LORD G10 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Man har vel uansett 2 års garanti hos forhandler, men hvis varen går i stykker og det ikke finnes en produsent som har delene så kommer man ikke langt... Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Sikker? garanti er noe fabrikanten gir og ikke norsk lov Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mulig jeg flakser på dypt vann, men jeg mener man har to års garanti hos forhandler når man kjøper tv. Reklamasjonsretten er ikke den samme og den varer i 5 år. Sistnevnte blir borte hvis selskaper legger ned produksjon eller går konkurs. Hvis det ikke stemmer så hadde ikke jeg kjøpt en Kuro til 20 000 kroner. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Produsenten stiller garantidekning/reklamasjonsrett og derfor faller korthuset sammen ved evt konkurs... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Det stemmer at reklamasjonsrett og garanti ikke er det samme, men ellers tar du litt feil. Reklamasjonsretten er lovfestet og på enten to eller fem år. Dette avhenger av hva som anses for å være rimelig forventet levetid, og vi kan være enige om at et fjernsyn til 20000 forventes å holde i "vesentlig mer enn to år", som er kriteriet for fem års reklamasjonsrett. I Norge er garanti noe produsenten kan tilby som gir forbrukeren rettigheter som går utover forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett, for eksempel at man får ny vare med en gang i stedet for å måtte vente på reparasjon. Det er i første rekke selgeren som står ansvarlig ovenfor deg som kunde. Hvis han går konkurs, tar neste ledd (importøren) over ansvaret. At produsenten går konk betyr ingenting for dine rettigheter ihht. loven, men en eventuell garanti kan falle bort. Endret 9. februar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) He he vel garantien faller bort det er vel poenget.. Vel man kan jo reklamere da mot en nettbutikk og prøve å bruke reklamasjonsretten etter 2 år ved en feil Jeg tror jeg hadde kjøpt meg et nytt produkt spesielt tv... :!: Endret 9. februar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Svaret var til Bava, ikke til deg. Forresten blir det feil å skrive garantidekning/reklamasjonsrett på den måten, for det er ikke to sider av samme sak. Garanti er noe de kan tilby hvis de har lyst. Å bistå ved reklamasjon er en forpliktelse, og hvis dingsen er i stykker og produsenten konkurs er det bare for selger å finne en annen ordning. Nytt, tilsvarende produkt eller pengene tilbake. Endret 9. februar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Konklusjon ved konkurs? Deep Shit Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, hvis du med "deep shit" mener at du ikke kommer til å få tilbake nøyaktig samme type TV om det streiker. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, hvis du med "deep shit" mener at du ikke kommer til å få tilbake nøyaktig samme type TV om det streiker. Nei tenker mer på at man ikke får dekt reprasjon de første 2 årene/mulig aldri og man må stå for alle utgifter selv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Du må jo ikke det. Selgeren står som sagt ansvarlig. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Du må jo ikke det. Selgeren står som sagt ansvarlig. Tviler på dette men skal sjekke dette i morgen da det er int. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 De burde videreføre konseptet under et nytt merkenavn. Pioneer er et harry jallamerke, uansett hvor bra TV-er de lager. Salget hadde nok hatt godt av en ny profil. Harry jallamerke? Dette sier du om et konsern som har produsert verdens beste elektronik i flere år De er jo ikke bare best på tv.... Hjelper ikke. Folk som har råd til å bruke 50000 på fjernsyn har gjerne ikke lyst til at stua har noe til felles med hattehylla på calibraen til Ronny. Dette blir tullete da Pioneer selger sine skjermer med tap nå rundt for 20,000,- og er de beste.. At Ronny er Harry og har kjøpt bilstereo av samme merke er neppe int for merkeverdien... Tap på 20k? Kilde? AtW Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Les tråden da mann.. Han skriver 50,000,- for en Pioneer sjerm jeg skriver at man får disse til 20,000,- og at de taper penger på hver skjerm "ikke noe stor nyhet" Off mye rart som tolkes nå... Endret 9. februar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Les tråden da mann.. Han skriver 50,000,- for en Pioneer sjerm jeg skriver at man får disse til 20,000,- og at de taper penger på hver skjerm "ikke noe stor nyhet" At en person slenger ut tallet 50 000, og en tv koster 30 000 betyr jo ikke at pioneer selger den med et tap på 20k. AtW Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Les tråden da mann.. Han skriver 50,000,- for en Pioneer sjerm jeg skriver at man får disse til 20,000,- og at de taper penger på hver skjerm "ikke noe stor nyhet" At en person slenger ut tallet 50 000, og en tv koster 30 000 betyr jo ikke at pioneer selger den med et tap på 20k. AtW Ja ikke sant du skjønte poenget... (selv om dette blir feil) da det er en påstand og ikke fakta. Endret 9. februar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Du må jo ikke det. Selgeren står som sagt ansvarlig. Tviler på dette men skal sjekke dette i morgen da det er int. Ikke noe å tvile på. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Som du ser er ikke produsenten nevnt med et ord. Det er fordi det er de som selger deg tingen som er ansvarlige alene. Hva som foregår mellom dem og produsenten er ikke ditt problem. Her er med det samme litt om garantier Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor § 18a. Garantier Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven. Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side. Har andre enn selgeren gitt en garanti som nevnt i annet ledd, og den fremstår for forbrukeren som om den er gitt av selgeren, foreligger en mangel etter reglene i annet ledd. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren før kjøpet meddeler forbrukeren at han eller hun ikke er bundet av en garanti gitt av andre. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Ja i en perfekt verden fungerer det slikt men hvorfor da programmet som TV2 hjelper deg som stadig beviser det motsatte... Jeg er rimelig sikker at du får store problemer hvis importøren går konkurs men skal sjekke dette i morgen OK. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det kan godt være at en og annen bondefanger av en selger prøver seg med at de slipper å ta ansvar når produsenten går konk, men du skal ikke grave dypt i lovverket etter din rett. Husk at TV2 hjelper deg leter opp det som er artigst å se på, nemlig de mest naive kundene i samspill med de kjipeste selgerne. De aller fleste vet enten hva det går i, eller gir seg etter en henvisning til loven. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 om pioner har de beste tv-ene kan diskuteres. og de har ikke bestandig den beste elektronikken. det som er problem er at de er overpriset. om en modell er lit bedre ( for å sette tall på det ,la os si 5% bedre ) en konkurrenten så er den definitivt mere en 5% dyrere i pris. det er ikke mange som er villig til å betale 50 tusen for en tv som blir byttet ut etter 5 år jeg hadde min gamle crt tv på 16 tommer fra Panasonic i nesten 20 år før den sviktet. hvis det stemmer at Pioner er så mye bedre ( prisen tilsier det ) så burde et slikt tv da vare i mellom 30 og 40 år. jeg tviler at noen er villig til å betale for at en tv skal vare så lenge og om noen gjør det så er det dumt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå