Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei. I går kveld fikk jeg et merkelig problem. jeg skulle restarte pcn min (xp pro x64), og kom til der man velger hvilken profil man logger på med. Der sto nå plutselig bare dama sin bruker. jeg fikk ikke velge min bruker. Jeg har satt opp remote desktop tilkobling mot min pc, så da jeg testa det fra laptopen min, så fikk jeg logge på som vanlig og fikk skrivebordet og instillingene tilhørende min bruker, og da dukket brukeren min samtidig opp på velkomsskjermen lokalt på stasjonæren. dermed prøvde jeg å logge av fra remote, og på lokalt, men da fikk jeg beskjed om passordet mitt var feil. så jeg logget på remote igjen, endret passordet og logget på lokalt. da funket det. tilsynelatende. men hver gang jeg restarter pc'en, forsvinner brukeren min fra velkomsskjermen, og når jeg logger på med en annen bruker og avslutter pc, så får jeg beskjed om at andre brukere er logget på maskinen: hva i alle dager er det som foregår?!?! kom nettopp på at jeg kan endre påloggingen til klassisk og prøve det når jeg kommer hjem, men hvorfor skulle det være nødvendig? Noen som kan forklare dette til et forvirret sinn? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 er brukeren din standard admin bruker? for den pleier ikke å være synlig hvis det er andre brukere på maskinen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 er brukeren din standard admin bruker? for den pleier ikke å være synlig hvis det er andre brukere på maskinen. den er vel satt som standard tror jeg ja, men den har vært synlig på lik linje med den andre brukeren en god stund nå, så jeg skjønner ikke hvorfor den plutselig ikke skal være synlig. ikke finnes den under kontrollpanel-brukere heller (og den andre brukeren har også admin rettigheter) Og om den er standard, så skal jeg vel få mulighet til å skrive inn passordet og logge på? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 ctrl-alt-del 2ganger så får du normale boksen for brukernavn/passord og kan logge på med den. Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Hei. For enkelthetsskyld kan du klikke ctrl-alt-del to ganger fra innloggingsbildet. Da kommer du inn i klassisk pålogging uten å måtte sette dette som standard. Hva med den innebygde administrator-brukeren, altså den som har username "administrator"? Kommer du inn med denne fra klassisk innlogging? Har du satt passord på denne brukeren? Edit: Så cruzader kom meg i forkjøpet, gitt Endret 9. februar 2009 av Kheperu Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei. For enkelthetsskyld kan du klikke ctrl-alt-del to ganger fra innloggingsbildet. Da kommer du inn i klassisk pålogging uten å måtte sette dette som standard. Hva med den innebygde administrator-brukeren, altså den som har username "administrator"? Kommer du inn med denne fra klassisk innlogging? Har du satt passord på denne brukeren? Edit: Så cruzader kom meg i forkjøpet, gitt ja dere er fantastisk kjappe til å svare ! altså, den brukeren jeg mener er den som har brukernavn administrator. det er den jeg bruker til vanlig. jeg har ikke testet med klassisk innlogging, siden jeg er på skolen enda, men siden jeg kom inn med den brukeren via remote, så regner jeg med at jeg kommer inn med klassisk pålogging lokalt også. men skulle ikke alle brukerne uansett vært synlige under kontrollpanel-brukere? den var synlig før husker jeg, for jeg har endret passord på den et par ganger derifra. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 den standard admin kontoen skal vell egentlig ikke vise på den login skjermen med mindre det er eneste kontoen. microsoft mener denne ikke skal brukes som vanlig konto men være en kriseløsning om du får problemer med en konto etc så du har en vei inn. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Om du trykker F8 ved boot og starter opp i sikkermodus så kommer den opp i lista. Hvordan du kan få den til å stå der permanent vet jeg derimot ikke. Som cruzader sier så er ikke det en bruker for vanlig bruk, men in case of emergency Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 takker for svar, men som sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor den plutselig har forsvunnet, når den har vært der før. jeg har hatt to kontoer (admin - meg, og en til dama) en stund nå, og begge to har vært synlig på innloggingsvinduet. Har pcn plutselig bestemt seg for å ikke vise begge? Jeg prøver bare å forstå siden jeg har brukt adminbrukeren som standardbruker siden jeg formaterte, så er det selvfølgelig en del instillinger og sånt som følger den profilen. jeg kan lage meg en ny bruker, og spare adminbrukeren til det blir "krise" som dere sier, men er det noen enkel måte å "eksportere" instillinger til en ny bruker? a la klone bruker? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det har nok skjedd en registerendring, kanha skjedd i forbindelse med en programinstallasjon. Sånn her fikser du det: Start - kjør - regedit Bla deg frem til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList Der ligger det en nøkkel med navn "Administrator" og "0" som verdi Dobbelklikk på "Administrator og bytt ut 0-tallet med 1 Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 takker så meget for meget kjappe og hjelpsomme svar! skal se hva jeg finner ut når jeg kommer hjem! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det har nok skjedd en registerendring, kanha skjedd i forbindelse med en programinstallasjon. Sånn her fikser du det: Start - kjør - regedit Bla deg frem til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList Der ligger det en nøkkel med navn "Administrator" og "0" som verdi Dobbelklikk på "Administrator og bytt ut 0-tallet med 1 Lykke til hei igjen. er hjemme igjen nå, og har sett på etter den registernøkkelen du nevnte, men jeg finner ikke noen nøkkel ved navn administrator på det stedet...noen annen måte jeg kan sette administrator som synlig ved pålogging når det finnes andre brukere? eller må jeg bare bruke klassisk pålogging eller lage ny bruker? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 har fått dagens skolearbeid litt på avstand nå, tenker litt klarere og har googlet litt mer. Da jeg ikke fant den administratornøkkelen i registeret, så oppretta jeg den rett og slett og satte verdien til 1. Nå er alt tilbake slik det var, sjøl om jeg ikke helt skjønner hvorfor det forandra seg plutselig. tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 hei igjen. er hjemme igjen nå, og har sett på etter den registernøkkelen du nevnte, men jeg finner ikke noen nøkkel ved navn administrator på det stedet...noen annen måte jeg kan sette administrator som synlig ved pålogging når det finnes andre brukere? eller må jeg bare bruke klassisk pålogging eller lage ny bruker? Da kan du lage den Ny - DWORD-verdi - Administrator 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Da kan du lage den Ny - DWORD-verdi - Administrator 1 les min forrige post Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå