Gå til innhold

Katten min gjør fra seg oppi sengene våre!


Anbefalte innlegg

Jeg har en katt som er 2 år gammel og de siste mnd. har hun begynt å gjøre fra seg overalt. Spesielt i datteren min sin seng.

Hun gjør fra seg oppi sengen min, sønnen min sin også. Og oppi kattesengen på stua, et hjørne ved spisestuen, et hjørne ved dokassen, på pleddene på stua, for å nevne noen. Men som sagt først og fremst min datters seng.

Dette er en innekatt, siameser, og hun har aldri gjort det før nå.

Kassen hennes har vært på samme sted siden vi fikk henne.

Nå har det gått så langt at vi er inne på tanken om å gi henne fra oss. Dette er lissom min katt og jeg er forferdelig glad i henne. Men dette er uutholdelig!

Jeg vasker sengeklær hver eneste dag og rekker ikke å få på nytt før hun er oppi der igjen og gjør fra seg igjen.

Jeg har en sønn på 4år som katten ikke er så glad i, men sengen hans er nesten urørt.

 

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Er det noen som kan hjelpe meg her?

Jeg vil gjøre mitt for at dette skal ta slutt, så jeg kan beholde min elskede kattepus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte et tips en gang, men vet ikke om det hjelper. Det var mest for å hindre en utekatt i å gå på do inne.

 

Det var å ta dem i nakken og trøkke nesen ned i det de nettopp hadde gjort. De liker ikke lukten og lærer slik at "her skal jeg ikke gjøre det".

 

Om det funker kan jeg ikke gå god for, men han som fortalte meg om det hadde hatt suksess med metoden.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hørte et tips en gang, men vet ikke om det hjelper. Det var mest for å hindre en utekatt i å gå på do inne.

 

Det var å ta dem i nakken og trøkke nesen ned i det de nettopp hadde gjort. De liker ikke lukten og lærer slik at "her skal jeg ikke gjøre det".

 

Om det funker kan jeg ikke gå god for, men han som fortalte meg om det hadde hatt suksess med metoden.

 

 

Huffda, det var da voldsomt.

Hadde det ikke vært for at det er jeg som må vaske katta etterpå og tenker tanken at det kanskje er fordi katten misstrives at hun gjør det, skulle jeg lett gnidd trynet hennes nedi det.

Og en annen ting er at det ikke er lett å få tak i henne etter at det har skjedd, for hun vet hun har gjort noe galt, og gjemmer seg.

Lenke til kommentar

Nei, nei, NEI!

Man skal aldri dytte katten oppi sitt egen avføring! Noe så grusomt å gjøre mot ett dyr som ikke skjønner sammenhengen av ting.

Dette er en gammel myte, og virker totalt mot sin hensikt.

 

Siamesere er en katterase som aldri skal holdes alene uten en kattekompis. Kanskje det er problemet?

 

Begrens kattens tilgang til husets rom til den er reinslig, kjøp "get off" i dyrebutikken som du bruker til å vaske alt den har gjort fra seg på og gi den mer oppmerksomhet. :)

Gjør katten fra seg, så overse den. Tar du den på fersken bare løfter du den rett opp og setter den bestemt i kattekassa. Dette er ett problem som ikke løses med straff. Da begynner den bare å tisse på mer kronglete steder for deg å finne.

Grunnen til at den gjemmer seg når du er sint, er nok fordi den skjønner at du er sinna, men ikke på hva; noe som forsterker det at den misstrives og mest sannsynlig fører til mer markering.

 

Hvis den ikke er kastrert/sterilisert, bør det være første ting på lista di. Det kan faktisk fjerne problemet helt.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

VI har en 6 år gammel kastrert hannkatt som aldri har gjort fra seg inne, men nå etter at det kom så mye snø så har det skjedd et par ganger. Og han har tisset inne i et skap pluss under senga mi. Han vet rett og slett ikke hvor han skal gå! Det bruker ikke være så mye snø her vi bor, så han er ganske fortvilet. Når han endelig går ut setter han seg ned like utenfor trappa og gjør fra seg, noe han aldri ville funnet på ellers. Vi får vel bære over med ham til det blir bedre forhold.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
Nei, nei, NEI!

Man skal aldri dytte katten oppi sitt egen avføring! Noe så grusomt å gjøre mot ett dyr som ikke skjønner sammenhengen av ting.

Dette er en gammel myte, og virker totalt mot sin hensikt.

 

Siamesere er en katterase som aldri skal holdes alene uten en kattekompis. Kanskje det er problemet?

 

Begrens kattens tilgang til husets rom til den er reinslig, kjøp "get off" i dyrebutikken som du bruker til å vaske alt den har gjort fra seg på og gi den mer oppmerksomhet. :)

Gjør katten fra seg, så overse den. Tar du den på fersken bare løfter du den rett opp og setter den bestemt i kattekassa. Dette er ett problem som ikke løses med straff. Da begynner den bare å tisse på mer kronglete steder for deg å finne.

Grunnen til at den gjemmer seg når du er sint, er nok fordi den skjønner at du er sinna, men ikke på hva; noe som forsterker det at den misstrives og mest sannsynlig fører til mer markering.

 

Hvis den ikke er kastrert/sterilisert, bør det være første ting på lista di. Det kan faktisk fjerne problemet helt.

 

 

Jeg har selvsagt ikke bare en siameser! Så den har mye selskap.

Men først og fremst får hun oppmerksomhet fra meg hele tiden, ved at hun ligger på fanget mitt eller ved siden av meg hva enn jeg gjør.

Get off har jeg også prøvd, og det viser seg å ikke funke.

Og jeg har aldri tatt katten når den har gjort fra seg andre steder enn i kassen.

Så neste steg er kjemisk kastrering.

Grunnen til at jeg synes det er merkelig at det er hormonene som løper løpsk er fordi hun går på p-piller og hun er nå over 2år. Og det er først nå dette er et problem.

Men så mange andre alternativer har jeg ikke nå, siden det meste er prøvd, og det meste er utelukkede grunner.

Lenke til kommentar
Nei, nei, NEI!

Man skal aldri dytte katten oppi sitt egen avføring! Noe så grusomt å gjøre mot ett dyr som ikke skjønner sammenhengen av ting.

 

Grusomt synes da jeg er et sterkt ord. Og at dyr ikke er i stand til å se sammenhenger tror jeg er feil.

 

Når jeg skrev "trøkke nedi" så mente jeg ikke at man skulle gni kattens nese ned i avføringen, men holde den borttil.

 

Dette er en gammel myte, og virker totalt mot sin hensikt.

 

At dette er en myte er mulig, som jeg skriver går jeg ikke personlig god for at det fungerer selv om jeg har blitt det fortalt. Hvordan den kan virke mot sin hensikt må du forklare.

Lenke til kommentar
Hva med å ha en kasse til? Har vært borti noen katter som ikke vil dele kassen med andre. Nå er jo faren den at de andre går dit også, men det er jo vært et forsøk.

 

 

Det er også testet ut!

Kattene mine er veldig jevnaldrende, så de har gått på samme kasse i 1,5år.

Men jeg har alikevel satt utstillingskassen min ved siden av "hoved" doet, for å se om det var en løsning.

Riktig nok gikk hun på denne kassen 2 ganger, men det varte ikke lenge før hun gikk på do andre steder igjen.

Lenke til kommentar
å trykke katta nedi dritten funka på min katt har aldri bæsja inn mere.

 

 

Hadde du det samme problemet?

Altså at katta gjorde fra seg overalt en stund?

 

Jeg har rett og slett for høy feber til å tenke på om det er rett eller galt ang. å trykke hodet til katten ned i sin egen avføring. Men det er ikke så mange måter å ta katten sin på.

Jeg har aldri vært så heldig å tatt katten min på fersken når hun har vært på do andre steder enn hun skal. Så det å "løfe katten å sette den i kassen" har vært vanskelig.

Katten min vet at hun gjør noe hun ikke har lov til, og derfor er hun snar til å gjøre fantestrekene sine med engang hun vet jeg ikke ser henne.

Og siden jeg har 2 små barn som løper inn og ut av rommet sitt hele dagen, sier det seg selv at det blir vanskelig å holde katten unna rommet dems også.

 

Man skal ikke ta fysisk hardt i katten og man skal ikke skremme den. Hva gjør man da, når problemet aldri tar slutt?

Jo man sorterer ut av hva som er grunnen til at katten oppfører seg slik, og nå har jeg prøvd veldig mange ting.

Nå først og fremst skal jeg prøve kjemisk kastrering.

Funker ikke det, stenger jeg katta inn i dokassa si! Hehehe...håper at dere skjønner at det var en spøk!

Lenke til kommentar

Jeg tror det har en naturlig forklaring jeg:

Katten kjenner igjen lukten fra forrige gang den tisset der, og da er det naturlig å komme tilbake dit å gjøre fra seg.

Dessuten er bløte ting som dyner og kattesenger veldig gode å tisse i :p

Jeg husker jeg gikk å la meg med åpen soveromsdør da jeg hadde kattunger, og neste morgen våknet jeg med mange nøster rundt meg, samt et par tissflekker.

Min gamle hannkatt, som forsvant, hadde en periode hvor han tisset i senga.

Jeg har også hatt et par uhell med gjengen jeg har nå.

 

Jeg har noen som driver å tisser i gangen, senest i går. Dette fordi de trolig var innestengt for natta, og måtte på do. Vet ikke om det er hann eller hokatta som gjør dette, fordi jeg har nemlig ikke tatt de på fersken enda. Men jeg tipper det er hannen, da jeg har hatt hannkatt før som ofte tisset i senga mi.

Men det er alltid samme plassen jeg finner en illeluktende dam. Håndduker som ligger på badegulvet er en veldig spennende plass å tisse på også :roll:

Nå er det ikke ofte det tisses inne, bank i bordet, men ofte nok!

 

Siden hun er to år, går på ppiller, og ikke har hannkatter i hus, kan det rett og slett være en dårlig vane hun har? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tror det har en naturlig forklaring jeg:

Katten kjenner igjen lukten fra forrige gang den tisset der, og da er det naturlig å komme tilbake dit å gjøre fra seg.

Dessuten er bløte ting som dyner og kattesenger veldig gode å tisse i :p

Jeg husker jeg gikk å la meg med åpen soveromsdør da jeg hadde kattunger, og neste morgen våknet jeg med mange nøster rundt meg, samt et par tissflekker.

Min gamle hannkatt, som forsvant, hadde en periode hvor han tisset i senga.

Jeg har også hatt et par uhell med gjengen jeg har nå.

 

Jeg har noen som driver å tisser i gangen, senest i går. Dette fordi de trolig var innestengt for natta, og måtte på do. Vet ikke om det er hann eller hokatta som gjør dette, fordi jeg har nemlig ikke tatt de på fersken enda. Men jeg tipper det er hannen, da jeg har hatt hannkatt før som ofte tisset i senga mi.

Men det er alltid samme plassen jeg finner en illeluktende dam. Håndduker som ligger på badegulvet er en veldig spennende plass å tisse på også :roll:

Nå er det ikke ofte det tisses inne, bank i bordet, men ofte nok!

 

Siden hun er to år, går på ppiller, og ikke har hannkatter i hus, kan det rett og slett være en dårlig vane hun har? :hmm:

 

 

Maria mi jo :)

Rart om hun skal kjenne igjen lukta også, når jeg vasker sengeklærne hver gang og vasker på de stedene hun driter med get off.

Hun pisser kun på steder som er bløte, men driter gjerne i en hver krok samme om det er hardt underlag.

Fatter ikke hva som går av den katta, men noe er det!

Det har seriøst gått oss på nervene hele gjengen, spes meg fordi jeg må vaske så mye. Koster meg en formue å vaske sengeklær, dyner, kattesenger og klær som er utpisset og utdriti hver dag.

Koster visst ikke så mye å prøve den kjemiske steriliseringen, så det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Du må iallefall vaske vekk lukta, men det er vanskelig. Jo mer katten gjør ifra seg jo lettere vil katten returnere til den plassen å gjøre ifra seg igjenn. Vold hjelper, dvs planlagt vold som å rive til i nakken og sette nesen oppe i driten, kansje den eneste utveien. Hvis du har tenkt å kvitte deg med den, kan du like godt vurdere ha den som utekatt. Det hjalp for meg å tømme sandkassen i hagen og strategisk. Det finnes noe du kan spraye sikkert som gjør at katten ikke gjør ifra seg igjen. Men rot straffer seg. Katter må

i utgangspunktet alltid ha noe å grave over dritten. En god ide er å få noen andre til å passe katten en måned. Også hente den tilbake så all lukt bli fjernet over tid. Som å begynne på nytt.

 

Ikke la feminismen stoppe deg, katter fortjener litt straff akkurat som kattemoren gjør med kattene sine for å oppdra dem. Katter slikker seg i rompen så kan ikke være så gale og få en smule kattelort på nesen sin. Jeg lærte at straffen volden må alltid være rolig og kontrollert, berserker rage er det som ødelegger katten. En bør vise katten at en er beregnelig, da forstår katten deg bedre tror jeg iallefall.F.eks når den klorer et dypt kutt i hånden. Knipsing på potene ga veldig bra resultater, nå får jeg kunn syltelabber når den leker. Smør på noe vemmelig edikk på flekkene.

 

I verstefall kan du jo prøve å fiske fram new-age people som sier de kan kommuninkasere med dyr. For en neve dollar. Kansje den kan programmere det inn i katten, who knows.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Maria mi jo :)

:w00t:

 

China som gjør fra seg inne, er det ikke? Hva med Isabella, hun går på kassen?

Hm, men er hun ikke syk da? Noen gjør fra seg inne når de er syke.. Og noen er bare kroniske.

Forbanna dritt, bokstavligtalt.

Er ikke du reg. på katteprat.no og? Du får spørre gjengen der inne :)

 

Civah:

piller over lengre tid, kan resultere i kreft, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...