Gå til innhold

Kingston vs. SanDisk og Lexar (CF)

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og lest mange diskusjoner her inne rundt hvilke minnekort som er best/sikrest.

I de fleste tilfeller blir folk oppfordret til å kjøpe sikkert og dermed ender de aller fleste opp med å velge SanDisk eller Lexar.

Selv er jeg i den situasjon at jeg trenger 2 stk. CF minnekort på 4 GB hver.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for SanDisk Extreme III, men da nettbutikken jeg har bestilt i fra har leveringsproblemer vurderer jeg og kansellerer for heller å bestille fra en konkurrent. Konkurrenten fører derimot kun Kingston.

Minnekortet jeg vurderer er Kingston Ultimate 266x.

Prisene er lavere enn tilsvarende minnekort fra SanDisk og i tillegg virker spesifikasjonene noe bedre. Kingston er fra før et anerkjent merke når det kommer til stabile minnebrikker til pc. Jeg stiller meg derfor litt undrende til hvorfor de skulle levere dårligere minnebrikker enn tilsvarende fra SanDisk og Lexar? Er det uvitenhet som ligger bak påstandene, eller er det noen som har tester eller annen dokumentasjon å vise til?

Produsentenes spesifikasjoner sier følgende:

SanDisk Extreme III CF 4 GB

Lesehastighet: 30 MB/sek.

Skrivehastighet: 30 MB/sek.

Kingston Ultimate 266x CF 4 GB

Lesehastighet: 45 MB/sek.

Skrivehastighet: 40 MB/sek.

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke Kingston det verste man kan kjøpe innen CF kort, men det er ikke alltid oppgitt hastighet stemmer overens med det som står på spesifikasjonene heller.

TwinMos leverte helt greie rambrikker men de leverte også noen helt elendige minnekort, så det at en produsent leverer et produkt betyr ikke at de klarer det med alle.

Når det gjelder dokumentasjonen på at Sandisk Og Lexar er bedre så kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv og div. forumerfaringer.

Men Afseth/Super8 jobber i fotobutikk og har fått endel minnekort i retur og det er enkelte merker som skiller seg ut i begge retninger.

Lenke til kommentar

Som Wipeout sier så er spesifikasjoner en ting, og fakta en annen. Hva som er raskest av de nevnte minnekortene kan jeg ikke garantere.

Sandisk er nok tradisjonelt hakket mer stabilt enn Kingston. Men de er uansett langt fra verstingene, og kjøper man et kjent merke i dag, så er det stort sett greie saker (ihvertfall etter at Twinmos forsvant).

Personlig ville jeg gått for Sandisk da jeg kun har gode erfaringer med de, og har sett mye feil med andre merker. Men dette er som sagt ting som kan ha endret seg.

Lenke til kommentar

Sandisk og Lexar er fantastiske, aldri feilet - muligens andre er like bra, men gidder ikke prøve ;)

Forøvrig har jeg hørt et sted at det kan være smart å formatere minnekortet i kamera hver gang man har tømt det. Noe med filsystem som kan bli ødelagt over tid - aner ikke om det hjelper, men har alltid gjort det.

Har forøvrig hatt min del trøbbel med minnekort, men etter overgang til Sandisk og Lexar har jeg aldri opplevd.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kan bare slutte meg til brorparten her.

Har flere Sandisk Extreme III 4GB som jeg kjøpte til 20D'n. Jeg fylte kortene opp på "maskinkanon" flere ganger og de har hatt godt og vel 3000 raw-bilder sirkulert gjennom seg. Jeg formaterer kortene konsekvent i kameraet ved tømming.

Nå til 5D Mk II'n kjøpte jeg et Lexar UDMA 300x 8GB som har sirkulert ca 700 raw-bilder. Foreløpig har dette kortet ikke blitt fylt "full", men har hatt inne ca 5GB på det før tømming. Dette blir også konsekvent formatert i kameraet.

Videre har jeg hatt ett Apacerkort 2GB. Har ikke hatt "ordentlige" problemer med det, men opplevde ved etpar anledninger at jeg måtte laste ned enkelte bilder 2-3 ganger før de kom helskinnet inn på pc'n. Det ligger og støver ned men blir nok kastet ved neste opprydning på datarommet.

Hadde et Twinmos 128MB (Jepp MegaByte) MMC-kort til kalkulatoren for backup av programmer. Det tålte ca 20 "transaksjoner" før det knelte, og det skjedde jo selvfølgelig leeeenge etter garantien på "garanti-ut-døra" tiden som var dengang da. (Kosta til-og-med kr 1.198,- :( )

Var jo en viss glede å kunne knekke det fysisk da.. ;)

Hadde også en Apacer 4GB huskepinne. Den døde etter 1 mnd. Fikk ny på garantien og den neste varte nesten et år. Ble lei og tok tilfredstillelsen i å knuse det også med mine bare hender.. :D

Så for meg:

Sandisk og Lexar.

Alt annet = nått gudd enøff får mi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...