TGB Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) In a summary session on the last day at the Peninsula I asked everyone to report on any equipment failures. Here's the tally. The top LCD on a 5D MKII spontaneously cracked; Another 5D MKII had a jambed on lens caused by a loose screw, a 1Ds MKIII reported intermittent problems; a 1D MKIII kept reporting Error 99; one Hasselblad reported electronic lens connection problems; two Canon G9's failed (no G10s had any reported problems), and a Nikon 80-400mm lens came apart. No Nikon bodies (mostly D700s) failed in any way. The largest group of failures through were among the Canon 5D MKIIs. Of the 26 samples of this camera onboard, one quarter (six) failed at one time or another, and while three recovered, the other three never did. In all cases it appeared to be water or humidity damage. Of particular concern were two cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage. Several people noted that when returning to the ship after working in light rain 5D MKIIs with vertical battery grips tended to collect water in between the grip and the base – something that may have been the cause of some of the failures. I should note that the 5D MKII's are not rated as weather resistant, but then neither are the Sony A900's. I deliberately allowed both of my A900 bodies be exposed to the rain for two days ashore to see how they would stand up. There were no operational difficulties. I also have used the Sonys back here in Toronto in snow storms, (unprotected), both before and after the Antarctic trip, with no ill effects. Though also not claimed as weather sealed, they appear to be as well protected as any other camera I've ever used. As for the failed Canon 5D MKIIs, I hope that expedition members will report back to me with what Canon service has to say about what happened to them. As for the loaner that we had, Canon says that it was a unit that had been in circulation for testing prior to coming my way and it might have suffered some water damage previously. I don't know what conclusions should be drawn from this high percentage of 5D MKII failures. All I can do is report on the facts of the matter. As for the weather during which most of the failures happened, it was no worse than a drizzly day in winter in New York or Berlin. Nothing Antarctic about it at all. Link <== Kilde (se "Failures") Endret 8. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Ønsker å høre personlige erfaringer til forumbrukere. Eneste negative jeg har opplevd med Nikon (D3, D700 og D300) er hot pixels. Noe som enkelt kan korrigeres via software eller ved remapping av kamera. Ellers har jeg ikke opplevd en eneste elektronisk eller mekanisk feil på de siste snart 20 årene. Har fått knust kamerahus, men det var egen feil Endret 8. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
telealf Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hmmm, kanskje vi skulle ha hatt en link til orginal artikkel for å se hele sammenhengen. Det kunne jo hende at dette var en antarktisk tur med en gjeng USAnere med for mye penger til å ta vare på utstyr ? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Hmmm, kanskje vi skulle ha hatt en link til orginal artikkel for å se hele sammenhengen. Det kunne jo hende at dette var en antarktisk tur med en gjeng USAnere med for mye penger til å ta vare på utstyr ? I første post, trykk link og bla ned til "Failures". Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, ja... fint skal det være. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 FWIW, så har Luminous Landscape publisert en lignende artikkel fra en lignende workshop for 1 eller 2 år siden. Også da sleit Canon med været, men da var antallet Nikon-hus for lavt til at det var mulig å si noe (selv om ingen av de få sviktet). Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg klarer ikke ta kverken på en stakkars D40 engang jeg. Den har vært utsatt for snø, regn, sjøsprøyt, glasskår, betong og kloakk. Forresten presterte jeg å få masse snø på og i en SB-800 også. Jeg tok ut batteriene og la den til tørk i et par minutter, men jeg bare måtte sjekke om den funka før den egentlig var tørr. Poppa den på full pupp et par ganger og merka en mystisk svidd lukt. Lot den tørke litt til, og har aldri merka noe rart med den siden, etter mange ukers aktiv bruk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Har brukt Canon siden først på 70 tallet og gudene skal vite at de er blitt brukt, bla var ett med under hele perioden i militæret og var fast innventar på alle utmarsjer og vinterøvelser (som gikk over flere uker i telt/snøhule) jeg har pr i dag ikke opplevd en eneste feil på noen av mine kamera , så jeg tar det med knusende ro Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Skal legge til at det er forskjell på byggekvalitet for D700 laget i Japan og i Thailand (oppstart og opplæring av produksjonsbemanning medførte at de første batchene ble laget i Japan før produksjonen ble flyttet til Thailand). Var helt klart en differanse på hvordan ting hadde blitt skrudd sammen. Hadde remapping problem med sensor og hadde flere lånekamera av D700 produsert i de 2 landene. Bildekvaliteten var forøvrig 100% identisk. D700 produsert i Japan hadde helt klart blitt skrudd sammen av dyktigere folk. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Nå fikk jeg ikke lekt meg mer enn knappe 5 uker med 5D Mk II'n min før jeg reiste på jobb. (Saudi Arabia, og pga jobbens art, totalforbud mot kamera). Iallefall, det var med på tre "stjerneturer", hvorav resultatet av den andre ligger i "Ditt Bildegalleri". Alle gangene var det lavere/kaldere enn -10°C. Første kvelden varte ca 2 timer, ingen problem observert hverken på kamera eller optikk. Andre kvelden/natta var rundt 4 timer. Kameraet og optikken var dekket av frost og snø. Batteriet "mistet" én av 4 streker på indikatoren. Det ble tatt rundt 60 eksponeringer. Siste kvelden varte litt over timen, men temperaturen var -20°C. Ingen problemer. Batteriindikatoren viste fullt hele tiden, og sånn der 30-ish bilder ble tatt. Som sjømann bruker jeg normalt å ha med meg kameraet, bokstavelig talt, jorda rundt (rene linjeakevitten ), bare Saudi har regler som forbyr meg dette (foreløpig). Min nå solgte trofaste 20D var med overalt og ble utsatt for det meste av ting. Bortsett fra en liten bagatell med blitsskoen, feilet det aldri. Det klokket inn ca 7000 eksponeringer og ble brukt i temperaturer mellom sånn der -25°C (Kilpisjärvi/Skibotn) til godt over +40°C på Madagaskar. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Det er unektelig litt rørende at man finner det nødvendig å forsvare et merke mot statistikk med individuelle solskinnshistorier. Dette er jo ikke annet enn nøktern raportering av hva som skjedde. Ingen betviler at langt de fleste Canon-eiere lever lange og lykkelige liv med kameraene sine. Her er forøvrig "oppgjøret" fra Antarktisturen i 2007: http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml Edit: Når det gjelder egne erfaringer, så mistenker jeg at D200en min har tatt skade av regn. Etter denne våte og kalde fototuren har den oppført seg noe merkelig med blitsen. Alt fungerer 100%, men blitsen preflasher litt i hytt og pine... Endret 14. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Edit: Når det gjelder egne erfaringer, så mistenker jeg at D200en min har tatt skade av regn. Etter denne våte og kalde fototuren har den oppført seg noe merkelig med blitsen. Alt fungerer 100%, men blitsen preflasher litt i hytt og pine... Du bør få deg et slik deksel som følger med D300 og D700 originalt (til å dekke blitsskoen når den ikke er i bruk). Fungerer på alle Nikon kamera (D3 blir levert med en annen løsning som er enda bedre). Edit: Med mindre du har fått vann inn i skillet for selve blitsen (der den popper opp, men den skal være dekket med pakninger om jeg ikke husker feil fra min D200 dager). Endret 14. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Siden den fortsatt holder på sånn nesten ett år senere, så tror jeg nok at vann har trengt inn på en eller annen måte. Litt kjedelig, men ingen biggie, siden D200en er lite i bruk nå om dagen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Siden den fortsatt holder på sånn nesten ett år senere, så tror jeg nok at vann har trengt inn på en eller annen måte. Litt kjedelig, men ingen biggie, siden D200en er lite i bruk nå om dagen. Du får fikse det (koster neppe mye) og selge eller gi bort - ikke noe poeng med kamera som kun tar hylle/skap plass Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg vurderer å slenge en tur bortom Interfoto for å få dem til å se på det, men pt. er problemet så lite at det ikke akkurat er prioritert. Å selge huset blir nok ikke aktuelt. Backup må man ha, og rett som det er, så er det veldig kjekt med to hus. Kona ville imidlertid blitt henrykt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg vurderer å slenge en tur bortom Interfoto for å få dem til å se på det, men pt. er problemet så lite at det ikke akkurat er prioritert. Å selge huset blir nok ikke aktuelt. Backup må man ha, og rett som det er, så er det veldig kjekt med to hus. Kona ville imidlertid blitt henrykt. Enig der, ekstra kamerahus er alltid en slager. Samboeren min er veldig ivrig på F100'en min (SLR), men jeg har ikke lyst til å donere det bort - så det er mitt, men jeg lar henne bruke det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå