elektroboy Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet at Chrysler og Volvo bruker Common Rail Diesel motor. Men hva er egentlig forskjellen fra Common Rail og til vanlig turbo diesel? Litt greit å vite, vis noen skulle spørre Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) På eldre diesel-motorer (med eller uten turbo) som har mekanisk pumpe, fordeles drivstoffet ut til hver og en av dysene fra pumpen (altså et rør til hver dyse som selve pumpen bestemmer timingen på), kort fortalt en mekanisk innsprøytning. Dysene står åpen hele tiden og derfor styres innsprøytningen av pumpen som bruker registeret til å vite når det skal tilføres drivstof til hver enkelt dyse. På Common-rail er dette prinsippet elektronisk styrt og alle dysene får drivstoff fra en høytrykkspumpe (her snakke vi 1000-2000 bar), videre opp til en "common rail" (altså et felles drivstoffrør) og deretter blir innsprøytningen fordelt av en elektronisk styrt dyse for hver sylinder som åpner og lukker seg ved hjelp av signaler fra styreenheten som igjen får sin informasjon fra ulike givere i motorrommet. Det er kort og godt hovedforskjellen. Endret 9. februar 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Costner Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet at Chrysler og Volvo bruker Common Rail Diesel motor. Men hva er egentlig forskjellen fra Common Rail og til vanlig turbo diesel? Litt greit å vite, vis noen skulle spørre Hei Et raskt søk på google og svar finner man som regel Her er en forklaring på forskjellen men på engelsk : http://www.exploroz.com/Forum/Topic/4676/C...el_Engines.aspx Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet at Chrysler og Volvo bruker Common Rail Diesel motor. Men hva er egentlig forskjellen fra Common Rail og til vanlig turbo diesel? Litt greit å vite, vis noen skulle spørre Common Rail diesel bruker de fleste idag, Ford og Peugeot - (PSA) var vell de første som tok i bruk dette tidlig etter millennium. Feks. Volkswagen har ikke begynt og bruk dette for helt nylig. Men som LiamH sier så er det en elektronisk innsprøytning via en enkelt Rail". Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kan i samme slengen nevne at en bil godt kan være en common-rail diesel uten at dette kommer tydelig fram i TDI, CDI, CRD, TDCI, HDI osv. benevnelsen bakpå. De fleste motorer i dieselbiler etter 2001-2002 (foruten Volkswagen, som startet senere som nevnt over) benytter seg av common-rail. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå