Gå til innhold

Bytte ut nikon D70, men i hva?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte mitt Nikon D70 brukt for noen år siden, og har nå lyst på noe nytt. Gjerne nikon videre da jeg har flere objektiver og ekstra blitz, men det er ikke et must at det er nikon.

Jeg har aldri satt meg inn i alle mulighetene som et speilrefleks gir, og er av typen som har det på auto for det meste, men enkelte få unntak der jeg prøver meg litt fram. Så jeg vil helst ha et kamera som er meget enkelt i bruk, og som virker bra på autovalget, men samtidig har muligheten til å prøve seg på ekstra innstillinger etterhvert.

Så er der et kamera som vil være bra for mitt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har D70s selv, og har også lurt på det...

Sikler etter D700 siden jeg har noen bra gamle fastobjektiver, evt D300, men det blir dyrt tror jeg hadde blitt veldig fornøyd med D90 også...

D90 er jo "dagens" erstatter for D70, med mange fine auto-programmer. Det har ikke de mer avanserte modellene!

Så skal du ha en med en del auto-funksjoner, og motivprogrammer, er det D90 som gjelder!

Da får du også masse avanserte muligheter, en kjip video-funksjon, og knall kvalitet på høy ISO. Så jeg tipper du vil bli veldig fornøyd også!

Lenke til kommentar

D90 er den beste modellen som finnes med full auto mulighet. Kompleksiteten ligger omtrent på samme nivå som D70. Kvaliteten på D90 er et helt annet nivå (5 års utvikling er et stort pluss).

Fotovideo har kun kamerahus til 6995 (Norsk modell).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Har D70s selv, og har også lurt på det...

Sikler etter D700 siden jeg har noen bra gamle fastobjektiver, evt D300, men det blir dyrt tror jeg hadde blitt veldig fornøyd med D90 også...

Om man bruker kamera en gang i blant er det fullstendig overkill med D300/D700. Byggekvalitet og fokushastighet (FX for D700) er vel hovedforskjellen mellom disse modellene og de billigere. Har man hatt D70 i en del år og ikke tatt 50.000+ bilder så er man uten tvil i målgruppen for D90.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Høres jo da ut som om at D90 er veien for meg å gå.

Kanskje jeg samtidig kan spørre om et bra objektiv dere kan anbefale meg. Liker veldig godt mit 55-300 (eller er det 70-300?), problemet er at jeg da MÅ ha med meg to objektiver på tur grunnet jeg ikke kan stå nært nok med det objektivet. Så jeg vil gjerne ha et mer anvendelig objektiv som dekker mitt 18-70 og en god del opp mot det andre objektivet mitt.

Lenke til kommentar

16-85 er en sikker vinner. Teleobjektivene dine tror jeg skal fungere bra. Eventuelt 18-200, men kvaliteten er ikke like bra her (naturlig nok). "Alt i et" objekiver som er bra optisk finnes ikke. Koster veldig lite å bytte objektiv (jeg gjør det x antall ganger hver dag).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ja det koster lite, men er ikke alltid det er like praktisk og like enkelt å bære med seg. Skal en trakke en ukes tid i fjellet osv så vil jeg bære med meg minst mulig.

16-85 var dyrt, men er vel gjerne en grunn til det:)

Noen som vet om det er trygt og kjøpe slikt i polen, og om prisene er lavere der?

Lenke til kommentar

Tror det er lite å tjene, husk at du mister 5års reklamasjon hos importøren.

18-200mm ligger på rundt 5000, 16-85 ligger på rundt 4500. Optisk er 16-85 bedre på alle måter.

photozone test av 16-85

Photozone test av 18-200

Skal du ha det beste som finnes for "normal-zoom" til DX, så er 17-55mm f/2.8 en vinner.

Photozone test av 17-55

Prisen er desto mer brutal også :) Av egen erfaring kan det virke som Photozone har hatt et "mandags-eksemplar" av dette objekivet til testing. Kjenner ikke igjen det negative.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan forstå fra trådstarter, så har han alt 17-55 (innlegg #4 i tråden). Da kan jeg ikke skjønne annet enn at 16-85 må være et bomkjøp. Skal objektivparken forbedres må det skje i tele- eller vidvinkelenden.

Mitt forslag ville riktignok vært et fastobjektiv, men objektivvalget avhenger jo i stor grad av hva trådstarter liker å fotografere.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg kan forstå fra trådstarter, så har han alt 17-55 (innlegg #4 i tråden). Da kan jeg ikke skjønne annet enn at 16-85 må være et bomkjøp. Skal objektivparken forbedres må det skje i tele- eller vidvinkelenden.

Sorry, jeg som ikke fulgte med. Har man 17-55 er 16-85 ikke noe å se på engang.

Lenke til kommentar

Er nok jeg som blander litt på tallene på mine objektiver, var å sjekket nå, og må bare beklage feil fra min side.

Det jeg har av objektiver er:

- 18-55

- 18-70

- 55-200

Så med andre ord, jeg traff vel kun nøyaktig på 18-70 tidligere, og som jeg nå skjønner er det stor forskjell på 18-55 og 17-55 som dere anbefaler?

18-55 er aldri i bruk, er stort sett 18-70 som står på, og 55-200 følger med i bagen.

Så da blir jo situasjonen en helt annen når jeg nå spør etter objektiv.

Vil 16-85 være et mye bedre valg enn 18-70 som fulgte med kameraet da det var nytt?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et bedre objektiv, men hvor mye får du selv avgjøre. Jeg synes det er en stor fordel at 16-85 har VR/Antishake.

Edit: Spander noen kroner på en god foto-abc også. Magnar Fjørtofts "Digital fotografering i praksis" bør kunne hjelpe deg bort fra det vi litt spøkefullt kaller idiot-modusene, slik at du kan utnytte kamera bedre.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Edit: Spander noen kroner på en god foto-abc også. Magnar Fjørtofts "Digital fotografering i praksis" bør kunne hjelpe deg bort fra det vi litt spøkefullt kaller idiot-modusene, slik at du kan utnytte kamera bedre.

Priser meg lykkelig over at de modusene er borte fra alt over D90 :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle også ønske at de ville brukt den plassen på hjulet til noe som er fornuftig, for det er jo plass til mer hvis de fjernes. Det burde egentlig holde med grønn automatikk. De modusene får det bare til å virke som om det er vanskelig å ikke bruke dem, selv om de i praksis tilfører veldig lite i forhold til vanlig automatikk.

Lenke til kommentar

D300 og D700 har faktisk gjort det enda smartere - de har fjernet hele hjulet for moduser. Trykker inn modusknapp og benytter justeringhjulet for å velge moduser P, A, S, M. Plassen til modushjulet er erstattet av hjul for enkeltbilde, lav hastighetsserie, høy hastighetsserie, liveview, MUP (mirror up) samt knapper for hvitbalanse, iso osv.

Lenke til kommentar

Det har E-3 også, men jeg vet ikke om jeg er så veldig begeistret for den løsningen. Jeg ønsker ofte å skifte modus raskt, og da er det kjekt med et fysisk hjul. Men det er ikke noe stort problem uansett, det er nok mer det at jeg aldri hatt bruk for disse modusene. Og det tror jeg ingen har etter å ha lest en enkel fotobok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...