faaeri Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Med hyggelig pris og kompakt utførelse kan Nikon AF-S 35mm f/1.8G være et svært interessant objektiv. Les mer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Endelig? Kunne godt sett en f/1,4 versjon da, men det kommer vel kanskje etterhvert? Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, et fastobjektiv på 28 eller 35 mm med f/1.4, som ikke er DX, er noe Nikon virkelig mangler. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Har savnet en f1.8 ekvivalent på dx formatet. I de hine hårde dager hvor man måtte levere inn filmruller for å få de fremkalt, satt nikons 50mm f1.8 mer eller mindre klistret på kameraet mitt. Ved overgang til dx ble det for trangt, og solgt. (Tapte 200,- på 2 år) Jeg er meget fornøyd med dette objektivet, og satser på at de optiske kvalitetene er sammenlignbare med "the nifty fifty" for da blir det innkjøp. Og til alle dere som hyler på FX optikk, ta dere en bolle. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 2190 kr? Det håper jeg er mer villedende enn veiledende. 50mm f/1,8 koster jo bare 970 kr og jeg vil tro at det både er dyrere å produsere (pga fullformat) og har et mindre prissensitivt publikum (fullformatbrukerne). Regner med at prisen på disse to konvergerer på sikt. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ai, dette er gode nyheter. Har savnet en sånn. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 2190 kr? Det håper jeg er mer villedende enn veiledende. 50mm f/1,8 koster jo bare 970 kr og jeg vil tro at det både er dyrere å produsere (pga fullformat) og har et mindre prissensitivt publikum (fullformatbrukerne). Regner med at prisen på disse to konvergerer på sikt. AFS fordyer jo en del da. Tipper utsalgsprisen ligger under 2000 kroner. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 2190 kr? Det håper jeg er mer villedende enn veiledende. 50mm f/1,8 koster jo bare 970 kr og jeg vil tro at det både er dyrere å produsere (pga fullformat) og har et mindre prissensitivt publikum (fullformatbrukerne).50 mm er faktisk noe av det billigste man kan lage. Når det blir noe særlig kortere blir brennvidden kortere enn registeravstanden (som er 40-noen mm for de fleste produsentene som har fatninger basert på 35mm-film), og man må til med retrofokusdesign for å få den ønskede brennvidden. Det gjør konstruksjonen dyrere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Er det noen som vet om det plast eller metall bajonett? Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nå er det vel ikke helt uvanlig at en 35mm er dyrere å produsere enn en 50mm? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Skal være metall bajonett Lenke til kommentar
SRD Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nå er det nesten sån at jeg angrer på at jeg byttet vekk fra Nikon. Men så kommer Pentax snart med en 30mm DA* Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ser yummy ut. Nøyaktig hva vi har ropt etter i noen år nå. Gledelig å se at de har inkludert gummipakning for værtetning ved fatningen. Om den yter bra ved f/2, så blir denne kjøpt inn raskt. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Blir ikke det veldig overlapp med "dirty thirty" som du allerede har? Francis Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Sigmaen er så inni heite treg i bruk. AF er treeeg, og siden jeg ikke kan stole 100% på AF, så blir det ofte flere runder med "innskyting". Jeg ønsker meg snappy og forutsigbar AF-ytelse. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Som Sutekh sier, så vil nok denne bli dyrere da det er mer komplisert å lage objektiver med retrofokusdesign. Men om denne yter bra så skal den anskaffes umiddelbart. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Skal være metall bajonett Sikker på det? Ser ut som plastikk på bildene som ligger på f.eks dpreview.com Andreas Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Spørsmålet er egentlig hvorfor i granslkauen Nikon ikke matcher 50/1.4Gs filterdiameter og gir denne 52mm. Ellers: ENDELIG! Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 35 mm AF-S har da 52 mm filtergjenger? Eller misforstår jeg? At du vil ha 52 mm filtergjenger på 50/1.4? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Angående metal mount, sakset fra nikon usa's sider AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G Major Features * DX-format, normal single-focal-length lens with 35mm focal length (picture angle is equivalent to a focal length of 52.5mm in FX and 35mm formats) * Large maximum aperture of f/1.8 * Silent Wave Motor (SWM) ensures smooth AF operation * High-performance optical system with aspherical lens delivers superior reproduction capability * Compact, well-balanced design when attached to small SLRs * Two focus modes available – M/A (manual-priority autofocus) and M (manual focus) * Metal mount * Natural blur effect thanks to seven-blade rounded diaphragm Nest siste punktet som er interessant der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg