Gå til innhold

Skattespørsmål: Deleier av andelsleilighet - hvordan skatteberegnes det?

magnusalex

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er et forum jeg aldri har vært innom før, så ikke skyt meg om jeg formulerer meg feil :)

Nå har det seg slik at jeg og min samboer flyttet inn i ny leilighet i fjor sommer (Juni). Jeg er 23, har fast jobb og tjener greit. Samboeren min er 21, er student, og har kun en liten tilleggsjobb i tillegg til stipend og studielån. Hun er skattebetaler på grunn av jobben, men med en relativt lav prosent.

Når vi kjøpte leiligheten er vi begge deleiere (50/50). Lånet står på meg alene.

Nå har vi fått oppgjør av fellesgjeld og diverse skatteopplysninger av borettslaget. Vi har fått oppgjør av hver vår andel (50%), og det er her mitt spørsmål kommer inn:

- Jeg betaler både husleie og betjener lånet alene, selv om jeg kun har 50% av andelen. Hvordan skal jeg sette opp det på selvangivelsen? Hvordan skal samboeren min sette det opp? Når det er jeg som betaler og har utgiftene med begge disse (relativt store) postene, skulle jeg egentlig satt opp begge andelene på min selvangivelse?

Har ingenting i mot å sette opp halvparten på oss hver slik som borettslaget har sendt oss informasjonen, men jeg lurer på hva som er riktig og mest lønnsomt for oss.

Alle tilbakemeldinger mottas med takk! :)

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er andre regler som gjelder ved borettslag, men jeg tror ikke det. Skal forklare hvordan vi gjorde dette.

Jeg og samboer kjøpte rekkehus. Vi betalte ca 50-50 og eier ca 50-50.

Lånet står på begge, men vi har kun tilgang til det gjennom hennes nettbank. Det er hun som har fått betalingspåminnelsene og betalt, mens jeg har stort sett betalt alt annet av regninger og innkjøp.

Så nå ligningen kom stod anturlig nok alt rentefratrekket på henne, ingenting på meg.

Banken har registrert at alle betalingene kommer fra henne og rapportert det videre til skatteetaten.

(Jeg ville jo egeentlig tro at dette ville gjelde dere og)

Selv om det egentlig ikke har allverden å si mhp det totale fratrekket vi får ettersom vi begge skatter mer enn det totale fratrekket.

Det vi ganske enkelt gjorde når selvangivelsen kom var å ta bort fratrekket hos henne og la det til hos meg, er et av de siste punktene. Det gikk helt greit, ingen spørsmål eller problemer.

EDIT: Når det gjelder hva som er mest lønnsomt så gjelder det å få brukt alt fratrekket.

Se for deg følgende: Hun er student og skatter 0

Du jobber og skatter 80 000

Dere betaler feks 65 000 i renter i året og har slik et frdrag på litt udner 20 000.

Hvis dere fordeler det jevnt vil du ha et fradrag på 10 000 og hun ha et fradrag på 10 000.

Du vil da få 10 000 tilbake og ende opp med å skatte 70 000.

Ettersom hun ikke betaler skatt så vil de 10 000 i fratrekk være "bortkastet" på henne.

Hun vil fortsatt skatte 0.

Dersom alt blir ført på deg vil du skatte 50 000 og hun skatte 0.

Tallene er mer eller mindre plukket ut av luften.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Det er noe slikt jeg så for meg også.

I et borettslag slik som her er det fellesgjeld, og fellesgjeld er som all annen gjeld fradragsberettiget. Forskjellen med "private lån" hos bank og fellesgjeld er at vi betjener denne gjelden gjennom husleie, og i så måte er det ingen som rapporterer hvem som betaler hva på husleien. Det er her skatteopplysningene fra borettslaget kommer inn, og disse blir i sin tur rapportert videre til myndighetene - men med 50/50 fordeling.

Men det er som du sier, samboeren min betaler praktisk talt ikke skatt. De få prosentene hun betaler utgjør ikke mer enn noen få tusenlapper.

Så da tror du det går greit å fjerne opplysningene (som sannsynligvis er rapportert fra borettslaget) fra hennes ligning - og legge til på min?

Lånet vi har i banken blir betalt fra min konto, så da er sikkert den i orden allerede.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...