Gå til innhold

Hva er døden for deg?

Anbefalte innlegg

Så du tror ikke fostere er bevisste?

Jeg tror fostre blir gradvis mer og mer bevisste nær slutten av svangerskapet, men prosessen starter ikke før etter sjette måned eller så.

Noe som naturligvis gjør det enda vanskeligere å få noe grep om hva bevissthet er.

Hvordan kan man påstå at man er gjenfødt dersom man ikke husker noe fra tidligere liv?

Husker du noe fra når du var 2 år gammel?

Nei, men det er ikke et argument for gjenfødelse.

Å påstå at man ikke husker noe fra et annet liv, når man ikke husker noe fra når man var liten, er ikke et bevis på at det ikke er en mulighet.

Nei det er ikke det, men det bringer oss til spørsmållet. Hva er vitsen med å ønske-tenke at vi skal bli gjenfødt på ny om vi ikke kan huske noe? Sånn som jeg ser på det så spiller det ingen rolle om det er jeg som blir gjenfødt eller en ny bevisthet som blir født dersom jeg ikke husker noe. Det å huske sine tidligere erfaringer er med på å definere en bevisthet og igjenn en person. Ville ikke sagt at min bevisthet var den samme uten mine minner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tankene om gjenfødelse eller et liv etter døden forutsetter at vi har en sjel som kan overleve kroppen.

Det er imidlertid ingenting i forskningen som tyder på at vi har en uavhengig sjel som kan overleve kroppen. Vår "sjel" (personlighet) er kun et resultat av de kjemiske prosessene i hjernen, at det er sånn viser folk med hjerneskade, folk som får alzheimer og lignende.

Lenke til kommentar
Det er imidlertid ingenting i forskningen som tyder på at vi har en uavhengig sjel som kan overleve kroppen. Vår "sjel" (personlighet) er kun et resultat av de kjemiske prosessene i hjernen, at det er sånn viser folk med hjerneskade, folk som får alzheimer og lignende.

Det grusomme med Alzheimers er at sjelen dør før kroppen.

hvis sjelen dør pga skade i hjernen ala Alzheimers, dør ikke da sjelen når hjernen slutter å fungere også?

Lenke til kommentar

Viss du får en hjerneskade og dinpersjonlighet forsvinner eller blir forandret til det ekstreme slutter du å eksistere du blir byttet ut med noe annet som ikke er det, på en måte bli en ny persjon født i din gammle kropp mens er borte.(denne persjonen er skjeldent en full persjon, men en skadet og forvridd ting)

Det som gjør deg til deg er hjernen din, dens fysiske, elektriske og kjemiske oppbygning.

Resten av kroppen er der bare for at hjernen din skal leve.

Lenke til kommentar

Tror døden er slutten på livet ditt i verden for godt, det er litt trist og tenke på ja men kan tenke meg at det er akkurat som andre allerede har nevnt at det f.eks er som og sove uten å huske hva du har drømet. Er "helt" ok med denne tankegangen, men egentlig så har jeg ikke peiling på hva som kommer til å skje, livet, mennesker, alt er så utrolig komplisert og over min fatte evne at jeg bare må forholde meg til dette for at jeg ikke skal bli gal. Det gjør likevel ekstra vondt å tenke på at jeg aldri møter mine nære igjen etter de er borte, dette er også den enste grunnen som jeg kunne hatt til å tro på noe paradis eller lignende hvor vi levde evig i harmoni, men likevel vet jeg ikke om jeg ville hatt det sånn eller, Hvor lenge er Evig liksom? Jeg har tenkt over dette før en del ganger men jeg klarer bare ikke å forstå hva Evig betyr...

Døden er tidspunktet for meg å gå over i historien, som eit ubetydelig notat, i eit ubetydelig kapittel i ei ubetydelig bok.

Kanskje har eg og eit lite håp om at det notatet skal beskrive eit godt medmenneske.

Bra sakt :cry:

Sorry for grammatikken orker ikke å sjekke gjennom nå.

Lenke til kommentar
Har et sterkt ønske om at jeg selv kan forbedre meg for dette på en god måte.

Tror dere det er mulig å forbedre seg på å dø?

Beste måten er vel å ikke forberede seg på den i det hele tatt.

Ta den som den kommer. Eneste du kan gjøre er vel å planlegge sin egen begravelse for å gjøre den personlig, men det er vel ingen hyggelig opplevelse. Beste måten å ha med døden å gjøre er å ikke ha noe med den å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Når jeg dør, er jeg ferdig med livet på jorda, og ender opp i paradis (såkalt himmelen) sammen med Gud og Jesus, sammen med andre folk som har gått samme vei som meg. Nemlig fulgt Jesus. Men mange tror at vi kommer til å oppleve himmelen som om å oppleve en fin drøm. FEIL! Du kommer til å leve fysisk i paradis, og oppleve sinnsyke og positive ting som er gjør den verden vi lever i dag til ingenting. Eller du kan og dra til helvete, hvis du går feil vei. (DER VIL DU IKKE!)

Så vil du ha et evigvarende godt liv etter døden,

er det best å følge med samme vei som oss kristne.

EDIT

100de post! :woot:

Endret av Det Brutale Maskineri
Lenke til kommentar
Tankene om gjenfødelse eller et liv etter døden forutsetter at vi har en sjel som kan overleve kroppen.

Bare et lite tankeeksperiment, men se for deg at universet blir gjenskapt igjen og igjen i all evighet. Det betyr at det er 100% sikkert at universet vil bli gjenskapt helt likt uendelig ganger (selvsagt ikke i alle former). Og slik kan vi igjen tenke oss at universet blir gjenskapt slik som det er nå ... i det uendelige. Evig liv, eller noe borti der (iallefall en sjanse for det). o_O

Lenke til kommentar
… eller brenne i helvete!

Så vil du ha et evigvarende godt liv etter døden,

er det best å følge med samme vei som oss kristne.

Eller muslimene, som «argumenterer» på akkurat samme måte.

Riktig. Jeg forventet et svar om sammenligning med muslimene.

Jeg sa heller ikke BRENNE I HELVETE! Men jeg tok på den mest greit

direkte måten. For sånn er det. MEN! Her har du sjansen å velge!

Som muslim, så kommer du (edit) antagelig ikke til paradis hvis du har synda (bare en gang).

Fordi den såkalte "Allah" tillater det antagelig ikke.

Min Gud har evig nåde. Det har ikke Allah.

Endret av Det Brutale Maskineri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...