Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nytt mobilabonnement. Får meldinger fra spåkone

v3g4rd

Anbefalte innlegg

For et par måneders tid siden fikk jeg meg et nytt mobilabonnement, og da også med nytt nummer. Halvannen måned senere begynte jeg å få meldinger som:

Vil du bli spådd? Klarsynte Medium Gunilla er svært dyktig og spår deg nå GRATIS i hele 3 min! Ring 21500070 nå og bli spådd! Stoppe gode tilbud? Ring 80056070

Personlig har jeg ingenting imot telefonselgere, siden det stort sett bare er å legge på når de ringer, men jeg blir ganske irritert når de sender meg slike meldinger uten at jeg har meldt meg på noen tjeneste i det hele tatt. Og det hjelper ingenting at jeg må ringe dem for at de skal stoppe (selv om det er et 800-nummer).

Jeg mener å ha lest en plass at det ikke er lov å sende slike meldinger med mindre du har gitt samtykke til det først. Er det noen som har noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For et par måneders tid siden fikk jeg meg et nytt mobilabonnement, og da også med nytt nummer. Halvannen måned senere begynte jeg å få meldinger som:

Vil du bli spådd? Klarsynte Medium Gunilla er svært dyktig og spår deg nå GRATIS i hele 3 min! Ring 21500070 nå og bli spådd! Stoppe gode tilbud? Ring 80056070

Personlig har jeg ingenting imot telefonselgere, siden det stort sett bare er å legge på når de ringer, men jeg blir ganske irritert når de sender meg slike meldinger uten at jeg har meldt meg på noen tjeneste i det hele tatt. Og det hjelper ingenting at jeg må ringe dem for at de skal stoppe (selv om det er et 800-nummer).

Jeg mener å ha lest en plass at det ikke er lov å sende slike meldinger med mindre du har gitt samtykke til det først. Er det noen som har noen erfaringer med det?

Det er ikke ulovlig å sende deg reklame uten at du har bedt om det, nei, så lenge de ikke tar seg betalt for det. Du kan enten kontakte operatøren din, som det blir foreslått i det andre innlegget, eller gå inn på Brønnøydunsregistrerets nettsider og registrere deg mot diverse uønskede henvendelser: https://w2.brreg.no/reservasjon/

EDIT: Du må fylle inn personnummeret ditt, så får du tilgang til å velge hvilke kategorier du ønsker å reservere deg mot.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

De sender meldinger fra nummeret jeg oppgav i første post - 21500070. Ringer teleoperatøren min jeg, og ser om de har gitt nummeret mitt videre.

Etter at jeg opprettet det nye abonnementet fikk jeg melding fra dem om at nummeret mitt ville bli tilgjengeliggjort i opplysningstjenestene. Det er jo helt greit, men spåkoner er ikke. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke ulovlig å sende deg reklame uten at du har bedt om det, nei, så lenge de ikke tar seg betalt for det. Du kan enten kontakte operatøren din, som det blir foreslått i det andre innlegget, eller gå inn på Brønnøydunsregistrerets nettsider og registrere deg mot diverse uønskede henvendelser: https://w2.brreg.no/reservasjon/

EDIT: Du må fylle inn personnummeret ditt, så får du tilgang til å velge hvilke kategorier du ønsker å reservere deg mot.

Ikke ulovlig?

Markedsføringloven (min utheving):

§ 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

http://forbrukerombudet.no/index.gan?id=11038942&subid=0

Lenke til kommentar

Nr er nok resirkulert og forrige eier har ikke avsluttet den tjenesten. Det er ganske vanlig nå. Men kontakt de som sender deg meldingen (og sjekk om du har blitt fakturert for dette). Har du blitt fakturert skal du ha pengene igjen. Dette måtte jeg gjøre når jeg fikk nytt nr, det strømmet inn med meldinger fra noe smsking dritt

Lenke til kommentar
Ikke ulovlig?

Markedsføringloven (min utheving):

§ 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

http://forbrukerombudet.no/index.gan?id=11038942&subid=0

Beklager, du har selvsagt rett.

For øvrig, ifølge telefonkatalogen er telefonnummeret registrert på Cassis Media, som ifølge Enhetsregistreret i Brønnøysundregisterene er registrert med følgende informasjon:

Organisasjonsnummer: 980 545 407

Navn/foretaksnavn: CASSIS MEDIA AS

Organisasjonsform: Aksjeselskap

Forretningsadresse: Haslevangen 15

0579 OSLO

Kommune: OSLO

Postadresse: Postboks 6683 Rodeløkka

0502 OSLO

E-postadresse: -

Internettadresse: -

Telefon: 21 50 01 00

Mobil: -

Telefaks: 21 50 01 51

Registrert i Enhetsregisteret: 24.02.1999

Stiftelsesdato: 20.09.1998

Daglig leder/ adm.direktør: Kjell Ove Kvalheim

Næringskode®: 93.050 Personlig tjenesteyting ellers

Sektorkode: 710 Private foretak med begrenset ansvar (aksjeselskaper mv.)

Også registrert i: Foretaksregisteret

Merverdiavgiftsmanntallet

NAV Aa-registeret

Det ser ut til at det kan være en god idé å ringe Kjell Ove Kvalheim og spørre hva selskapet hans driver med, telefonnummeret hans er 952 55 191 / 22 22 06 05.

EDIT: Skirveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man ringe og høre. Jeg tror nok det som har skjedd her er at tidligere eier av nummeret har abonnert på tjenesten. I så tilfelle er det helt riktig å prøve å ordne opp med markedsfører først. Hvis det ikke hjelper kan det sendes klage til forbrukerombudet. Da vil dette tas opp med markedsfører og forhåpentligvis fører det til en bedre kontroll av lister.

Selv sliter jeg med at Tele2 sender meg reklame på sms, og begrunner det hele med at jeg har et kundeforhold. Noe jeg ikke har, siden jeg sa opp det for flere år siden. Der er forbrukerombudet koblet inn nå. Men beklager, dette var en avsporing fra temaet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at et tlf. nr er personlig og da skal ikke gammel moro følge nr, men personen.

Virker derfor feil at brukerne skal risikere å få gamle tlf nr. som fortsatt har aktive telefontjenester på.

Jeg hadde krevd et nytt "rent" nr. fra operatøren.

Mange nummer blir resirkulert, så det er ikke gammelt nytt. Men de skal ligge i karantene i minst 6 mnd om jeg husker rett før de kan bli tatt i bruk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...