Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen erfaring med RiksTV i bilen?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å koble en Pinnacle PCTV NanonStick DVB-T til pc-en i bilen. Men hva bør jeg ha av antenne for noe sånt? Jeg holder meg stort sett til E6 og E18, så det er forholdsvis sentrale områder, der RiksTV bør være greit. Den medfølgende miniantennen er vel neppe nok uansett. Har noen erfaring med å bruke enten tv-kort til pc eller DVB-oppsett til bil og kan fortelle meg hva som virker og ikke virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å koble en Pinnacle PCTV NanonStick DVB-T til pc-en i bilen. Men hva bør jeg ha av antenne for noe sånt? Jeg holder meg stort sett til E6 og E18, så det er forholdsvis sentrale områder, der RiksTV bør være greit. Den medfølgende miniantennen er vel neppe nok uansett. Har noen erfaring med å bruke enten tv-kort til pc eller DVB-oppsett til bil og kan fortelle meg hva som virker og ikke virker?

Blir spennende å se om du får det til, husk å poste en liten erfaringsrapport. Du må i alle fall ha en antenne som ikk er retningsbestemmt, ellers må du jo snu antennen mot signalkilden hele tiden. Siden riksTV bruker samme type antenner som det gamle analoge nettet så burde du kunne bruke en gammeldags analog antenne for bilmontering, om noe slikt finnes. Teoretisk sett burde det gå om det er god dekning der du kjører.

Lenke til kommentar

Har selv et fungerende oppsett til PC, som jeg også har prøvd i bil.

Består av Terratec USB CI modul, riks-tv kort pairet med et TechniCrypt CAM og en vanlig antenne for digitalt bakkenett (koblet til via signal til usb overgang. Satt den opp i hattehylla :)). Mistet forbindelsen et par ganger iblandt, men absolutt ikke ubrukelig (bare kjørt rundt ca. 1-2 km fra sendermast tho).

Lenke til kommentar

Takk! Det betyr at jeg har en liten sjanse til å fikse noe uten å slenge på en sånn monsterantenne for campingvogn. Kanskje jeg kan bruke en helt vanlig utendørsantenne av den gammeldagse tv-antennetypen og feste den opp under taket baki bagasjerommet? Men spørsmålet er om de vanlige antennene er ekstremt retningsbestemte eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har sittet på med en Mercedes S-taxi og tittet på perfekt analogt fjernsyn i 80+, så det bør i hvert fall være mulig å få godt nok mottak. Spørsmålet er hvor heftig utstyr du trenger, og om du i det hele tatt får kjøpt det uten også å kjøpe bilen det er montert i.

Lenke til kommentar

Edit, kryssposting:

cossiemk1, mener du at den er bedre enn for eksempel denne: http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=124815

Og nei, det er ikke bare til når jeg står stille. Ungene og fruen skal se på mens vi kjører, og jeg vil høre lyden av sporten og nyhetene. :)

Isbilen, det originalmonterte utstyret av lyd og bilde er sjelden noe å skryte av. :) Jeg tror nok det jeg har er minst like bra. Når det gjelder DVB-T, er det visstnok liten forskjell på inntaket på ulike enheter, forskjellen ligger i antennen.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet både denne og denne.

Den første ga en signalstyrke som lå altfor langt nede til å gi bilde her i området. :( Men den andre var mer lovende. Jeg var faktisk i stand til å få bilde her, og det er mer enn jeg klarer med den gamle antenna som henger i masten! Men jeg skal vente til Biltema får inn igjen denne for å se om den er enda bedre.

Heldigvis har Biltema lang returrett, så jeg får god tid til å eksperimentere! :)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Jeg har sittet på med en Mercedes S-taxi og tittet på perfekt analogt fjernsyn i 80+, så det bør i hvert fall være mulig å få godt nok mottak. Spørsmålet er hvor heftig utstyr du trenger, og om du i det hele tatt får kjøpt det uten også å kjøpe bilen det er montert i.

Hastigheten en kjører i, har ingenting å si...!

Er bare dekningen der du befinner deg der og da, og en ikke-retningsbestemt antenne....;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg vært igjennom alle Biltemas antenner, og to fra Bilradiospesialisten (Triax UFO og haifinna til Funke). Ingen av dem ga godt nok resultat der jeg kjører. Dermed blir vel neste trekk å studere om det går an å kjøre mobilt bredbåndstv. Nå som Telenor er nede i makspris på 10 kr dagen, er jo det veldig aktuelt. Så kan ungene være på Messenger og spille LotRO samtidig...kanskje. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...