Pivotal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg har over lengre tid hatt stor interesse for testing av personlighetstyper og her er det mange seriøse vitenskapelig baserte tester som med rimelig stor nøyaktighet kan fortelle deg hvilken type personlighet man har. Man kan mislike båser og stereotyper så mye man vil, men jeg mener at mennesker generelt sett er mindre unike enn mange skal ha det til. En av de mest profilerte, velfungerende og velkjente testtypene er Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Den skiller på fire områder. Disse er: Introversion vs Extraversion Intuition vs Sensing Thinking vs Feeling Judging vs Perceiving Utifra disse dannes et bilde av 16 forskjellige personlighetstyper i fire forskjellige grupper; Guardian, Idealist, Rational og Artisan. For å så komme til poenget mitt her så er jeg nyskjerrig på om disse personlighetsforskjellene utgjør en forskjell i politisk ideologi eller politiske standpunkter. Så det jeg ønsker er at dere tar en MBTI test, poster resultatet her ilag med en liten oppsummering av deres generelle politiske ideologi/standpunkt eller meninger i betydningsfulle enkeltsaker. Oppfordrer også såklart alle til å se på resultatetene og diskutere om det faktisk er en sammenheng eller ikke. Bruk hvilken test dere ønsker så lenge det er en faktisk MBTI test. Her er et eksempel på en slik test: http://helloquizzy.okcupid.com/quizzy/take...335035599898597 Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Resultatet mitt: ESTJ-The Supervisor You scored 64% I to E, 58% N to S, 76% F to T, and 26% J to P! Your type is known as the supervisor, as you are not hesitant to give your stamp of approval on others - or tell them how they are lacking if they are. You are surprised when others don't seem grateful that you have set them straight. Your type also belongs to the larger group called guardians. Experience is what matters to you, not experimentation or conjecture. You often take a lead role in the many groups and organizations you belong to. You worry a great deal about society falling apart, morality degrading, and what the world is coming to. You share your personality type with 10% of the population. As a romantic partner, you communicate very clearly your strong opinions so your partner always knows where they stand. You are dependable, responsible, and rock solid. You can be rather infexible about giving up any control and insist on keeping a schedule, although you have great energy and enthusiam for planned adventures. You have difficulty seeing other's points of view and your biggest downfall in a relationship is dismissing your partner's feelings as illogical. You feel most appreciated for being trustworthy, efficient, and productive. You wish to be thanked tangibly for the ways you keep your lives on track. Your group summary: Guardians (SJ) Your Type Summary: ESTJ Jeg tilhører høyresiden av politikken, og er selv innmeldt i Unge Høyre. Jeg er i grunn liberalist, i tillegg til å være eksistensialist, men mener likevel at det fra regjeringshold kan gripe inn og hjelpe de som har "gått av stien", "alle" fortjener en ny sjanse, samtidig kan alle oppnå sitt eget potensiale om de bare jobber hardt nok (ihvertfall her i den vestlige verden), og dette potensialet ligger veldig høyt for de fleste. Jeg er ikke religiøs, men tror på vitenskapen. Kjenner meg igjen i det resultatet, eneste som ikke stemmer er at jeg til tider kan være uproduktiv, men dette tror jeg er resultat fra ytre påvirkninger, istedenfor et personlighetstrekk. Endret 9. februar 2009 av slux Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Your ideal mate is known as the healer. As a romantic partner, this type is usually supportive and nuturing, however, they have a high need for individuality. Harmony is extremely important to this type as they are very affected by conflict and tension, which also makes them resist confronting their partners directly about problems. When this type gets angry, they usually blame themselves, rather than their partners. This type can also be stubborn and unyielding when they feel they are being criticized or mistreated. They feel the most appreciated when their partners listen to them carefully. They need to be understood. They need to hear their partners express their feelings, the more often, the better. The group summary: idealists (NF) Stemmer en god del her. Men så føler jeg at min politiske personlighet er helt anderledes enn det som blir skrevet her. Ble stemplet som "idealist", ser det ut som. Vil egentlig påstå at jeg er realist. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det er vel noen andre variabler som spiller inn også. Feks: En ganske sjenert person kan være enn Extroverted, men siden han ikke har lært og overkomme sjenansen enda så oppfører han seg mer som en Introverted person. Men det er nokk en del forskjell på en sann introverted og en som oppfører seg som introverted i tanke gangen. Samme går andre veien. I de fleste sammfund så er det "normalt" og være extroverted, ellers kan man bli sett på som en sosial taper. Dermed faker mange introverte folk seg til og være extroverted. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg føler den var litt vanskelig å fatte formulering og har kanskje ikke nok innsikt i meg selv til å virkelig klare å svare på spørsmålene, med 2 alternativer så treffer nødvendigvis ikke de to alternativene hva man egentlig ønsker å svare. Men uansett, jeg følte den traff rimelig greit på flere områder. Ikke nødvendigvis enig i noen av de emosjonelle beskrivelsene, men hva kan man forvente ut av en slik test? Uansett. ENFJ- The Teacher Unik og unik, hvis jeg: "You share your personality type with 3% of the population." så er jeg jo "rimelig" unik Denne følte jeg derimot traff rimelig bra: Although you strive for harmony, when your values or ethics are violated, you can be very emotional, confrontational, and even punishing. However, you are very insightful about the underlying cause of conflicts, and an excellent communicator, so you have the tools to bring about a quick and peaceful resolution as long as you can keep control of your facilities. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Lord-KGA: Vel, er jo såklart viktig å være ærlig med seg selv på en slik test. Men folk kan også forandre personlighet over tid. holy cow: Du skrev ikke hvilken type du fikk? obs: Husk også at hver av de fire områdene ikke nødvendigvis er svart hvitt. Man kan være veldig extroverted og ikke noe introverted, men f.eks være høvelig likt mellom thinking og feeling. Da kan man også passe inn i trekk fra en anne type. Kan vel poste mine egne resultater Jeg er en ENTP og føler at det stemmer skummelt mye på meg. The single word that describes your type is "inventor", and you belong to the larger group called rationals. You love to tinker with things and come up with new ideas. You are outgoing and curious with an insatiable appetite for knowledge. You have no real desire to lead, only doing so if there is no other way. 2% of the population share your personality type. You are a flirtateous and energetic romantic partner, fun and engaging, always looking for something unusual to try. In your enthusiam, you may make promises you can't keep. Your competitive nature and need to be perceived as an expert can be daunting to a romantic partner at times. You so enjoy the tug of a good debate that sometimes you act as if you don't take anything seriously. You are usually very supportive and helpful to your mate, but somewhat scattered and unable to devote your full attention there. You feel most appreciated for your great ideas, unusual perceptiveness, and ability to understand and communicate with people. You feel most appreciated when your partner understands your need for lots of social contact and your need to live life as spontaneously as possible. Your group summary: rationals (NT) Your type summary: ENTP Politisk er jeg en sosialliberaler og rasjonalist. Rampage: Er mange andre tester enn nøyaktig den jeg linket til. Jeg bare linket til den fordi jeg hadde den oppe og den var relativt kort og lettfattelig. Hvilke politiske standpunkt har du da? Viktig at folk også poster det ettersom det er poenget med tråden og hvorfor den er i dette forumet Men ja, min type har 2% av befolkningen. Men alle typene er viktige for samfunnet, er ikke noen "dårlige" eller "gode" typer. Alle har sine fordeler og bakdeler. Endret 9. februar 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Jeg har ett veldig sentrumsnært politisk standpunkt, pragmatisk og realistisk. Så følte ikke helt idealismen slå så hardt gjennom (men dette kommer jo helt ann på hvordan de ulike gruppene blir definert). Det er vanskelig å definere mine politiske standpunkt. Jeg er en (relativt) liberal sosialdemokrat som ser svært realpolitisk på internasjonale relasjoner. Kan du finne noen andre eksempler på tester? Ville jo vært litt morsomt å ta ulike tester og så sammenligne resutatene fra de. Forklaringer: http://web.cortland.edu/andersmd/learning/MBTI.htm http://web.cortland.edu/andersmd/learning/MBTI%20Table.htm Og andre tester: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp Til sammenligning, endte jeg opp med ENTP på den andre testen. Endret 9. februar 2009 av Rampage Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) "INFP - The Healer" At jeg er innadvendig stemmer bra for tiden. PS3, ny skjerm og surround-system... <3 Det Lord-KGA sa stemmer også. Folk forandrer på personligheten etter omgivelsene. Vil også tippe at folk med høøøy postcount scorer bra på I-en Endret 9. februar 2009 av HoLy_CoW Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Resultat. INTJ -The Mastermind You scored 18% I to E, 37% N to S, 90% F to T, and 47% J to P! You are more introverted than extroverted. You are more intuitive than observant, you are more thinking based than feeling based, and you prefer to have a plan rather than leaving things to chance. Your type is best described by the word "mastermind", which belongs to the larger group called rationals. Only 1% of the population shares your type. You are very strong willed and self-confident. You can hardly rest until you have things settled. You will only adopt ideas and rules if they make sense. You are a great brainstormer and often come up with creative solutions to difficult problems. You are open to new concepts, and often actively seek them out. As a romantic partner, you can be both fascinating yet demanding. You are not apt to express your emotions, leaving your partner wondering where they are with you. You strongly dislike repeating yourself or listening to the disorganized process of sorting through emotional conflicts. You see your own commitments as self-evident and don't see why you need to repeat something already expressed. You have the most difficulty in admitting your vulnerabilities. You feel the most appreciated when your partner admires the quality of your innovations and when they listen respectfully to your ideas and advice. You need plenty of quiet to explore your interests to the depth that gives you satisfaction. Your group summary: rationals (NT) Your type summary: INTJ Er medlem i Høyre og synes forsåvidt at testen traff rimelig greit. Edit: La til spoiler-tags. Endret 9. februar 2009 av Aquabat Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) ESTJ-The Supervisor You scored 64% I to E, 68% N to S, 100% F to T, and 16% J to P! Your type is known as the supervisor, as you are not hesitant to give your stamp of approval on others - or tell them how they are lacking if they are. You are surprised when others don't seem grateful that you have set them straight. Your type also belongs to the larger group called guardians. Experience is what matters to you, not experimentation or conjecture. You often take a lead role in the many groups and organizations you belong to. You worry a great deal about society falling apart, morality degrading, and what the world is coming to. You share your personality type with 10% of the population. As a romantic partner, you communicate very clearly your strong opinions so your partner always knows where they stand. You are dependable, responsible, and rock solid. You can be rather infexible about giving up any control and insist on keeping a schedule, although you have great energy and enthusiam for planned adventures. You have difficulty seeing other's points of view and your biggest downfall in a relationship is dismissing your partner's feelings as illogical. You feel most appreciated for being trustworthy, efficient, and productive. You wish to be thanked tangibly for the ways you keep your lives on track. Står nærmest FRP politisk. Testen vil ha det til at jeg kun stoler på erfaring og observasjon, men selv er jeg rimelig teoretisk og filosofisk innenfor de logiske grenser. Men bortsett fra det kjenner jeg meg selv godt igjenn både de tingene jeg anser som positive sider av meg selv og de mindre positive Endret 9. februar 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå