JFM Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Hei. Jeg blir snart 18år. Dette betyr at jeg har stemmerett i poitiske valg. Men på hvilke andre måter kan jeg påvirke det norske politiske systemet? Endret 9. februar 2009 av JFM Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Henger meg på den. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Noen av måtene jeg mener du best kan påvirke det politiske er ved å ta standpunkt, og melde deg inn i et ungdomsparti. I dette partiet kan du være engasjert, skaffe deg verv og ikke minst sende inn leserinnlegg til aviser hvor du presenterer din (og forhåpentligvis ungdomspartiets) sak. På denne måten er du med på å indirekte forme moderpartiet du er medlem i, i tillegg til å gjøre andre bevisst på politikken til "ditt" parti gjennom leserinnlegg, og bestemme dagsorden for diskusjoner. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vel, hvordan du kan endre det politiske systemet eller politikken? De mest opplagte du kan påvirke gjennom: * Selv delta i politikken (melde deg inn i partier og delta) * Delta i organisasjoner som påvirker politiske saker eller agendaer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Flere forslag? Arangere demonstrasjonståg. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Eventuelt at du tar deg et langsiktig mål og fullfører høyere grad innenfor juridiske eller samfunnsfag, og sikter deg inn på en rådgiverpost innenfor forskjellige departement. Slik sett kan du påvirke de politiske beslutninger i forhold til dine preferanser ved å gå rundt de demokratiske prinsippene. Men for å nå denne posisjonen i det offentlige systemet trenger du en god del flaks, betjentskap og gode karakterer. Endret 9. februar 2009 av statsviter Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Skaffe deg en utdannelse/status som gjør at mediene gidder å bry seg om deg -> Uttale deg kontroversielt i media og få oppmerksomhet -> Legge press på politiske parti. Lenke til kommentar
Mr.Breivik Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 http://www.statvoks.no/konsept/konsept-politikk/pavirke.html Bruk denne linken, det står i greie trekk om hvordan man skal påvirke det politiske her i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå