Gå til innhold

vidvinkel converter til DSLR

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes vidvinkelconverter til DSLR kameraer. Jeg tenker da ikke på forsatslinser, men en adapter en setter på kameraet FØR objektivet kommer på. Det finnes jo teleconvertere. Det er jo greit nok for alle, men ettersom mange Canon og Nikon objektiver er beregnet for fullformat, skulle en tro at det, met et linseelement, ville vært mulig å benytte "FF" objektivene sammen med en crop-sensor og samtidig "beholde brennvidden" som om sensoren skulle vært Full-frame.

Adapteren må da bare sørge for at hele bildet fra objektivet (som selvfølgelig da må være beregnet for FF), blir "komprimert" til å passe på en 1,6x (canon) eller 1,5x (nikon) sensor. Det burde vel ikke være det helt store problemet?

Da vil en kunne bruke en 50mm som en 50mm.

Hvorfor har ikke Canon eller Nikon laget noe slikt? Det burde jo være marked for det ettersom de har mange objektiver som er beregnet for full-frame.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes vidvinkelconverter til DSLR kameraer. Jeg tenker da ikke på forsatslinser, men en adapter en setter på kameraet FØR objektivet kommer på. Det finnes jo teleconvertere. Det er jo greit nok for alle, men ettersom mange Canon og Nikon objektiver er beregnet for fullformat, skulle en tro at det, met et linseelement, ville vært mulig å benytte "FF" objektivene sammen med en crop-sensor og samtidig "beholde brennvidden" som om sensoren skulle vært Full-frame.

Adapteren må da bare sørge for at hele bildet fra objektivet (som selvfølgelig da må være beregnet for FF), blir "komprimert" til å passe på en 1,6x (canon) eller 1,5x (nikon) sensor. Det burde vel ikke være det helt store problemet?

Da vil en kunne bruke en 50mm som en 50mm.

Hvorfor har ikke Canon eller Nikon laget noe slikt? Det burde jo være marked for det ettersom de har mange objektiver som er beregnet for full-frame.

Noen synspunkter?

Jeg har lurt på nøyaktig det samme. Jeg tror grunnene er:

1) Vanskelig å få god kvalitet. Kanskje er det veldig vanskelig å lage i det hele tatt.

2) Hvorfor skulle noen betale for 5D om man får samme ytelse på et 450D + konverter.

Siden jeg ikke har klart å finne tilfredsstillende info om punkt 1 klarer jeg ikke å se helt bort fra punkt 2.

Siden Canon var smarte med EF-S kan de i teorien bygge en slik adapter så den bruker en del av plassen inne i kameraet også.

C₈H₁₀N₄O₂: Man mister ikke den muligheten, man får muligheten til å velge. Mye lys? Konverter på. Mye rekkevidde? Konverter av.

Lenke til kommentar
jeg trudde det ikke var mulig jeg. Blir det ikke som å klippe seg lengre hos frisøren?

På ingen måte. De gamle filmobjektivene lager en bilde som er stort nok til å dekke 36x24mm. Det er bare snakk om å krympe dette litt, så det passer på en mindre sensor. Da øker også lysstyrken, så man kan bruke lavere følsomhet. Tenk forstørrelsesglass over sensoren, så den blir like stor som 35mm film sett fra objektivet.

Det vil ikke fungere så bra om man bruker objektiver som allerede er laget for kameraer med sensorer som er mindre enn 35mm-film. Da vil man bare få det lyst i midten av bildet.

Lenke til kommentar

Trodde nå ikke det skulle alt for mye til for å få til det..., er vel omtrent bare som en av de allerede eksisterende teleconverterene snudd feil vei..... De er jo gode nok, så hvorfor skulle de ikke klare det med en vidvinkel?

Jeg kan tenke meg at det er mange med ok objektiver, som faktisk ville brukt dem for det de var... vil gjerne være nyttig i flere tilfeller. en får jo da en slags "2-i-1" når en kjøper objektiver for fullframe da. Ikke dumt dersom du spør meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...