Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kjøpe/overta Lørdag kveld..?

Delvis

Anbefalte innlegg

denne historien i VG om han som kjøpte bruktbil på sparket da flyet måtte snu Lørdag kveld.

Samme kveld fant han altså en bil på nettet, fikk selgeren til å komme med den, og kjørte til Oslo samme natt.

Det jeg lurer på (og gjerne kunne tenkt meg visst) : Hvordan kunne han overta bilen så enkelt og fort?

Når en kjøper bil må den jo omregisteres og alt det greiene der før kjøper kan overta. Det kan jo ikke skje på en lørdag kveld og tar jo alltid litt tid. Så jeg bare lurer her.. :hmm:

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig så kan du ikke gjøre det slik som de har gjort det, du har i.f reglene ikke lov til å kjøre bilen før den er registrert i ditt navn og er forsikret på deg. Hadde de hatt prøvekjennemerker derimot så hadde de kunne gjort det uten problemer.

Men de fleste driter i akkurat dette, det er i mange tilfeller ikke mulig eller praktisk å følge disse reglene.

Lenke til kommentar
Egentlig så kan du ikke gjøre det slik som de har gjort det, du har i.f reglene ikke lov til å kjøre bilen før den er registrert i ditt navn og er forsikret på deg. Hadde de hatt prøvekjennemerker derimot så hadde de kunne gjort det uten problemer.

Men de fleste driter i akkurat dette, det er i mange tilfeller ikke mulig eller praktisk å følge disse reglene.

De fleste..? Ok, trodde man i de fleste tilfeller handlet på den måten at man har tid på seg til å få ordne dette.

Så han kan bare ha tatt en sjans her alstå, og kjørt på kjøperens registering eller avskiltet bil?

Og når han kom fram til Oslo, kan han da bare troppe opp hos biltilsynet der og ordne det da uten at det de henger seg opp i noe?

Lenke til kommentar
Så lenge biltilsynet får det de skal ha innen 3 dager etter kjøpsdatoen så er alt biff.

Jaha. Er ganske grønn på dette her jeg :blush: Har solgt bil privat for mange år siden, og da tok kjøperen seg av alt såvidt jeg husker.

Men det kan kunne vært greit å vite hvordan man gjør dette, i tilfelle man selv kunne få nytte av tilsvarende. Ser jo ikke bort fra at det kan skje.

Så jeg stiller følgende spørsmål:

-Hva skal biltilsynet spesifisert ha når han kommer fram?

-Vil de ikke spørre om hvor handelen fant sted, og hvordan bilen kom fra selgers distrikt og til Oslo?

-Hva må selger gjøre før bilen overgis til kjøper?

-Må noe uansett fylles ut av kjøper og/eller selger før bilen overtas?

-På hvilket tidspunkt kan vi anta kjøperen i dette tilfellet kontakter forsikrinsgselsk.?

-Hva ville skje om kjøper kom i kontroll underveis til Oslo i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Biltilsynet skal bare ha salgsmelding og del 2 av vognkortet hvis det finnes. Aldri hørt om noen spørsmål om hvor den er kjøp eller noe. Det eneste man må sørge for er at selger og kjøper skriver under salgsmeldigen. Denne kan vel levers av begge. De gangene jeg har vært med å kjøpt/solgt bil har forsikringen blitt ordnet første arbeidsdag etter bilen ble overtatt.

Lenke til kommentar

Vegvesnet sier:

Tidligere eier har ansvar for at melding om eierskifte blir inngitt som forutsatt. Samme blankett for melding om eierskifte må underskrives av både tidligere og ny eier.

Det er alså selgers ansvar å påse at papirene blir sendt inn innen fristen. Så hvist du overlater til kjøper og innlevere papirene og han/hun av en eller annen grunn ikke gjør dette så kan det bli store problemer for selger.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Er vel bare å kontakte tidligere eier. Ser ikke for meg at politiet ville laget noen stor sak av dette.

Neivel, ok. Greit å vite på en måte..

Det er jo sånn at en tenker den minste ting galt med sånne ting her i landet, så får du et helsike hvis de oppdager det :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de reagere? kommer du i en kontroll og så sant bilen ikke er: meldt stjålet, begjært avskiltet, uten gyldig forsikring eller har tekniske feil og mangler, så er alt i orden. Politiet har ikke for vane å gå rundt å misstenke alle som kjører en bil de ikke selv er eier for tyveri uten skjellig grunn.

Og hvist de spør, så er det bare å si at du låner den. Pga det arbeidet jeg har så må jeg til stadighet kjøre kundebiler jeg selv ikke er eier av over lange strekninger, og jeg har til dags dato ikke hatt noen som helst problemer i de kontrollene jeg har vært stoppet i. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle de reagere? kommer du i en kontroll og så sant bilen ikke er: meldt stjålet, begjært avskiltet, uten gyldig forsikring eller har tekniske feil og mangler, så er alt i orden.

ja..nei, det var jo det du skrev i første svar; "..Egentlig så kan du ikke gjøre det slik som de har gjort det, du har i.f reglene ikke lov til å kjøre bilen før den er registrert i ditt navn og er forsikret på deg."

Men hvis det sånn at det ikke har annet enn symbolsk betydning ( om jeg tolker det rett?), og en ikke får noe for det så er det jo greit

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Du mener at det ikke er lov å kjøre en bil så lenge den ikke er registrert og forsikret på fører av bilen? I følge det du skriver da, skal jeg låne bort bilen min til en kamerat så må jeg omregistrere den i hans navn og forsikre den i hans navn, TULL!

Nå virker det som du er LANGT ute på jordet, her vil jeg se fakta med kilder.

Endret av Login
Lenke til kommentar

Ja i realiteten så er det symbolsk, jeg har selv aldri fulgt denne regelen fordi det regelrett ikke har latt seg gjøre pga tidspress, lang avstand mellom kjøper og selger, lang avstand til nærmeste trafikkstasjon ect ect... De fleste har verken tid eller ork til å sende papirer frem og tilbake via brev for å få dem undertegnet for så å skulle sende dem til nermeste regionale veikontor via post og vente på nytt vognkort og så ordne forsikring, det tar jo flere dager.

Login: Har du tatt for lite tran?, du må jo saktens lese hva som faktisk sies og i hvilken kontekst det er snakk om!.

Dette er i forbildelse med kjøp/salg av bil,IKKE utlån mellom 2 personer forstår du nå eller må jeg hente frem teskjeen?

Greit at det er mandag men det får da være måte på... :p

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Forskrift om bruk av kjøretøy

§ 2-9. Endring av registreringsforhold

1.Når kjøretøy skifter eier, skal dette meldes skriftlig med begges underskrift på samme melding om eierskifte til regionvegkontoret innen 3 dager. Kjennemerke, fabrikat, understellsnummer, begge eieres navn og adresse, fødselsnummer og/eller organisasjonsnummer og dato for eierskifte skal oppgis. Tidligere eier er ansvarlig for at melding om eierskifte blir innlevert.

På vegne av døds- eller konkursbo skal melding gis av den som har myndighet til å handle på boets vegne. Tilsvarende gjelder den som forestår auksjon over kjøretøy som er inndratt av det offentlige.

Attest fra namsmyndighet om avsluttet utleveringsforretning for kjøretøy kan erstatte melding om eierskifte.

Kjøretøy som skifter eier, må registreres på den nye eieren før det tas i bruk.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...00125-0092.html

Lenke til kommentar

Hvis du skulle være så uheldig å kræsje bilen på vei hjem fra selger, så er jo bilen fortsatt forsikret på han, og du kan si at du vare ute å "prøvekjørte" eller lånte bilen av han..

Alle de bilene jeg har vært og sett på for å kjøpe, har jeg kjøpt timen etter. Aldri vært noe problem. Vi glemte til og med å fylle ut del 2 av vognkortet og måtte sende post fram og tilbake til forrige bileier før bilen ble registret på meg :p

Lenke til kommentar
man kan jo avtale med selger å få kjøre bilen hjem (på selgers forsikring)

jeg gjorde nettopp det i 2001, kjøpte bil i oslo.. avtalte med selger at jeg kunne kjøre hjem (troms).

Jaha.. På hvilken måte da kan du si, et eller annet skriftlig eller? (For ellers har det vel ingen verdi å avtale vil jeg tro)

Lenke til kommentar
man kan jo avtale med selger å få kjøre bilen hjem (på selgers forsikring)

jeg gjorde nettopp det i 2001, kjøpte bil i oslo.. avtalte med selger at jeg kunne kjøre hjem (troms).

Jaha.. På hvilken måte da kan du si, et eller annet skriftlig eller? (For ellers har det vel ingen verdi å avtale vil jeg tro)

Bare å spesifisere i kjøpekontrakten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...