Gå til innhold

Dårlig lønn ved helgejobb, kan jeg kreve tariff?

nree

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet under et arrangement fra lørdag til søndag i 11,5 time.

Lønnen jeg fikk var 100kr timen.

Arbeidstiden var fra 1400 på lørdagen til 0130 på søndagen.

- Arbeidsgiver er ikke den jeg er registrert i fagforbundet med, har jeg likevell krav på tarifflønn?

- Har jeg krav på mer enn 100kr timen?

- Hvis ikke, burde jeg uansett fått mer enn 100kr timen?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du/dere ikke har tariffavtale på ditt arbeidssted kan arb.giver betale deg hva han vil (så lenge dere er enige, altså). Det er ingen minstelønn i Norge. Nytter ikke at du er fagorganisert om dere ikke har tariffavtale, og for å ha rett på tariffavvtale må en viss andel av arbeidstakerne være medlem av et fagforbund.

Bortsett fra det blir vel de timene du jobbet etter den niende timen regnet som overtid, men hva/hvor mye mer du har rett på da (uten tariffavtale) vet jeg ikke, det kan sikkert noen andre svare på...:)

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke kreve noe tarifflønn. Skal du ha tarifflønn må fagforeninga di ha en avtale med arbeidsgiver, å du er nødt til å skrive kontrakt med arbeidsgiver hvor dere er enige om at du skal ha lønn i henhold til tariffen. Så du må bare smile å takke for det du får, med mindre dere har en annen avtale som han har brutt.

Lenke til kommentar
Jeg får 40% etter 9 timer, men jeg lurer på om jeg kan kreve tariff lønn?

Dette er ikke min primære arbeidsgiver, men jeg er fagorganisert.

Som jeg prøvde å si i mitt innlegg; nei, du kan ikke kreve tarifflønn, selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg får 40% etter 9 timer, men jeg lurer på om jeg kan kreve tariff lønn?

Dette er ikke min primære arbeidsgiver, men jeg er fagorganisert.

Som jeg prøvde å si i mitt innlegg; nei, du kan ikke kreve tarifflønn, selvfølgelig ikke.

jo!!!!! det kan du...hvis arbeidsgiver er organisert......ellers er det kun goodwill det eventuellt går på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...