Gå til innhold

BSU Sparekonto - Forskjell på disp. og bokført saldo?

AM6

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BSU sparekonto, altså boligsparing som er SPERRET for uttak.

Det jeg ikke forstår er at disponibelt beløp er mindre enn hva jeg faktisk har på kontoen, bokført saldo mener jeg å stemme er riktig sum. På de andre kontoene mine stemmer disponibelt beløp iforhold til hva jeg har på kontoen. Hva skyldes dette?

Om det f.eks står 200,- kroner på disp. beløp og jeg overfører 200,- kroner, da vil disponibelt beløp stå på 400,- kroner mens jeg egentlig har f.eks 1500,- på bokført saldo.

Hmmm...

Disponibelt beløp høyer seg for hver gang jeg overfører, men hvorfor er ikke alle tall registrert slik at disponibelt blir det samme som bokført? Slik som jeg ser på nettbanken så står ikke alt i "loggen" av det jeg har overført...

Blir nesten redd for at pengene er forsvunnet :p

Om jeg har 1500,- på konto, er det da bokført saldo som viser dette? Altså, med andre ord er bokført saldo svaret på totalsum på konto?

Beklager noe rotette tråd, men håper noen kan forklare meg det her. :)

Mvh Bjørn

Endret av AM6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om dette er svaret.

Men BSU skiller på hva du har satt inn og hva du får av renter. BSU har maks innskudd på 150 000 kr. Men det kan stå en hel del mer der pga rentene du får hvert år. Så selv om det feks står 160 000 der og du bare har satt inn 140 000 så langt, så kan du sette inn 10 000 til for å makse ut hvor mye du kan sette inn, og så la den rente seg så lenge du kan.

Så kanskje det er dette skille du leser i foskjellen på bokført saldo og disponibelt.

AKIRA

Lenke til kommentar

Bokført viser summen du har på BSU konto. Disponibelt viser pengene som er disponible på kontoen.

Under disponibelt vil du se pengene du har satt inn etter årsskifte. Siden du kan overføre disse pengene ut fra kontoen igjen er de disponible - de blir vel ikke låst før ved årsslutt, da skattefordel beregnes.

Derfor - hvis du har 200 kroner som disponibelt og overfører 200 til så vil disponibelt bli 400 kroner mens bokført vil øke med 200.

Endret av nistemann
Lenke til kommentar

Det er normalt at du får en veldig god rente på BSU-kontoer, så det kan lønne seg å ha mest mulig penger stående der gjennom året (pengene låses 31/12, og det er saldoen denne dagen som avgjør skattfordelen) fremfor en annen konto. Merk at man normalt har begrenset med uttak (typisk 12 per år).

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk til dere for hjelp, tror jeg har forstått det nå :)

Faktisk ikke mange som vet forskjellen mellom bokført og disp.

Spurte alle på jobben uten å få svar :-)

Som sakt så har jeg forstått det nå, men hvorfor viser da disponibelt riktig kontobeløp på brukskonto og andre sparekontoer?

På en annen måte kan man vel si det slik?

1. Disponibelt beløp oppdaterer seg en gang i året for hva det er på en BSU konto.

2. Disponibelt beløp oppdaterer seg daglig (oftest) når det er snakk om brukskonto?

Håper jeg ikke er på villspor nå eller at jeg formulerte det rart :p

Takk for god respons! :) nite!

Lenke til kommentar

Disponibelt er for alle praktiske formål 'det du har' på en vanlig brukskonto. Her skylles forskjellen mellom disponibelt og bokført at det tar noen dager før diverse transaksjoner er fullregistrert. Disponibelt beløp endres normalt umiddelbart, men med enktelte unntak (offline transaksjoner). Det er ikke uvanlig å se forskjell mellom disponibelt og bokført beløp på en brukskonto, men dette forutsetter altså at du har brukt f.eks. et betalingskort nylig, og at transaksjonen ikke har rukket å bli bokført.

Når det gjelder 'alle sparekontoer' så varierer reglene for disse etter avtalen du har med banken din. Det er fullt mulig å sperre penger på en sparekonto, og derfor ha lavere disponibelt beløp en hva du faktisk har av midler der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...