenn, må bare vente litt først :wink: )

2)bad_kernel, er sikkert mulig at jeg formulerte meg litt dårlig over.

-Det er onboard NIC. Driveren følger ikke med i kernelen. Regner med at modconf er der du kan velge hvilken drivere som skal innstaleres inn i kernelen? Det var som sagt inge av de som funket.

Du sier at man kan innstalere en dummy NIC driver. Såd et finnes altså? Den var heller ikke et av valgene så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar

OK da tar vi det helt fra scratch ...ok

1.Debian base OS installert ?

Hva slags NIC kort ( chipset ) er snakk om ?

2.Du valgte nettverk installasjon metode ?

Hvordan kan du installere Debian over nettverket uten NIC.

Er litt "lost" jeg ? Eller skjønner jeg ikke helt ?

3. Ved dualboot altid og jeg mener ALTID boot fra floppy

( golden rule for newbies ...including me a few years ago :) )

Når du kommer til Make system bootable -> Velg boot from floppy and NOT from hard drive.

Sett i gang ! he he he

Lenke til kommentar

1) Ingenting er nå innstalert, jeg formaterte den partisjonen da det ødela windows2000. Så la debian prosjektet litt på is mens jeg fikset windows.

NIC er et innebyd i hovedkortet. Hovedkortet er et Abit Nf7-S v1,2 basert på Nforce2 chippsettet. NIC er Nvidia sitt som de har på alle nforce2 kortene. Og den har de vist ikke støtte for i kernelen.

2)Ja, valge nettverksinnstalasjon. Grunnen er at jeg ikke har en fungerende cd brenner, men greit bredbånd. Innstalerte det på en annen Pc hvor den hadde drivere til nettverskortet i kernelen. Det syns jeg var så lett :wink:

3)Takk for tipset, sikkert en god ide. Legger den da Lilo(eller grub(?)) på diksetten? Fungerer det slik at den da starter opp i windows om jeg ikke setter i en "linux diskett"? Har forresten 1 disk med 2 partisjoner, med windows på partisjon 1 (hda1?) og en ca 7,5G ledig på partisjon 2(hda2?).

Det var foresten ikke det som ødela denne gangen. Kom ikke så langt i innstalasjonen, så avbrøt den før. Den brukte windows sin oppstartsmanager, men det var en fil i windows folderen som var ødelagt. Så innstalerte det på nytt.

Har et annet NIC ligende jeg kan prøve som jeg tror fungere, gjør nok det neste gang(snart sikkert) jeg prøver. Men dette var jo gøy :wink:

Må forresten takke de som hjalp til her, hyggelig å vite at man kan spørre folk som er bedre en seg om man tar van over hode.

Lenke til kommentar

NIC er et innebyd i hovedkortet. Hovedkortet er et Abit Nf7-S v1,2 basert på Nforce2 chippsettet. NIC er Nvidia sitt som de har på alle nforce2 kortene. Og den har de vist ikke støtte for i kernelen.

1)kjør lspci på kommandolinjen og se om den finner "Ethernet Controller", så finner du id for nettverkstilkoblingen. Er du heldig finner du en modulfil under /lib/modules/ som matcher denne.

2) Slutt å bruk ordet NIC :-) Snakk om nettverkskortet/nettverkstilkoblingen så vet underopplyste folk som meg hva du snakker om...

3)mener å ha sett en del poster om nforce2 kortene på forumet i det siste. Noe ala "må kompilere kjerne 2.5.xx for å få funksjonalitet XX". Sjekk om dette gjelder nettverk eller andre features ved nforce2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...