Gå til innhold

Hva er døden for deg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste som psykisk har opplavd å være sikker på å dø frykter ikke lenger døden, men hvordan døden kommer.... langsomt og pinefullt eller hurtig og smertefri....

... går for hurtig og smertefri jeg, men regner ikke med å bestemme dette selv :)

Lenke til kommentar

ja, det er få ting som kan endre en person så radikalt som det å være 100 % sikker på at man skal dø, enda det bare varer et lite øyeblikk.

som epicurus sa: den som ikke frykter døden, frykter ingenting i livet

og nietzsche: Believe me! The secret of reaping the greatest fruitfulness and the greatest enjoyment from life is to live dangerously!

Lenke til kommentar

Er man 100% sikker på å dø, og overlever bør man virkelig ta sin egen vurderingsevne opp til vurdering ( :p ). Etter min mening burde ikke det endre noe som helst, jeg har siden jeg var 8 år gammel vært bevisst på at jeg en gang skal dø, uten at det har påvirket meg på noen særlig måte...

Lenke til kommentar

Om flyet ditt krasjer med en stor slem Boeing 747 midt over Atlanteren i desember, og du overlever, burde du endre ditt syn på livet (og døden), HansiBanzi. Det er ikke snakk om å være klar over at man en gang skal dø, det vet vi jo alle.

Endring:

La til et komma.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

man kan godt si at man ikke frykter døden nå som man sitter trygt og godt i godstolen hjemme, men man endrer nok raskt oppfatning i det øyeblikket man er i en situasjon hvor man står i fare for å dø... er man virkelig så fryktløs som man liker å tro? mange konverterer til religion når de ligger på dødsleiet... folk som sikkert var like selvsikre som det flertallet av oss ateister her på diskusjon var på døden ikke var noe å frykte. jeg mener at det er feil å se ned på religiøse folk.. vi er mennesker, vi frykter døden, og dog religion kan være irrasjonelt så til de grader, kan du virkelig klandre de som klynger seg til håpet om evig liv?

jeg tror det er mulig å erobre sin frykt for døden... det er noe man må innse på et dypere nivå av bevisstheten sin, det at døden ikke er noe å frykte. jeg tror den eneste måten man kan få en slik forståelse av døden på er nok å stirre den rett inn i hvitøyet.

jeg beundrer personlig epicurus og hans oppfatning av døden. rett før han døde av nyrestein skrev han dette brevet til sin venn idomeneus (fra wikipedia, dog oversettelsen er en smule unøyaktig):

I have written this letter to you on a happy day to me, which is also the last day of my life. For I have been attacked by a painful inability to urinate, and also dysentery, so violent that nothing can be added to the violence of my sufferings. But the cheerfulness of my mind, which comes from the recollection of all my philosophical contemplation, counterbalances all these afflictions. And I beg you to take care of the children of Metrodorus, in a manner worthy of the devotion shown by the young man to me, and to philosophy.

enda epicurus mente at døden var slutten for både kropp og sjel fryktet han ikke døden, selv ikke i sitt siste øyeblikk.

beundringsverdig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Teori 1: Jeg dør, kroppen dør, sjelen dør jeg blir glemt.

Teori 2: Hele dette "livet" har vært en drøm, jeg våkner, husker alt ifra det forrige liv og fortsetter som ingenting har skjedd(tar da all bagasje, erfaring, visdom osv med meg i det nye liv) dette går på repeat.

Teori 3: Jeg starter på nytt i en annen tilstand, kanskje i en annen verden, gjør noe helt nytt. Magefølelsen vil da være utifra minner jeg har hatt fra forrige liv, som jeg forhåpentligvis følger for å leve ett så mest mulig "riktig" liv.

Teori 4: Jeg gjør mine ting som vanlig, plutselig vet jeg ikke om noe mer. Det blir da ikke noe etter døden ( i denne teori)

Alt ettersom humøret mitt, evt. en av de, evt. en kombinasjon.

Lenke til kommentar

Nå var det først å fremst selve ordlyden i innlegget over mitt forrige jeg tenkte på, phfjeld. Er man 100% sikker på noe og tar feil, så er man ikke i stand til å ta den vurderingen. Og jeg mener at det skal mer til for å endre mitt syn på livet (og døden) enn en "nær døden" opplevelse. Nå har jeg riktignok ikke hatt så mange slike opplevelser i løpet av mitt så langt korte liv, men det har vært en del episoder der jeg har overlevd nesten utelukkende ved å være klartenkt og bevisst på at den minste feil kan være fatal... Jeg vil derfor skille mellom å være bevisst på døden og å vite at man skal dø.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Når jeg hører uttryket "katter har 9 liv", så jeg tenker jeg med en gang på parallelle universer. Jeg har alltid hatt troen på at hvis man dør, så blir man sendt videre til et annet univers. Et eksempel er en flystyrt. I det ene universet dør man, men i det andre overlever mann. Kan det hende at vi har fått utdelt x antall universer, siden katter har 9?

Er det andre enn meg som deler denne tanken?

Har tenkte AKKURAT det samme.. Skummelt!

Når jeg var 8år elns, så falt jeg ned en svææææær trapp, lå i koma en stund osv osv! har tenkt litt i etterkant om jeg faktisk døde, men våknet på en måte å alt var som normalt :p

når man sitter alene, tenker man ut mye funky ting ass :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kroppen min dør. JEG ender opp i paradis.

Spørsmålet de fleste religiøse nekter å spørre seg er jo i hvilket paradis... :)

Selv håper (og tror) jeg at jeg ikke er mer når jeg død... Har liten lyst til å tilbringe en evighet som tilbednings marionette dukke for en eller annen gud. Eviheten er styggelig lang tid det...

Døden er en del av livet, uten død hadde det foreksempel ikke vært noen vits i å knulle, for å gi døden en mening som de fleste menn forstår.. he he (Ingen vits i å lage unger for å føre gener videre da, er det vel?) Og jeg vil faktisk heller miste livet enn å være uten... :p

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...