After Dark Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Storbritania vil lagre informasjon om reisende http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2913473.ece Man kan bla. lese følgende: Regjeringen i Storbritannia vil opprette en database hvor informasjon om alle som reiser inn og ut av landet kan lagres i opptil ti år. Det dreier seg om navn, adresser, telefonnummer, setereservasjoner og kredittkortnummer for alle de 250 millioner passasjerer som hvert år passerer Storbritannias grenser. Hva mener dere om dette: Blir det for autoritært? Er det å gå for langt? Er det å være paranoid? Eller er det en nødvendighet i disse tider? Er det bedre enn å være naiv? Og vil dette ha noen praktisk betydning? Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Synes alt er greit bortsett fra kredittkortnummer. Kan ikke det misbrukes? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg tror det ville blitt et hovedmål for hacking, ihvertfall hvis kredittkortnr. navn o.l blir lagret på samme sted. Hvis jeg hadde vært en hacker, og denne databasen fantes, hadde jeg prøvd å hacke meg på den ihvertfall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jo egentlig, men nå har det seg også slik at hacking er noe jeg ikke kommer til å kunne greie på lenge. men jeg kan si meg enig på at det er lite moralsk å hacke denne databasen, men jeg synes det er lite moralsk å lage denne databasen i utgangspunktet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Er meget reservert mot å lagre kredittkortnummer i en slik base, og hvilket kortnummer skal de lage? Kortet jeg brukte til flyturen til UK, til flyturen fra UK, til hotellet, eller det jeg shoppet med? Folk har mange kort. Lurer også på hvor de skal fange opp nummeret. Ved bestilling finnes online betalingssystemer hvor kortnummeret ikke i det hele tatt er tilgjengelig for selger og hverken selger eller betalingsformidler befinner seg i UK. Den eneste måten jeg kan se de kan gjennomføre noe slikt er å kreve å få tilsendt alle kortnummer fra kortselskapene. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 For å besvare det jeg selv spurte om så mener jeg det er å gå for langt! Akkurat som med USAs ønske/ forslag/ krav om å ha bevæpnede vakter på fly fra Europa til USA så begynner det å bli gå så langt at du knapt kan kalle det grunnleggende sikkerhet. Så jeg mener dette er å være paranoid fremfor bedre enn å være naiv. Greit nok at man vil bedre sikkerheten ved å få info. om de som kommer til landet, men å ha det lagret i ti år? Og som dere alt har påpekt, hva skal de med kredittnumre? Og hva skal de med denne informasjoen om de som forlater landet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå