Gå til innhold

Regne ut areal fra volum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det viktig at det veldig nøyaktig?

Hvis ikke så kan du pakke den inn i noe aluminiumsfolie slik at den dekker objektet akkurat.

Så bretter du ut folien og måler areal.

 

Her forutsetter du at han kan måle areal, og dersom han kan det, så kan han i utgangspunktet bare måle arealet av gjenstanden. Det er altså da ingen oppgave :)

Lenke til kommentar

Et litermål er i mine øyne en helt annen form for måling enn linjal. Så jeg forutsatte at han kunne måle volum, men ikke areal. Siden det da fortsatt er en oppgave. Hvorfor gå rundt volum, for så å finne areal om han i utgangspunktet kunne måle areal? :p

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Ser frem til at frevild forklarer hvordan man bruker en tubaformet linjal til å måle/beregne overflatearealet til en tuba... :D  

 

Det er litt komplisert, men svaret er lett når man ser det. Først må du lage en tubaformet linjal som i form og mål tilsvarer den tubaen hvis overflate du skal finne. Her må man være svært nøyaktig slik at formen tilsvarer tubaen. Man kan f.eks. bruke en tynn messingplate for syns skyld. Man kan også tegne på mm- og cm-streker hvis man mener det er formålstjenlig. Så skjærer man opp den tubaformede linjalen i passende stykker, flater dem ut og måler arealet av hver enkelt del. Så summerer man. Det blir naturligvis ikke helt nøyaktig, men man skal nok klare å få et ganske treffende estimat.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Det blir naturligvis ikke helt nøyaktig, men man skal nok klare å få et ganske treffende estimat.

 

En måte jeg kom til å tenke på var å male gjenstanden med en maling som dekker så så mange m2 per liter, og deretter måle mengden maling man har brukt, men det blir jo høyst omtrentlig og avhengig av hvor sugende underlaget er, og hvor tynt man stryker malingen utover... Litt sånn "hvor lang er en strikk?"

 

En elektrolyttforsinking hvor man vet nokså nøyaktig hvor tykt sinklag man får på en viss tid, kombinert med måling av mengden sink som forbrukes kan kanskje gi et mer nøyaktig resultat enn malings-eksempelet. Bare kaster frem noen løse ideer her..

Lenke til kommentar
Ser frem til at frevild forklarer hvordan man bruker en tubaformet linjal til å måle/beregne overflatearealet til en tuba... :D  

 

Det er litt komplisert, men svaret er lett når man ser det. Først må du lage en tubaformet linjal som i form og mål tilsvarer den tubaen hvis overflate du skal finne. Her må man være svært nøyaktig slik at formen tilsvarer tubaen. Man kan f.eks. bruke en tynn messingplate for syns skyld. Man kan også tegne på mm- og cm-streker hvis man mener det er formålstjenlig. Så skjærer man opp den tubaformede linjalen i passende stykker, flater dem ut og måler arealet av hver enkelt del. Så summerer man. Det blir naturligvis ikke helt nøyaktig, men man skal nok klare å få et ganske treffende estimat.

Hvordan tenkte du å måle innsiden av tubaen? Og hvordan ser egentlig den tubaformede linjalen ut?

Lenke til kommentar
Hoi hvor vi lo!

 

Iden om å lage en 3D modell i et data program og bruke programmet til å regne ut arealet er nok den beste i denne tråen.

 

Ja. Om du ikke kan legge ut bilde anntar jeg at dette er snakk om "proff produksjon", og da har du vel en CAD-modell? *hint hint nudge nudge*

Lenke til kommentar

Hei, og beklager folkens at jeg ikke har fått tid til å svare i tråden min på en stund.

 

Saken er løst, som også foreslått her med 3D modell.

 

Som tidligere nevnt kan jeg dessverre ikke vise komponentet, men jeg skal se om jeg får tid til å lage en lignende utfordring for folket. Det hadde jo fortsatt hvert morsomt å se hvordan folk ville gjort beregningen på den "gode" gamle måten.

 

Selv om CAD måtte til nå, har jeg jo uansett lært mye når det kommer til volum VS areal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...