Gå til innhold

Internettovervåkning og sperring av porter.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg og 5 andre arrangerer LAN ved skolen våres hvor vi har kalkulert at det kommer rundt 100 elever.

 

Hoved problemet våres er bekymringer for virus og internett overbelastning, vi har da fått en gratis 100mb linje av kommunen får de dagene det varer.

 

Er det noen som hadde orket og skrive opp noen sjekke program for sperring av porter/proxy og overvåknings program eller annen brukbar software?

 

-Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er en typisk norsk skole kjører de vel kunne MS, så spørs hvor kompetent IT-ansvarlig er på Linux. Det sagt, ISA-server har en del moduler som til en viss grad kan levere hva dere er på let etter. Av alternativer dere kan stille med selv er jeg dessverre blank.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Om det er en typisk norsk skulle kjører de vel kunne MS, så spørs hvor kompetent IT-ansvarlig er på Linux. Det sagt, ISA-server har en del moduler som til en viss grad kan levere hva dere er på let etter. Av alternativer dere kan stille med selv er jeg dessverre blank.

Om det er snakk om smoothwall så er det ikke store linux-kunnskaper man trenger får å kunne sette det opp. Derimot trenger man god forståelse for nettverk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Klart skolene kan styre det selv. Alle skolene har et eget LAN innenfor fylkeskommunens WAN.

Slik det fungerer i fylket mitt så kjøres all trafikken mellom de videregående skolene og andre fylkes instanser gjennom et punkt ut mot internett.

 

Alt kjøres på et VLAN fra det punket, og det er i dette punktet brannmur kjøres.

 

Så skolene kan ikke åpne opp for noe fylkeskommunen har bestem skal være stengt. De kan sende en søknad til fylkeskommunen om det er behov for det.

 

Da kan de åpne porter til et spesielt domene feks.

Lenke til kommentar

Har en lignende erfaring fra et lokalt dataparty.

 

Det var noen gutter som arrangerte LAN på skolen min og skulle låne linje av skolen/fylkeskommunen. Der var det et firewall/proxy system som gjorde at programmer som steam, mIRC, wow, battle.net osv osv ble blokkert. Hele LANet ble ganske amputert fordi ingen kunne spille favorittspillene sine.

 

Problemet ble til slutt løst natt til søndag, da hadde en i fylkeskommunen åpnet noe i brannmuren slik at det gikk an...

 

Pass på dette før dere arrangerer :thumbup:

Lenke til kommentar
hadde ikke hatt så mye imot et lan der nettspill var blokkert egentlig, var på lan i helga og var egentlig litt skuffende oppmøte med en 65-70stk så halvparten bare sitte på wow uten vært med på lan spill.

Er forsåvidt enig med deg, men LANet ble av mange regnet som misslykket på grunn av dette...

Lenke til kommentar

Jeg arrangerer selv lan (SilsandLAN) Der er vi så heldig at det er et annet selskap som leier ut nett til hallen vi arrangerer i. Selvom hallen er kommunal. Har ikke hatt noe problem med stengte porter osv. :) Er selv på utkikk etter et overvåkningsprogram som smoothwall. Og det høres lovende ut :) Takktakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...