SRD Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har funnet ut at jeg virkelig trenger et stativ (etter å ha hatt speilrefleks siden 2000). Jeg har ikke så veldig mye peiling, og de eneste stativene jeg har prøvd er et gammelt Verbon stativ (tungt og uten individuelle bein). Det andre jeg har prøvd et et Benro C-127 med KJ-0 kulehode. Sistnevnte er jo helt fantastisk, helt til man ser på prisen. Så det jeg lurer på er om det er mulig å få et stativ som er nesten like godt, men til lavere pris. Jeg har sett litt på Benro sine aluminumsmodeller. Når det gjelder hode så trenger jeg noe som kan panorere med (følge biler), men jeg vet ikke hva som fungerer best til dette. Ellers så tenkte jeg å ta en del HDR-biler, og vil derfor ha et hode som er ganske fleksibelt. Jeg vil også ha hurtigfeste til kamera. Pris maks 2-3000 kr for alt. Ps. Har veldig liten peiling. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Benro er den billige utgaven. Gitzo er de dyre stativene, og RRS BH-40 regnes som det beste kulehodet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Benro er den billige utgaven. Gitzo er de dyre stativene, og RRS BH-40 regnes som det beste kulehodet. Gitzo er veldig bra, men de liker veldig dårlig vann (Manfrotto er faktisk bedre på dette). Skal man ha noe virkelig bra som man aldri trenger å bytte ut, så finnes det bare 1 alternativ: Sachtler - koster et bra kamerahus (12.000 og oppover - kulehode kommer i tillegg), men tviler på at du trenger bytte det så lenge du lever. Skal ha meg et slik en gang. Sachtler ENG 2 CF, står på min ønskeliste (prisen har gått opp til 16500....) Endret 8. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Spook Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vel, de Sachler stativene er jo bare *latterlig* høyt priset. Greit nok at de er solide men en tripod er faktisk en rimelig enkel konstuksjon som det er relativt billig å produsere, selv om man bruker karbonfiber (som forøvrig er et relativt billig materiale). Vi snakker jo om enkle mekaniske konstruksjoner som ikke krever all verden av "Research and Development". Hvor mye tror du et kamera hadde kostet dersom man hadde brukt samme forhold mellom utviklings-/produksjonskostnad og utsalgspris? Mitt tips er at da ville man neppe funnet selv det enkleste DSLR kamera til noe særlig under kr 100.000,-. Som sagt, en helt latterlig og hinsides prising. Jeg har ingen ting i mot å betale for kvalitet men det får da være måte på. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Her spør karen om et stativ som ligger på maks 2-3000kr totalt, og så linker dere til Sachtler til 16500kr...? Ikke et av innleggene så langt er på noen måte til hjelp for trådstarter jo! Manfrotto er en god kandidat i det prisleiet du legger deg. Har du sett på et Manfrotto 055Xprob med M488RC4 kuleode? Da kommer du på litt i overkant av 2000kr (priser hentet fra netshop), og det er en god kombinasjon i den prisklassen. Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 http://www.exposervice.no/index.php?page=K...onelle+Stativer Ser ut som gode priser her. Men jeg er usikker Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Skled litt off-topic her beklageligvis. Benro C-127 med KJ-0 er veldig bra, men jeg foreslår at du tar turen innom din lokale fotobutikk for å ta på, og prøve ut stativene i din prisklasse. Gjerne ha med kamera og objektiv du har tenkt å benytte. Manfrotto 055Xprob med M488RC4 kan du ikke gå feil med. Endret 9. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Spook Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Støtter forslaget om Manfrotto 055Xprob med M488RC4 - det er forøvrig samme kombinasjon som jeg selv bruker og jeg er veldig fornøyd. Dette er en solid og fleksibel løsning til en grei pris som absolutt kan anbefales. Lenke til kommentar
gautet Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nå har ikke jeg prøvd disse stativene, men fikk lyst til å kikke litt når jeg var innom denne tråden. Hva med denne pakka: Manfrotto 055XPROB + 486RC2 kit? Er det såpass stor forskjell på M488RC4 og M486RC2 at det er verdt de ekstra 400 kr? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ikke at jeg er veldig kjent med manfrotto kulehodene, men differansen er platestørrelsen om jeg ikke husker feil. Tror RC2 funker bra til ditt formål - søk litt på nett for å verifisere, eventuelt la andre her på forumet kommet med innspill. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Har Manfrotto 055Xprob med M488RC2. RC2 passer hvertfall bra til mitt bruk, mulig RC4 er litt slankere? (noen som har prøvd begge?) Forskjellen på M488 og M486 er vel at M488 er litt mer solid. Edit: RC4 har vater Edit2: 488 tåler 8 kg mens 486 tåler 6 kg Endret 9. februar 2009 av nbmofo Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Bruker selv 055Xprob og 486rc2 og er godt fornøyd.. Stativet er kjempestødig og kulehode funker bra på litt tyngre utstyr. Tyngste komboen jeg har brukt på stativet er D2Xs, 70-200vr og sb-900 og det fungerte bra. Edit: Veldig bra pris på den linken, gautet. Endret 9. februar 2009 av saturnia Lenke til kommentar
SRD Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Må si takk for mange gode svar. Synes den pakken fra Netshop ser veldig bra ut (uten at jeg har sett eller prøvd det). Må vel ta turen innom en butikk å få prøvd stativet. Fungerer forresten kulehode godt til HDR og panorering iform av å følge biler? Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg for min del valgte Acratech v2 kulehode fra statene. Og Benro c-257 fra fotovideo demobrukt. Men det er bittelitt over ditt budsjett. Kjente selv på 055xpro og det er et stødig stativ, men liker ikke sentersøyla på det + at det er litt tungt.. Men for all del! Et godt stativ. Les litt rundt og søk på Benro, manfrotto, gitzo osv. Ligger mye info ute på nett. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg for min del valgte Acratech v2 kulehode fra statene. Og Benro c-257 fra fotovideo demobrukt. Men det er bittelitt over ditt budsjett. Men det er en svært god combo! Jeg har nesten samme oppsettet, men med den originale Ultimate Ballhead fra Acratech, og det funker veldig bra. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg for min del valgte Acratech v2 kulehode fra statene. Og Benro c-257 fra fotovideo demobrukt. Men det er bittelitt over ditt budsjett. Men det er en svært god combo! Jeg har nesten samme oppsettet, men med den originale Ultimate Ballhead fra Acratech, og det funker veldig bra. Spennede! Gleder meg enda mer til å få det nå. Til trådstarter så tror jeg det er lurt å kanskje prioritere stativhode. Hvilket utstyr er det snakk om som skal monteres på? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Med det budsjettet ville jeg kikket på Benro B-0 eller B-00 stativhode (Arca Swiss hurtigkopling), med mindre behovet for ekstrem belastningsevne er kritisk, 8kg holder for meg :-) Klarer du deg med B-00 stativhode (max 6kg) får du faktisk råd til C-157 til ganske nøyaktig 3 lapper inkl. frakt. Velger du C-257 sparer du noen kroner, får et stativ som tåler mer, men til gjengjeld veier 280 gram mer. Jeg tror kanskje jeg ville valgt den. Jeg ville valgt denne komboen med tanke på stabilitet: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=65299 (C-257) http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=99138 (B-0) eller denne komboen med tanke på lavest mulig vekt: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=65289 (C-157) http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=99163 (B-00) Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Med det budsjettet ville jeg kikket på Benro B-0 eller B-00 stativhode (Arca Swiss hurtigkopling), med mindre behovet for ekstrem belastningsevne er kritisk, 8kg holder for meg :-) Klarer du deg med B-00 stativhode (max 6kg) får du faktisk råd til C-157 til ganske nøyaktig 3 lapper inkl. frakt. Velger du C-257 sparer du noen kroner, får et stativ som tåler mer, men til gjengjeld veier 280 gram mer. Jeg tror kanskje jeg ville valgt den. Jeg ville valgt denne komboen med tanke på stabilitet: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=65299 (C-257) http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=99138 (B-0) eller denne komboen med tanke på lavest mulig vekt: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=65289 (C-157) http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=99163 (B-00) http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/Benro/benroks2.htm Tror jeg hadde styrt litt unna Benro Ballheads. Stativene har jeg dog bare hørt bra om( ? ). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Tror jeg hadde styrt litt unna Benro Ballheads. Stativene har jeg dogbare hørt bra om( ? ). Har sett gode tester av dem også fra seriøse aktører, men enden på visen er nok at man får det man betaler for. B-serien er uansett ganske ny - mye nyere enn denne testen. Dersom man vil kjøpe fra utlandet, er også ReallyRightStuff-hodene forholdsvis rimelige. Har ikke sett dem i Norge. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Må si takk for mange gode svar. Synes den pakken fra Netshop ser veldig bra ut (uten at jeg har sett eller prøvd det). Må vel ta turen innom en butikk å få prøvd stativet. Fungerer forresten kulehode godt til HDR og panorering iform av å følge biler? Hvis panorering er en egenskap du setter høyt, vil jeg faktisk anbefale deg et treveishode fremfor et kulehode. Selv bruker jeg manfrotto 804rc2 til dette formålet, og er meget fornøyd. Hvorfor var du egentlig ikke på kulehode i utgangspunktet? Mvh, Haakon Endret 10. februar 2009 av Caliber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå