Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir nok briller på meg...

JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 17 år

Jeg har de siste to årene funnet ut at jeg har litt dårlig syn. I det siste har jeg merka det veldig godt. F.eks så sliter jeg ofte med å se hva læreren min skriver på tavla (sitter dog ganske langt bak i klasserommet). Sidemannen min ser hva som står. 

Men jeg sliter ikke med å lese i bøker og på dataskjermen.

Har også sammenlignet meg med venner i andre sammenhenger. Som f.eks hvor godt man ser et skilt.

I dag var jeg og fattern å kjørte bil. Vi snakket og dette temaet kom opp. Så vi "testet" synet mitt litt. Jeg skulle si "ja" når jeg klarte å se hva som står på skiltene langs veien. Pappa (som bruker briller) mente ganske sikkert at jeg trenger briller.

Så i morgen får jeg dra til opptikker og får på papiret at jeg trenger briller.

Så hva tror dere? Hvordan er det egentlig å ha briller? Er det egentlig mye stress generelt? Får man ofte komentarer som "Din brilleslange" osv?

Grunnen til at jeg poster dette er egentlig bare for at jeg vil dele med noen at jeg mest sannsynlig må ha briller...

Edit: Og hvis Martin i klassen ser dette: Før du roper det ut i klasserommet så alle hører det, må jeg be deg om å "get a life"

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linser er behagelig, ja.. merker ikke at dem er der engang. I tillegg slipper man at brilla dette ned på nesa, pusse brilleglassa i hytt og pine samt at du kan bruke linser når du er på beachen å bader om sommeren å sjekker ut alle de hotte babsene.

Du har ett poeng der. Men jeg for min del kan ikke bruke linser. Derfor bruker jeg briller.

Hvorfor kan du ikke bruke linser?

Lenke til kommentar

Har skeive hornhinner, og krumningen på dem er i en slik grad at linser ikke ligger riktig på øyet mitt. Ser jeg rett frem noen sekunder ligger den rett, men blunker jeg vrir dem seg (den venstre hvor krumningen er rundt 220 grader) og jeg ser uklart til den vrir seg tilbake. Irriternde. Og jeg ser ikke så dårlig at jeg ikke klarer meg uten briller en dag. Er mest når jeg leser, ser TV eller driver med dataen jeg trenger dem. Men bruker dem som regel alltid uansett. Og takke meg til litt brilleglassvaskin fremfor linsevasking o.l. (med mindre man har døgnlinser..)

Lenke til kommentar

Nja, jeg har hatt det hele livet. Men gikk ca 10 år uten briller før jeg startet på nytt for noen år siden. Fleste merker det på barneskolen tenker jeg. Men kan kanskje få slik i oppveksten også? Usikker. Hør med en optiker i morgen du. Usikker på om det er arvelig også.

Lenke til kommentar
Er det noe behagelig det da? Med linser alså..
Briller er ikke så værst, at all ^^ Men før du begynner å tenke linser så vil jeg anbefale å bruke briller og venne deg til dem først. Og om du hopper over på linser senere, så hopp først på dagslinser deretter tenk på andre sorter og slikt. Og om du får noen stygge/frekke kommentarer om at du har briller, så skjønner jeg ikke helt hva slags 17åringer du henger med. Briller er stilig, og det er en svært liten pris å betale når du tenker på hvor fort all den verken i hodet forsvinner.

Lykke til ^^

Lenke til kommentar

Jeg bruker linser, får til sendt nye vær måned.. og kan bruke dem 1 måned av gangen(dag og natt), utrolig greit.. Men brukte 1.5 time på og få på linsene første gang, hehe..

Jeg har også briller, så bruker de av og til.. Briller er kult det, men bare så du vet det.. Så finnes det ikke briller som du ser bra ut med, når du er og ser på forskjellige alternativer.. Så bare hør på optikeren, hva de mener du ser bra ut med! Etter en uke vil du også kunne se at du ser faktisk ganske bra ut med dem på, men i starten føles det rart..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men jeg sliter ikke med å lese i bøker og på dataskjermen.

Dette tyder på at du er nærsynt, med andre ord er alt klart på nært hold, og uklart på avstand. (hvor grensen mellom klart og uklart går kommer an på styrken)

Jeg har selv vært nærsynt (tok laseroperasjon i fjor) og har brukte både linser og briller.

Begge deler har sine store fordeler og ulemper. Med linser så er hygiene ekstremt viktig, er en sløv med feks. håndvask før en tar på seg linser kan det skape store problemer.

(Jeg var sløv på håndvasken en periode, endte med betennelse i øyet. Sto en stund i fare for å bli blind på det øyet)

Men en stor fordel med linser er som sagt at en slipper problemer med briller som blir ødelagt, pusse briller og lignende.

@ muhajed: Så sant en ikke konstant peller borti brillene trenger en ikke pusse brillene særlig ofte, Jeg kunne fint gå par uker uten og pusse brillene så sant jeg var litt forsiktig med og ikke ta på glassene og lignende. Det at briller detter ned på nesa er også bare tull, de holder seg som regel der en vil at de skal være.

Lenke til kommentar

Linser er helt jævlige, men bare i starten!

Jeg brukte 6 timer i opplæring på og få inn linsene. Ca 40 min hver gang!

Det er ganske lett nå som jeg har teken på det, det er en terskel du må over. Øyet ditt er ikke vant til og få et fremmedlegeme laget av mykplast inn på øyet? :p

Nå, ett og et halvt år etter - tar jeg linsene på på ca to-tre minutt.

HUSK også og vaske hendene før du tar de på, og ikke ta de på badet. Mye bakterier der - Dette o.l får du vite under opplæringen uansett ;)

IKKE gi opp på linser!

Jeg har briller også, men de bruker jeg mest hjemme og på Søndager(du vet nok hvorfor.. :p)

Linser kjennes ikke på øyet, de dugger ikke, de dekker hele øyet.

Briller kjennes(ikke på øyet), de dugger, de blir skitten, de kan ødelegges(ikke stor sjanse.

Hva ville du valgt? ;)

Endret av stienj
Lenke til kommentar
Jeg bruker linser, får til sendt nye vær måned.. og kan bruke dem 1 måned av gangen(dag og natt), utrolig greit.. Men brukte 1.5 time på og få på linsene første gang, hehe..
Ble sendt hjem fra optikeren med en beskjed om at jeg fikk komme tilbake en annen dag og prøve igjen. Fikk ikke av meg linsene, og jeg fikk ikke ta med meg linser hjem før jeg klarte det. Lange negler, så turte ikke fikle for mye inn på der :b

JFM; Som du ser så er de fleste svært positive til briller, sååå... ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...