mrkorsnes Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, jeg prøver å forstå min sak bedre: Anta at jeg fikk medhold i en tvistesak (småkrav i Tingretten). La oss si 120.000 kroner. Hvor mye kan det koste min motpart å trenere betaling av dette til meg? Dette har jeg ikke enda helt klart for meg. Er det noen som har en passende referanse ? Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, jeg prøver å forstå min sak bedre: Anta at jeg fikk medhold i en tvistesak (småkrav i Tingretten). La oss si 120.000 kroner. Hvor mye kan det koste min motpart å trenere betaling av dette til meg? Dette har jeg ikke enda helt klart for meg. Er det noen som har en passende referanse ? Forresten, er det "Lov om renter ved forsinket betaling m.m" som gjelder: http://www.lovdata.no/all/tl-19761217-100-0.html#1 ? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Søstra mi og typen slet med noe tilsvarende. De drev en sak mot tidligere arb.giver for å ikke ha betalt ut tilstrekkelig med lønn, denne prosessen tok over 1 år før kom i havn. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Er det naboen din du tenker å saksøke fordi han ikke vil måke snø? Jeg forstår deg dit hen at du har fått rettens medhold i at noen plikter å betale deg en sum. Det er sikkert mange finurlige måter å unnlate å gjøre opp på, men siden du kan kreve morarenter (jf. den loven du nevner), er det ikke spesielt lurt å utsette betalingen. Dommen kan for øvrig tvangsfullbyrdes. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Er det naboen din du tenker å saksøke fordi han ikke vil måke snø? Jeg forstår deg dit hen at du har fått rettens medhold i at noen plikter å betale deg en sum. Det er sikkert mange finurlige måter å unnlate å gjøre opp på, men siden du kan kreve morarenter (jf. den loven du nevner), er det ikke spesielt lurt å utsette betalingen. Dommen kan for øvrig tvangsfullbyrdes. Nei da, her har du nok blandet sammen tråder :-) Dette pengekravet har med en husleiesak å gjøre der leietaker plyndra og herpa huset mitt rett før han flyta ut - fordi han visstnok mente at jeg skyldte han penger. Imidlertid så skylder jeg han ikke penger - og dersom jeg gjorde det, så må han vel gå rettens vei for å hevde sine krav og ikke ta seg til rette. Leieboeren tapte i Tingretten. Så nå lurer jeg på hvor fort jeg kan få inn pengene på konto - og om det er noe en kan gjøre for å få fortgang i dette uten å lage for mye støy og styr. Dette foregår i ei lita sladre-bygd. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg tror ikke dette forumet er ment å være et advokat-surrogat, lulus (eller var det rkorsnes?). Men ok. Send ham skriftlig påkrav. Skriv at han skal betale sporenstreks. Informer om at det løper forsinkelsesrenter på kravet og skriv at kravet vil sendes namsmannen for tvangsinndrivelse hvis han ikke betaler frivillig. Forhåpentlig vil dette være egnet til å sette ham under press. Så får du se hvor villig han er til å betale. Hvis han ikke gidder å betale eller hvis han rett og slett ikke har pengene, blir det verre, men du får ta det derfra. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg tror ikke dette forumet er ment å være et advokat-surrogat, lulus (eller var det rkorsnes?). Men ok. Send ham skriftlig påkrav. Skriv at han skal betale sporenstreks. Informer om at det løper forsinkelsesrenter på kravet og skriv at kravet vil sendes namsmannen for tvangsinndrivelse hvis han ikke betaler frivillig. Forhåpentlig vil dette være egnet til å sette ham under press. Så får du se hvor villig han er til å betale. Hvis han ikke gidder å betale eller hvis han rett og slett ikke har pengene, blir det verre, men du får ta det derfra. Surrogat-advokat ? Du skulle ha prøvd å være lege. Nå bruker enkelte passienter Internet som "surrogat-lege" :-)) Noen ganger til frustrasjon for leger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå