tulste Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei! Skyter i RAW og lurte på hva slags verktøy som er best til å fjerne et litt utbrent område på typisk bilder av mennesker/portretter uten å senke alt for mye av eksponeringen ellers i bildet.. sier jeg skyter i raw for ser det er et rawprogram i ps med forskjellige instillinger der. ellers har jeg brukt shadow/highlights til nå. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det enkleste og kanskje mest effektive er å dra Exposure ned, og så løfte Brightnes tilsvarende for å kompensere i mellomtonene. Gror skyggene igjen som resultat av dette, kan det være en ide å dra ned Blacks eller Shadows eller hva det nå heter i din konverter. Da mister du gjerne litt kontrast, noe du f.eks kan bruke Curves for å rette opp igjen. Sånn kan du flikke i timevis om du ønsker. Du blir aldri helt fornøyd Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 I ACR (råkonverteraren i PS) er det ein spake som heiter Recovery, som er for akkurat dette. Den gjer dei aller lysaste områda mørkare, men påverker ikkje resten av biletet noko særleg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Jeg har nesten sluttet å bruke Recovery. Føler ofte at den dreper for mye av nyansene i toppen. Jeg opplever at bruk av Exposure gir meg bedre kontroll over sluttresultatet. Men i noen tilfeller er Recovery grei og ha. Der hvor Exposure ikke gjør jobben. Endret 9. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå