Gå til innhold

Senke utbrente områder i ps

Anbefalte innlegg

Hei!

Skyter i RAW og lurte på hva slags verktøy som er best til å fjerne et litt utbrent område på typisk bilder av mennesker/portretter uten å senke alt for mye av eksponeringen ellers i bildet.. sier jeg skyter i raw for ser det er et rawprogram i ps med forskjellige instillinger der. ellers har jeg brukt shadow/highlights til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste og kanskje mest effektive er å dra Exposure ned, og så løfte Brightnes tilsvarende for å kompensere i mellomtonene.

Gror skyggene igjen som resultat av dette, kan det være en ide å dra ned Blacks eller Shadows eller hva det nå heter i din konverter.

Da mister du gjerne litt kontrast, noe du f.eks kan bruke Curves for å rette opp igjen. Sånn kan du flikke i timevis om du ønsker. Du blir aldri helt fornøyd :p

Lenke til kommentar

Jeg har nesten sluttet å bruke Recovery. Føler ofte at den dreper for mye av nyansene i toppen. Jeg opplever at bruk av Exposure gir meg bedre kontroll over sluttresultatet.

Men i noen tilfeller er Recovery grei og ha. Der hvor Exposure ikke gjør jobben.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...